V prosincovém vydání Retail News jsme se věnovali retailu na nádražích. V aktuálním vydání se podíváme na letiště.
Nákupy suvenýrů na poslední chvíli, posezení u kávy, v restauraci… Čas strávený na letišti při mezipřistání může být ale i několik hodin. Letiště tak patří k místům, kde se daří retailu a gastronomii, pokud je nastavena správná skladba nájemců a cenová úroveň.
Nádraží a letiště jsou atraktivními lokalitami pro maloobchod, restaurace a služby a postupem času se z nich vyvinuly zajímavé nákupní lokality. Studie EHI „Travel Retail 2023“ zkoumala 25 vybraných vlakových nádraží a 15 největších letišť v Německu s ohledem na jejich nájemní strukturu a frekvenci v roce 2022 a v první polovině roku 2023. Letiště s největším počtem cestujících – Frankfurt nad Mohanem, Mnichov, Berlín a Düsseldorf – mají také největší počet maloobchodních nájemců, ukazuje studie.
„Na letištích je oborový mix ve veřejném sektoru charakterizován poskytovateli služeb – jsou zde rozšířeny autopůjčovny a cestovní kanceláře. Po bezpečnostní kontrole dominují maloobchod a restaurace,“ říká autor studie Björn Stelzenmüller.
Maloobchod dominuje v tranzitní zóně
Pokud se podíváme na celý oborový mix na letištích podle klasifikace odvětví EHI, největší podíl má maloobchod s 37 %, následovaný službami s 35 % a cateringem s 28 %. Ve veřejné oblasti letišť dominuje sektor služeb s 53 %, zatímco v tranzitní zóně je lídrem maloobchod s 55 %. Své prodejny zde mají nájemci z oblasti doplňků, zábavy a oděvů i Duty-Free sektoru.
TOP nájemci na letištích v Německu
Letiště Frankfurt je nejrušnějším německým letištěm s 48,9 miliony cestujících v roce 2022, následuje Mnichov (31,6 mil.), Berlín (19,8 mil.) a Düsseldorf (16,1 mil.). Frankfurt vede žebříček také, pokud jde o maloobchodní nájemce, kterých je 133. S odstupem následuje Mnichov (92), Berlín (45) a Düsseldorf (33). Polovina z TOP 10 nájemců na sledovaných letištích jsou maloobchodní společnosti: Heinemann (24 obchodů), Relay (18), Hub Convenience, Quicker’s (po 12) a Kamps (11).
Pražské letiště představilo novinky
Nové gastrojednotky na obou terminálech zpříjemní cestujícím pobyt na pražském letišti. Jejich provozovatelem je společnost Lagardère Travel Retail, která na jaře minulého roku uspěla v koncesním řízení Letiště Praha. Jedná se o 14 obchodních jednotek, reprezentujících 11 gastronomických konceptů, na celkové ploše téměř 1 300 m2.
Většina obchodních jednotek prošla stavebními úpravami a redesignem. Výsledkem je moderní stylové prostředí, které nabízí cestujícím řadu možností, jak si užít čas, strávený na letišti. „Našim cílem bylo vyjít vstříc potřebám všech typů cestujících a reagovat na jejich časové možnosti i osobní stravovací preference,“ přibližuje Richard Procházka, CEO Lagardère Travel Retail. „Proto jsme pečlivě vybírali z nejlepších světových i domácích značek a využili našich dlouholetých zkušeností i výborné znalosti prostředí letiště. Každý si zde nyní najde přesně to, co mu vyhovuje. Pokud zákazník spěchá, využije nabídku čerstvých baget, salátů nebo wrapů, které si může vzít i s sebou na palubu. Cestující, kteří mají na odletu nebo při přestupu více času, jej mohou příjemně strávit v některé ze stylových restaurací,“ doplňuje Richard Procházka.
Zdravé občerstvení i bistro v italském stylu
Příkladem je fresh bistro Natoo s nabídkou zdravějších variant rychlého občerstvení, nebo italský koncept Bottega Prosecco Bar&Caffé. Interiér, který je vyveden ve stylu klasických benátských osterií zvaných bacaro, láká k posezení nad kávou, sklenkou prosecca, vína či aperitivu. Nechybí ani klasické předkrmy a tradiční italská kuchyně. Lahůdkou pro milovníky dobrého jídla a pití je možnost párování ve stylu Perfect Match s víny předních italských vinařů. Nabídka Bottega Prosecco Bar&Caffé byla vytvořena přímo na míru pražské pobočky. Historie italské společnosti Bottega SpA sahá až do 17. století, kdy předkové rodiny začali pěstovat vinnou révu. Původně se firma soustředila především na výrobu a lokální obchodování se svými produkty. Po roce 1990 začala expandovat do prodejen na letištích po celém světě a později spolupracovat s mnoha předními leteckými společnostmi. Koncept Prosecco Bar se datuje do roku 2014, kde Bottega otevřela svůj vůbec první vinný bar na skandinávském trajektu. Bottega SpA klade velký důraz na ekologii a udržitelný rozvoj. Využívá fotovoltaiku, geotermální energii a recykluje použitou vodu. Skutečnou perličkou je, že ve jménu biodiverzity zakoupila firma vlastní háj korkových dubů na Sardinii. Z jejich kůry vyrábí zátky ke svým lahvím.
České značky reprezentuje Bageterie Boulevard, která je součástí českého trhu už 20 let. V průběhu let expandovala do měst po celé České republice a na Slovensku. Celkem nyní provozuje víc než 60 restaurací. Bageterie Boulevard je koncept exprès gourmet restaurací v lehkém francouzském stylu a gurmánskými specialitami vytvořenými podle receptur šéfkuchařů z jednotlivých evropských regionů. „Jako ryze česká společnost jsme působení na našem největším letišti plánovali dlouhodobě. Ve chvíli, kdy se nám podařilo najít strategického partnera, společnost Lagardère, která pobočku provozuje, mohli jsme naši vizi uskutečnit. Dle našeho názoru by se na českém letišti měly prezentovat zejména úspěšné domácí koncepty, k nimž Bageterie Boulevard bezesporu patří,“ uvedl Petr Cichoň, zakladatel společnosti.
Donáška na zvolený gate
Pro pražské letiště vyvinula firma novou službu, a to donášku objednávky přímo na zákazníkem zvolený gate. Menu lze objednat nejen u obsluhy, nebo u samoobslužných kiosků, ale i přes aplikaci Bageterie Boulevard. Další novinkou je rozšíření nabídky boxů, tedy menu v komfortním balení přímo do letadla ve variantách pro dva i pro rodiny. Bageterie Boulevard si od zahájení provozu získala své zákazníky a doplnila spektrum nabídky občerstvení pro cestující. Její spolupráce s Lagardère a vstup do letištních prostor symbolizuje další milník v růstu společnosti a připravované expanze do zahraničí.
Napsat komentář