Průmysl 4.0 je v Thimmu dávno samozřejmostí

Obalová společnost Thimm slaví 30 let. Sází na postupnou digitalizaci a automatizaci výroby.

Za dobu působení na českém trhu posbírala společnost Thimm sídlící ve Všetatech desítky mezinárodních ocenění za inovativní obalová řešení i design a stala se jedním z průkopníků využití ekologických obalových materiálů. Zautomatizovala prakticky veškerou část výroby.

Tržby české pobočky se za posledních dvacet let zvětšily o téměř 300 %. V roce 2003 šlo o 569,2 milionů korun, zatímco v roce 2023 šlo již o 1,7 ml. Kč. S rostoucími tržbami za posledních dvacet let vzrostl i počet prodaných metrů čtverečních vlnité lepenky, který od roku 2003 narostl o 225 %. Z původních 47 milionů objem vyrostl v roce 2023 na 105 mil. m2. Závod ve Všetatech zaměstnává 379 lidí a pyšní se výrazným zástupem žen, které tvoří skoro 32 % pracovníků.

„Vnímáme výrazně větší poptávku po obalových materiálech než před třiceti lety, proto jsme tomu museli výrobu přizpůsobit. V roce 2008 jsme začali s automatizací a digitalizací, která nám celý proces značně usnadnila. Nejen, že ho zrychlila, ale také nahradila těžkou manuální práci, kterou do té doby zastávali naši zaměstnanci,” shrnuje generální ředitel a jednatel Thimmu Martin Hejl. Společnost má aktuálně jednu z nejmodernějších hal pro výrobu obalů na světě, která je považována za reklamu na průmysl 4.0.

Každá krabice má svůj „životopis“

„V Thimmu se soustředíme nejen na automatizaci a robotizaci, ale zejména na řízení digitálního toku informací. Dlouhodobě tak využíváme nejnovější moderní technologie včetně umělé inteligence. „Automatizace a robotizace nám výrazně usnadňují práci. Lidé se s krabicí dostanou do styku jen při náhodných kontrolách, jinak je celý proces plně řízený robotem. Stroje z papíru vyrobí vlnitou lepenku, která vypadá trošku jako těsto vzhledem ke své velikosti. Další stroj na ni tiskne zadanou grafiku a je dokonce tak chytrý, že pokud odhalí chybu, automaticky vyhazuje daný kus z oběhu, aby jej pracovníci zkontrolovali. Učí se v podstatě sám a za pochodu,“ vysvětluje Martin Hejl.

Thimm se ve své digitální továrně zabývá také konceptem Internet of Packs – to znamená, že každá krabice má svůj „životopis“ a načtením QR kódu lze přesně zjistit, kdy a kde byla vyrobena, kudy poputuje a kde má své místo určení. Proto mohou většinu logistiky obstarávat stroje.

„Máme také speciální laser pro výsek složitějších tvarů a symbolů. Dokážeme jej naprogramovat a vytvořit například 3D puzzle. Cílem společnosti jako celku je postupně všechny procesy digitalizovat, aby se z nás stala kompletní digital factory. Do budoucna určitě využijeme umělou inteligenci minimálně v rámci administrativních procesů. Dokážu si představit, že až technologie pokročí, budou i lidé z výroby schopni pracovat z domova a kontrolovat tak práci strojů,“ říká Martin Hejl.

Obaly z vlnité lepenky pro všechna odvětví

Společnost vyrábí obaly z vlnité lepenky, která je jedním z nejvíce recyklovatelných materiálů v Evropě, a během její výroby myslí na udržitelnost. Má vlastní čističku odpadních vod, využívá odpadové teplo pro vytápění kanceláří a letos plánuje instalovat fotovoltaiku.

Za dobu své existence získala společnost desítky ocenění. V mezinárodní soutěži Worldstar Packaging byla oceněna celkem jedenáctkrát. Naposled získala cenu letos, a to v kategorii potraviny s obalem za její originální koncept Ready to bake and eat. Pravidelně se umisťuje také v soutěži Obal roku a POPAI Awards.

Kromě české pobočky Thimmu slaví výročí i její základna v Německu, a to 75 let. Český závod výročí mateřské základny oslavil při dubnové akci, kdy vysadil 500 stromků.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 5.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.