Omáčky, kečupy a dresinky: Češi více experimentují

Češi nedají dopustit na tradiční majonézu nebo hořčici, nebrání se ale ani moderním trendům a neobvyklým ingrediencím.

Chuťově vyvážená a kvalitní omáčka či marináda dokáže grilované pokrmy, ať jde o maso, ryby, zeleninu nebo sýry, pozvednout na zcela jinou úroveň a nabídnout originální chuťový zážitek.

Dochucovadla s kořením a bylinkami jsou zejména v jarních a letních měsících poptávaným artiklem. Češi rádi grilují, a právě při své oblíbené úpravě jídel tyto výrobky hojně a s oblibou používají. Mnoho lidí dnes vyhledává (nejen) ke grilovanému masu netradiční exotické omáčky, například s kokosem, sezamovým olejem či teriyaki, oblíbené jsou rovněž dresinky na jogurtové bázi. Na popularitě ale neztrácí ani klasická majonéza a tatarská omáčka.

Dresinky, omáčky a kečupy v nákupech domácností

Dresinky, omáčky a kečupy patří mezi běžné položky nákupních seznamů domácností. Podle výsledků výzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu společnosti GfK si je v průměru Češi kupují 17x ročně a utratí za ně téměř 840 Kč. Nejrozšířenějšími kategoriemi jsou hořčice, majonézy a tatarské omáčky, penetrace těchto kategorií je přibližně 90 %. Téměř 80 % domácností si pořídilo kečup. Ročně připadá na jednu nakupující domácnost 2,8 kg hořčice a 4,4 kg majonéz a tatarských omáček a 4,7 kg kečupu. Z pohledu objemu byla většina nakoupené hořčice standardní plnotučná, na druhém místě se s pětinovým podílem umístila kremžská. Studenou omáčku jako ochucovadlo k jídlu si pořídila necelá polovina domácností, zatímco salátový dresink šestina domácností.

„Pro nákupy každé z kategorií je důležité jiné roční období. Výdaje domácností na salátové dresinky a studené přílohové omáčky bývají zpravidla nejvyšší v letních měsících. Majonézy a tatarské omáčky pro změnu nejvíce nakupujeme v listopadu a v prosinci. Právě prosinec je významným měsícem také pro kategorii hořčic. Výdaje domácností na kečupy jsou ve srovnání se zbývajícími třemi kategoriemi mezi jednotlivé měsíce rozprostřeny rovnoměrněji,“ uvádí Michal Gašpar, Consultant Spotřebitelského panelu GfK.

Češi slyší na akce a privátní značky

Podíl zlevněného zboží se v kategorii dresinků, omáček a kečupů pohybuje kolem 55 %. U jednotlivých druhů produktů jsou ovšem výrazné rozdíly. Například pouze 30 % výdajů na hořčici bylo utraceno za zboží v akci. Z výdajů na salátové dresinky směřuje na nákupy v akci 40 %, zatímco u studených omáček je to 46 %. V kategorii majonéz a tatarek tento podíl v uplynulém roce překročil 64 % a nadpoloviční podíl mají akční nákupy také v nákladech domácností na kečupy.

S privátními značkami je situace podobná. V uplynulém roce na ně připadla přibližně třetina výdajů domácností na kategorii, což je stejně, jako v celém segmentu FMCG. U jednotlivých produktu jsou však opět rozdíly, největší zastoupení mají privátní značky mezi kečupy a hořčicí. Největší část výdajů domácností na dresinky, omáčky a kečupy (34 %) byla v uplynulém roce utracena v hypermarketech.

Přírodně a pohodlně, prosím

Výrobci jdou přáním svých zákazníků naproti a každoročně přicházejí, kromě tradičních a osvědčených stálic a klasiky, také s inovativními recepturami, neobvyklými chuťovými variacemi a exotickými, ingrediencemi. Hitem jsou též „natur“ verze dochucovacích omáček, kečupů, grilovacích marinád či salátových dresinků, tedy bez obsahu jakýchkoli uměle přidaných látek, konzervantů, glutamátu a barviv, eliminuje se též obsah soli nebo cukru. Spotřebitelé jsou stále náročnější. Přejí si produkty z přírodních ingrediencí, ale nejlépe s trvanlivostí přes celou grilovací sezónu a s maximálně jednoduchým použitím.

