Mléko a mléčné výrobky: čerstvost i proteinem obohacené varianty

Podle aktuálních dat z průzkumů Češi stále častěji preferují čerstvé mléko a mléčné výrobky s přírodním složením, bez přidaných aditiv.

Kategorie mléčných výrobků je velmi rozsáhlá a některý z nich si v posledních 12 měsících koupila podle dat společnosti GfK každá tuzemská domácnost, přičemž nejčastěji spotřebitelé utrácejí za sýry. Významným faktorem nákupního rozhodování jsou promoce a akční nabídky obchodníků.

Mléko a mléčné výrobky mají zcela jedinečné složení a Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje konzumovat je minimálně dvakrát až třikrát denně. Mají prokazatelně pozitivní vliv na imunitní i trávicí systém i zdraví kostí. Jde o základní potraviny, které nakupujeme pravidelně.

Trendy v poptávce: čerstvost, více proteinů, méně laktózy

„V poslední době pozorujeme několik klíčových trendů v nákupním chování a požadavcích. Spotřebitelé se stále více zajímají o zdravý životní styl a vyhledávají produkty, kterými mohou podpořit své zdraví. To zahrnuje zvýšený zájem o výrobky s nižším obsahem cukru, přidanými vitaminy a minerály, ale také například produkty podporující zdravou střevní mikroflóru. Výrazným trendem je také udržitelnost. Nakupující preferují produkty, které jsou baleny v ekologických obalech a vyráběny s ohledem na životní prostředí,“ říká Lukáš Hlaváček, Brand Manager značek Actimel & YoPRO společnosti Danone.

Hitem jsou též vysoce proteinové potraviny. Tím se do středu zájmu dostává mimo jiné tvaroh nebo jogurty typu skyr, jejichž spotřeba roste. Jde o potraviny, které se vyznačují vysokým podílem kvalitních bílkovin a zároveň relativně nízkou energetickou hodnotou. Jednoznačně se nadále zvyšuje též poptávka po bezlaktózových výrobcích.

Polovina výdajů jde na výrobky v akci

Některý z mléčných produktů si za předchozích 12 měsíců podle výsledků průzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu GfK v období od dubna 2023 do března 2024 koupila každá česká domácnost. Domácnosti si vložily nějaký mléčný produkt do svých nákupních košíků v průměru zhruba každé tři dny a za jeden nákup utratily přibližně 100 Kč. Průměrné ceny, které domácnosti za mléčné výrobky platily, mírně klesly, naopak vzrostlo množství připadající na jeden nákup.

Až 57 % výdajů domácností na mléčné produkty, jde na výrobky v akci. Místy, kde české domácnosti utratily nejvíce na tuto kategorii, jsou diskontní prodejny a hypermarkety. Téměř každá druhá koruna je utracena za mléčné produkty privátních značek řetězců, přičemž nejvýznamnější podíl mají privátní značky v segmentu tvarohů.

Češi nejvíce utrácejí za sýry

Nejvíce výdajů českých domácností na mléčné produkty šlo na segment sýrů, a to více než 40 %. Nějaký sýr si zakoupila téměř každá česká domácnost, a to zhruba každých pět dní, je to nejčastěji nakupovaný mléčný segment. Za jeden nákup pak utratila domácnost téměř 73 Kč. Nejoblíbenější jsou sýry z kravského mléka a tvrdé sýry.

Mléko si v daném období zakoupila téměř každá česká domácnost. Do nákupního košíku si domácnosti vložily v průměru 3,6 l za jeden nákup a utratily přes 60 Kč. Mléko si kupují každé dva týdny a celkově za předchozích 12 měsíců připadá na jednu domácnost přes 90 litrů mléka. Více jak 3/4 celkových výdajů domácností šly na mléko trvanlivé. Nějaký jogurt si v průběhu roku zakoupila v podstatě každá domácnost, v průměru 33x za rok. Za jeden nákup pak domácnosti utratily v průměru více než 40 Kč.

Mléčné dezerty, jako jsou tvarohové dezerty, termixy, chlazené mléčné tyčinky nebo čokoládová pěna, si dle Spotřebitelského panelu GfK koupilo devět z 10 českých domácností. Do nákupních košíků tyto produkty domácnosti vložily za rok téměř 30x a utratily za ně zhruba 1400 Kč. Máslo si v daném období zakoupilo devět z 10 domácností. „Jde o segment mléčných výrobků, kde průměrná cena meziročně klesla nejvýrazněji, ovšem po výrazném nárůstu v předchozím období. Za jeden nákup domácnosti utratily přes 70 Kč a nákupů za rok udělaly v průměru 15. Téměř každá domácnost kupuje rovněž smetany, za rok za ně utratí víc než 1 100 Kč,“ uvádí Tatiana Valachová, konzultantka Spotřebitelského panelu GfK.

