Co stojí za vysokými zisky?

Výrobci potravin a dalšího rychloobrátkového zboží loni výrazně zdražili a díky tomu jim výrazně stouply nejenom tržby, ale i zisky.

Politici, ekonomové a spotřebitelské organizace výrobce často kritizují, že šli s cenami výš, než skutečně s ohledem na růst nákladů museli. Kladou jim také za vinu, že jejich „lačnost po zisku“ se značnou měrou podepsala na vysoké inflaci, jež oslabila kupní sílu spotřebitelů.

Kritikou mířící na výrobce potravin a dalšího zboží pro spotřebitelský trh nešetřil například šéf německého potravinářského řetězce Edeka Markus Mosa otevřeně mluvící o „nenasytnosti“ výrobců. I prezidentka Evropské centrální banky Christine Lagardeová se loni v létě nechala slyšet, že jednotlivé firmy to ve své cenové politice poněkud přehnaly.

Také mnozí investoři držící akcie těchto spotřebních koncernů si kladou otázku, zda se přece jenom nezdražovalo „až příliš“. Experti nyní doporučují, aby se výrobci více soustředili na marketing a produktové inovace s ohledem na to, že inflace domácnostem citelně ukrojila od příjmů (které reálně klesly). Jedním z důsledků je odklon od značkových produktů k levnějším privátním značkám.

Německý spolkový svaz na ochranu spotřebitelů je přesvědčen, že zdražení u mnoha položek nelze ospravedlnit jenom zvýšením nákladů na vstupní suroviny, energii a logistiku. Faktem zůstává, že ceny potravin loni v Německu výrazně podnítily celkovou inflaci. Podle Spolkového statistického úřadu proti roku 2022 vzrostly o průměrných 12,3 % při celkové roční míře inflace 5,9 %. V Česku celoroční inflace podle ČSÚ loni dosáhla 10,7 % ve srovnání s 15,1 % v roce 2022. Ovšem ceny potravin stouply mnohem víc.

Výrobcům stouply náklady zhruba o dvě pětiny

Coca-Cola, největší světový výrobce nápojů, loni ve srovnání s rokem 2020 celosvětově zdražila o průměrných 29 %, výrobce cukrovinek Mondelez o 28 %, švýcarská Nestlé, největší světový výrobce balených potravin, o 19 %. Pokud jde o samotný rok 2023, Mondelez (se značkami Milka, Philadelphia nebo Oreo), si prosadil meziroční zvýšení cen o průměrných 13,4 %, Pepsico o 13 % a Nestlé o 7,5 %, uvádí Handelsblatt.

Náklady na suroviny, energii a na logistiku v období 2020 – 2023 stouply podle jeho analýzy skoro o dvě pětiny (38 %), z toho společnostem Henkel a Beiersdorf asi o třetinu. „Náklady dosáhly maxima během druhého kvartálu roku 2023,“ uvedl šéf firmy Beiersdorf Vincent Warnery. Podle něj se celkové náklady od té doby příliš nesnížily, spíše se „stabilizovaly na vysoké úrovni“.

„Během uplynulých let jsme zažili zvyšování cen v nebývalém rozsahu,“ podotkl šéf Nestlé Mark Schneider. Tímto výrokem měl na mysli především zdražování výrobních vstupů. Náklady prudce stouply během koronavirové pandemie, která zpřetrhala dodavatelsko-odběratelské vazby. Koncem února 2022 Rusko napadlo Ukrajinu, což přineslo další „náraz“ a zdražování vstupů.

Podstatně lepší zisky sice pramení hlavně z vyšších cen, které se výrobcům u jednotlivých značek podařilo během jednání s obchodníky protlačit, ale mluvit o nějaké „lačnosti po zisku“ by bylo příliš zjednodušené, konstatuje dále Handelsblatt. Faktorů podmiňujících vzestup zisků je více. Výrobci čelili stoupajícím nákladům nejen vyššími cenami, ale také tím, že přijímali opatření k zefektivnění výroby i prodeje. „Optimalizovali své procesy a ze sortimentu vyřadili produkty s nízkou marží. To není projev nějaké lačnosti, nýbrž racionální ekonomické chování,“ konstatuje Chehab Wahby, partner poradenské firmy EY-Parthenon.