Tradice versus módní trendy

Češi preferují výrobky od ověřených značek, které důvěrně znají a nakupují je pravidelně. Od nich pak rádi a bez obav vyzkouší i novinky. „Základní požadavky na tradiční kořenící směsi a omáčky se v zásadě nemění. Určitá část spotřebitelů ale samozřejmě ráda experimentuje. Vitana, česká značka se stoletou tradicí, považuje za svou povinnost nabízet koření a omáčky na grilování i pro ty, kdo chtějí méně tradiční chutě. Máme tak v nabídce například koření bez soli, varianty vhodné pro vegetariány – tedy speciální koření na zeleninu nebo sýry, a samozřejmě také pro ty, kdo dávají při grilování přednost třeba rybě,“ uvádí Michaela Plecitá, senior product manažerka značky Vitana. „Kromě toho, že letos předpokládáme pokračující zájem o řadu Smoky Taste, kterou jsme uvedli loni, představíme zbrusu novou řadu takzvaných bílých omáček nejen pro grilování. Chystáme také redesign balení steakových omáček,“ dodává Michaela Plecitá.

Tatarka pro vegany, chilli pro gurmány

Stálicí na trhu grilovacích omáček, majonéz, dresinků a kečupů je značka Hellmann´s. Kromě tradičních produktů si získává na popularitě veganská řada omáček bez vajec. Hellmann´s Vegan Tatarská omáčka, Vegan majonézová omáčka a Vegan Česneková omáčka se hodí jako dip k masu či bramborám i do salátových zálivek. Za zmínku stojí také Hellmann’s Omáčka k masu Chunky burger, své zákazníky si našla též Hellmann’s Omáčka s příchutí cheddaru.

Česká společnost Hot-Chip vstoupila před pár lety na trh s unikátními produkty, které ocení každý milovník chilli. V nabídce jsou papričky, koření, marmelády, sirupy, chipsy a samozřejmě omáčky. Soustředí se na výrobu malých sérií, některé z produktů jsou k dostání pouze v sezóně, kdy jsou dostupné čerstvé suroviny, které se do nich používají. Pro veškeré výrobky jsou použity ekologické obaly. Pro ty, kdo s chilli začínají a neví, který produkt si vybrat, je ideální Ochutnávkový set chilli omáček, který obsahuje omáčky různých chutí i stupňů pálivosti.

Evergreeny se stále vrací

„Trendy v oblasti grilování se každoročně otáčejí, podobně jako módní trendy v oblékání. Po několika letech se opět vrací osvědčené chuťové varianty, evergreenem je Pepřová marináda a Marináda Gyros. To jsou chuti, které občas vytlačí novinky typu Limetka a pepř nebo Mango a pepř, ale po jedné či dvou sezónách se zákazníci opět vracejí k dlouhodobě osvědčeným chuťovým směrům. Stále jsou poptávány naše Bylinkové marinády, Barbecue marináda v různých verzích či Chilli marináda v pikantním provedení,“ prozradila Hana Reuterová, majitelka a jednatelka společnosti IDC Food.

Hotové marinády od IDC Food pro maloobchodní trh jsou téměř všechny dle jejích slov bez „éček.“ Firma nabízí marinády tekuté i v suchém provedení, které si spotřebitel doma připraví s vodou a s olejem, umixuje v emulzi, do které naloží maso, zeleninu, houby či třeba tofu. „Na trhu je zákazníci najdou pod značkou Specio, což je latinsky „úctyhodné“, naše koření si toto označení zaslouží. Hitem je grilování zeleniny či sýrů, které je možné potírat stejnými marinádami, které byly dříve připraveny jen pro masa a ryby. Každoročně uvádíme na trh nové variace chutí pro gastronomii, masný průmysl i pro dodavatele marinovaných mas do řetězců. Letošními novinkami jsou například Asijská marináda, inovovaná olejová marináda Gyros a do třetice exotická Mango a Chilli marináda,“ shrnuje Hana Reuterová.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 4.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.