Mléčné nápoje s benefitem

„Mezi nejoblíbenější kategorie mléčných výrobků patří fermentované výrobky, jako jsou jogurty a jogurtové nápoje, a to především ty, které přinášejí něco navíc. Momentálně je velkým hitem kategorie probiotických nápojů, kam spadá i značka Actimel. Spotřebitelé oceňují produkty s přidanými benefity, které nejen dobře chutnají, ale také přispívají ke zdraví. Je patrný příklon k produktům s nižším obsahem tuku a cukru,“ uvádí Lukáš Hlaváček z Danone.

Danone se aktuálně zaměřuje na rozšíření nabídky Actimel nápojů s novými příchutěmi a recepturami, které obsahují přidané vitaminy nebo minerály. Na trh byly uvedeny nové lahvičky bez plastové etikety pro všechny produkty značky Actimel dostupné v České republice, kromě výrobků Actimel Kids pro děti. Tímto krokem dosáhlo Danone 100% recyklovatelnosti obalů a snížení množství odpadních plastů o 17 tun ročně.

Ekologické obaly jako přidaná hodnota

„Principiálně bych současný rok považoval za návrat k normálu po dvou covidových letech a po roce inflačním, kdy extrémně zdražily energie a v důsledku toho veškeré vstupy i výstupy, a to napříč celým potravinářským segmentem. Návratem k normálu míním, že se spotřebitelé začínají ve větší míře vracet k nakupování výrobků s vyšší přidanou hodnotou. Vrací se také chuť experimentovat s novinkami,“ říká Jan Teplý, provozní ředitel společnosti Madeta. Mezi novinky, které firma představila v poslední době, patří zejména čerstvá mléka a smetany v nových obalech, které jsou ekologičtější i ekonomičtější. „Dále jde o Jihočeskou Nivu Premium 70 %, která se nedávno stala absolutním vítězem soutěže Mlékárenský výrobek roku. Ve stejné soutěži bodovaly i další naše novinky – sýry Lipánek Zlaťáček a Jihočeská niva Fit 30 %, které zvítězily ve svých kategoriích. Daří se i Romaduru na gril a výrobku Sýr na pánev uzený, kterým jsme rozšířili řadu Sýr na pánvi,“ vyjmenovává Jan Teplý.

Sýry na gril, bez aditiv a laktózy

Znatelně výraznější trend v podobě zvýšeného zájmu o zdravější varianty produktů, potvrzuje také Aleš Malenka, generální ředitel Savencia Fromage & Dairy pro Českou republiku a Slovensko: „Spotřebitelé více vyhledávají výrobky se sníženým obsahem soli a bez umělých přísad. U našich sýrů pozorujeme rostoucí zájem o bezlaktózové varianty. Aktuálně si lidé pochutnají například na Liptov Goudě a Liptov brynze bez laktózy, a portfolio těchto produktů nadále rozšiřujeme. Roste též popularita sýrů na gril. Kromě klasických sýrů na gril mezi ně patří například i novinka Sedlčanský Hermelín do Burgeru, která je skvělou alternativou k masu.  Oblíbený je také Sedlčanský Hermelín na gril figura, který má o 30 % méně tuku, za zmínku stojí rovněž novinka Sedlčanský Hermelín na gril s pepřem XXL.“

Smetanový jogurt s příchutí medového dortu

„Zásadním trendem je skutečnost, že lidé nyní nakupují zejména výrobky v akci a výrobky vyráběné pod privátními značkami odběratelů. Podíl těchto výrobků na celkovém prodeji se u naší společnosti výrazně zvýšil. Velmi vyhledávanými výrobky jsou ty s vysokým podílem bílkovin, i zde ovšem platí, že největší prodej se udělá v akcích, ale lidé jsou ochotni, podle mého názoru, za tyto výrobky utratit více peněz,“ uvádí Zuzana Pavelková, marketingová manažerka Mlékárny Valašské Meziříčí.

Na konci loňského roku rozšířila Mlékárna Valašské Meziříčí svou nabídku smetanových jogurtů a uvedla Smetanový jogurt s příchutí medového dortu Marlenka. „Výrobek je výsledkem naší spolupráce se známým výrobcem originálních dortů z Frýdku – Místku a obsahuje přímo drobky z korpusu těchto dortů. Začátkem roku jsme navíc obohatili řadu smetanových jogurtů o příchuť stracciatella, která patří obecně k nejprodávanějším,“ dodává Zuzana Pavelková.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 6.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.