Provozní zisk nejvíce zvedl Beiersdorf

Provozní zisk (EBIT) americké Coca-Coly byl loni ve srovnání s rokem 2020 vyšší skoro o dvě pětiny, společnost Mondelez ho zvýšila o 28 % a Nestlé o 11 %.

Nejvyšší dynamiky tohoto ukazatele dosáhl německý výrobce kosmetiky Beiersdorf s ikonickou značkou Nivea. Provozní zisk mu loni ve srovnání s rokem 2020 vzrostl skoro o 43 % na 1,27 mld. eur.

Společnost Beiersdorf loni zvýšila tržby o 7,6 % na 9,45 mld. eur, což bylo ve srovnání s rokem 2020 o 34,4 % více. Čistý zisk jí sice mírně klesl na 0,75 mld. eur, ale ve srovnání s rokem 2020 byl o 17 % vyšší, vyplývá z poslední celoroční zprávy firmy. Tržby produktů značky Nivea se v roce 2023 meziročně zvýšily dokonce o 16 % na 5,2 mld. eur, a poprvé tak překonaly pětimiliardovou hranici.

Beiersdorf v roce 2023 významně investoval do svého globálního dodavatelského řetězce a digitální infrastruktury. Projekt nové továrny v Lipsku v hodnotě skoro 300 mil. eur představuje největší investicí do výrobní kapacity v historii společnosti. Lipská továrna zahájila provoz loni v září. Během letošního roku má být dokončeno rozšíření a modernizace továren v polské Poznani a mexickém Silau. Beiersdorf nyní v rámci pozměněné obchodní strategie značky Nivea sází především na obličejovou kosmetiku přinášející nejvyšší míru zisku. Současně vstoupil na několik nových trhů.

Nápojový gigant Coca-Cola, který spolu s konkurenční společností Pepsico dominuje na globálním trhu, v období 2020 – 2023 zvedl objem prodeje o 17 %. Loni zvýšil tržby o 6,5 % na 45,8 mld. USD. Tato suma je o dvě pětiny (43,1 %) vyšší než v roce 2020. Čistý zisk vzrostl z 9,6 mld. USD v roce 2022 na 10,7 mld. USD v roce loňském a ve srovnání s rokem 2020 byl vyšší o 37 %, vyplývá z výroční zprávy Coca-Coly.

Objem prodeje loni vzrostl o 2 %, zatímco ceny v průměru o 10 %. Nápoje vyráběné koncernem nejcitelněji zdražily v Evropě, na Blízkém východě a v Africe, kde jejich cena během loňského října až prosince stoupla až o 24 % a za celý rok 2023 o 19 %, informoval list The Financial Times. Nepřihlíží-li se k akvizicím a případnému odprodeji majetku, pak tržby loni na „srovnatelném základě“ (organicky) vzrostly o 12 %, letos by to mohlo být o 6 – 7 %. Čistý zisk se Coca-Cole v uplynulém roce zvýšil o 11,4 % na 10,7 mld. USD.

Nestlé zcela nesplnila očekávání akcionářů

Švýcarský potravinářský koncern nesplnil záměry, které si jeho vedení na rok 2023 vytklo. Celoroční hodnota prodeje proti roku 2022 klesla o 1,5 % na 93 mld. CHF, zato čistý zisk stoupl skoro o 21 % na 11,2 mld. CHF.

Pokud se nevezmou v potaz akvizice, prodej majetku a změny směnných kurzů, pak takzvaný organický růst tržeb proti roku 2022 činil 7,2 %, o něco méně než počítali analytici sledující obchodní výsledky společnosti a její akciové kurzy. Letošní organický růst by měl být skromnější (zhruba o 4 %), neboť efekt vyšších cen odeznívá a další výrazné zdražování možné podle expertů nebude. Nestlé během loňského prvního pololetí meziročně zdražila o průměrných 9,5 %, v pololetí druhém tempo zdražení polevilo na 7,5 %.

Horší zisk vykázal jen Henkel

Jediným ze sledovaných výrobců, jenž loni dosáhl menšího provozního zisku než v roce 2020, je německý Henkel se svým spotřebním sortimentem. Dalším jeho klíčovým segmentem podnikání jsou lepicí technologie. Ukazatel EBIT mu podle propočtů Handelsblattu v období 2020 – 2023 klesl o 19,3 %. Částečně to připisuje odchodu z ruského trhu, který byl pro něj velice důležitý. Henkel v jeho důsledku přišel o tržby v hodnotě kolem jedné miliardy eur ročně, což se projevilo i na zisku.

Henkelu loni klesly celkové tržby meziročně o 3,9 % na 21,5 mld. eur, naproti tomu čistý zisk stoupl o 6,9 % na 1,34 mld. eur. Na značky, jako jsou Persil, či Schwarzkopf, připadá 49 % celkových tržeb, které loni ve spotřebním segmentu činily necelých 10,6 mld. eur proti více než 10,9 mld. eur v roce 2022. Pokud jde o zmiňovaný organický růst, Henkel loni dosáhl ukazatele 6,1 %. Jeho šéf Carsten Knobel letos počítá s organickým růstem o 2 – 4 %, neboť podle něj nebude možné zdražit v takovém rozsahu jako loni.

Henkelu podobně jako dalším výrobcům klesl odbyt vlastních značek, neboť spotřebitelé vyhledávají levnější alternativy. Henkel to pocítil zejména ve slabším prodeji pracích přípravků v západní Evropě, kde je konkurence v tomto sortimentu obzvlášť silná. Společnost ve svém spotřebitelském byznysu loni zvýšila globálně ceny o průměrných 12,4 %, ale objem prodeje klesl o 6,3 %, neboť četní zákazníci se odklonili k levnějším privátním značkám.

Ziskovost je stále nižší než před pandemií

Z analýzy Handelsblattu také plyne, že většina sledovaných společností loni ve srovnání s rokem 2022 zlepšila svoji obchodní marži (rozdíl mezi tržbami a nákupními náklady – bez započtení nákladů provozních). Avšak úrovně roku 2020 se podařilo dosáhnout pouze Coca-Cole, a to o symbolických 0,2 procentního bodu na 59,5 %.

„Intenzívní soutěž způsobila, že ani výrobci, ani obchodníci nyní nejsou schopni nějak výrazně zlepšit své marže na úkor spotřebitelů,“ míní Kai Hudetz, šéf Výzkumného ústavu obchodu v Kolíně nad Rýnem (IFH).

Jednu z cest vedoucích k úsporách ukazuje britský výrobce potravin a kosmetiky Unilever (v analýze Handelsblattu zahrnut nebyl). Jeho vedení v březnu rozhodlo, že prodá výrobu mražených výrobků (se značkami jako Langnese, Magnum či Ben & Jerry). Hlavním důvodem jsou dlouhodobě nízké marže. Šéf koncernu Hein Schumacher loni na podzim prohlásil, že se soustředí na rozvoj asi 30 klíčových značek tvořících 70 % celkových tržeb.

„Náklady na logistiku, obalové materiály a některé oleje již nestoupají, některé nákladové položky dokonce klesají. Ale letos výrazně zdražují kakao, cukr nebo lískové oříšky,“ uvedl Dirk van de Put, šéf americké společnosti Mondelez.

Na zdražování důležitých potravinářských surovin, jako jsou káva Robusta nebo zmíněné kakao, poukazuje také švýcarský koncern Nestlé.

Výrobci vlastnící proslulé spotřební značky oznámili, že letos zvednou ceny jenom u vybraných položek. Ale do jaké míry se tak stane, bude záviset na vývoji globálních komoditních trhů.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 4.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.