Finální doručení zásilek se bez lidí neobejde

Poslední míle je o lidech a pro lidi. Nelze se proto domnívat, že nové technologie vtrhnou do poslední míle jako uragan. I tak je třeba se připravit na řadu změn a nových trendů.

V blízké budoucnosti nové technologie nepřevezmou poslední míli. Nepřijde žádné zemětřesení, ale evoluce se nezastaví. Do roku 2030 nelze očekávat revoluci – ale postupné zlepšení služeb na poslední míli, pokud jde o větší flexibilitu, větší efektivitu a větší udržitelnost.

Můžeme se zaštítit tím, že na piedestalu našeho podnikání je spokojený zákazník a jeho loajalita, ale přiznejme si pravdu: O peníze jde až na prvním místě. Právě náklady spojené s dodávkou na poslední míli nejsou zanedbatelné. Každý zodpovědný majitel, který si prohlédnul excelovou tabulku s rozklíčovanými náklady, jistě zbystřil. Už to nejsou jen náklady na podnikání. Chtějí pochopit, jak to ovlivňuje rentabilitu a jaká opatření je nutné přijmout k posílení ziskovosti.

Dejme prozatím stranou sci-fi představy o tom, jak nám nad hlavou ve městech krouží drony a na padáku shazují objednaný kyblík z KFC a na ulicích se prohánějí roboti a přivážejí balík minerálek. V hustě obydlených aglomeracích bude i nadále standardem živý člověk – a to i ze všemi jeho přednostmi i nedostatky. Jednoduše proto, že bude stále nejlacinější.

Na co se však musíme připravit – nebo lépe řečeno – s čím již musíme začít, je zlepšování doručování, aby logistika poslední míle byla nejen udržitelná ale i flexibilnější. Co si pod tím představit? Větší využití ekologicky šetrné dopravy a optimální plánování tras za použití i umělé inteligence. Kurýři a přepravci jsou tlačeni okolními technologickými změnami, a hlavně i přáními a očekáváním zákazníků.

Efektivní, kvalitní a spolehlivé doručovací operace na poslední míli jsou jádrem úspěšného podnikání. Organizace dodávek je významným faktorem při výpočtu provozní efektivity, spokojenosti zákazníků a ziskovosti.

B2B klienti se vzhlédli v B2C

„Vaši zásilku Vám budeme doručovat dnes mezi 7:30 h až 16:00 h,“ říká stručná SMS zpráva, která dorazí na telefon zákazníka v devět hodin ráno a způsobí, že klient uvidí rudě a příště jistě sáhne po jiné možnosti doručení. Firmy si zvykly, že mnohé požadované zboží k nim dorazí just in time – tedy právě v okamžiku, kdy danou součástku potřebují. Přece si nebudou pořizovat zbytečně velké sklady, když takovou povinnost mohou přehrát na logistickou firmu, která se tak stává součástí výrobního procesu.

A nejde zdaleka jen o výrobu. Ať už jde o pravidelné zásoby potřebné v restauracích a obchodech s potravinami, podniky chtějí využít objednávání v čase, aby kontrolovaly zásoby a držely pod kontrolou výdaje, protože se bojí inflace, zvyšování nákladů a nedostatku práce. Společnosti sloužící na trhu B2B musí být připraveny k uspokojení přesných požadavků na dodací lhůtu a garanci, že produkty dorazí přesně, kdy jej jejich zákazníci očekávají – to vše s kvalitními informacemi o doručení.

Nástupu AI se nikdo nevyhne

Ať už mluvíme o B2B nebo B2C, doručení objednávek zákazníkům v přesně specifikovaném časovém okně nemůže přijít náhodou nebo naprostým štěstím. Vedoucí logistiky musí nasadit sofistikované procesy, aby se zajistilo, že dodávky se ve správném čase dostanou na správné místo. Jediným způsobem, jak toho dosáhnout, je použít řešení, která využívají umělou inteligenci (AI) a prediktivní analýzu, aby mohly zvyšovat přesnost, což by ze slibů udělalo realitu.

Logistické firmy mohou využít implementace AI do firemních rozhodovacích procesů i k předpovídání možného narušení dodavatelského řetězce. Tato technologie pomáhá předpovídat pravděpodobnost dodávek a rovněž analyzovat důvody nesplněných dodávek. AI poskytuje celkové logistické řešení pro zefektivnění operací. Správa zásob, směrování doručení, přidělení zdrojů, jsou jen několika příklady pro optimalizaci. AI může generovat rozsáhlé zprávy o nákladech, zprávy o doručení a různé typy informací o logistických operacích. Společnosti se mohou stát adaptivnějšími a reagovat na řešení problémů ve stále se vyvíjející AI.

Rychlé zavádění AI sebou přináší pro podnikání v logistice a doručování v poslední míli i mnohá rizika. V dnešní době není problémem nedostatek informací, ale právě jejich nadbytek. Jak se doslova neutopit v přemíře nejrůznějších dat, to bude do budoucna vyžadovat zcela nové zapojení AI do vyhodnocovacích procesů. Dnešní AI má totiž tendenci soustředit všechna dostupná data a na jejich základě z nich vyvodit třeba i naprosto nesmyslné závěry. Ty se však na první pohled tváří jako naprosto logické. A zde opět nastupuje zkušený praktik, který to dokáže odhalit.

Na co se připravit, aneb nástup trendů

Snaha, kterou bychom mohli nazvat, zezelenáním podnikání, se nevyhne ani logistice. Již nyní se mnohé střechy velkoskladů pokrývají fotovoltaickými články, aby jejich majitelé mohli nájemců prezentovat svůj vztah k obnovitelným zdrojům. Ti, tento message ochotně předávají zase svým klientům. Snahou zelené logistiky je nejen přepravit zboží z bodu A do bodu B, ale rovněž co nejudržitelnějším způsobem.

K udržitelnému doručení ale patří i to, že si klienti uvědomí, že nebudou bazírovat na co nejkratším čase dodání, ale upřednostní chvíli, kdy budou zboží opravdu potřebovat. To dá logistické společnosti dostatečně prostoru se na to připravit. Nejrychlejší možnost totiž bývá jen zcela výjimečně tou nejekologičtější. Již nyní některé společnosti ve snaze zmenšit svou uhlíkovou stopu používají opakovaně obaly.

Mnozí zákazníci přesto při objednávce akcentují rychlost dodání. Proto jsou logistické firmy nuceny budovat skladby a HUBy co nejblíže ke klíčovým zákazníkům. Velkým otazníkem je, jestli firmy budou využívat své vlastní flotily pick-up, dodávek, elektrokol, nákladních automobilů či osobních aut k doručování na poslední míli, či tuto službu budou outsourcovat.

Značnou volnost při předání zásilky dávají doručovací boxy a nejen ony. Při doručování na poslední míli firmy stále častěji přijímají automatizované doručovací procesy prostřednictvím digitálních řešení, jako je elektronický podpis, doručovací software a digitální platby, aby se minimalizoval fyzický kontakt.

Maloobchodníci a logistické společnosti používají technologie, jako je lokalizační software, aby se zefektivnilo doručování. Zvyšuje se tím transparentnost doručovacích operací s aktivním sledováním vozidel, tracking objednávek a umožňuje aktualizace úkolů v reálném čase. Klíčové vlastnosti softwaru pro správu doručení zahrnují sledování v reálném čase, optimalizaci tras a viditelnost založenou na mapě, které pomáhají zefektivnit dodávky a operace správy vozového parku. Při jeho lepším využití právě začíná hrát stále větší roli umělá inteligence. Rychlejší zpracování zásilek se stalo nejnovější normou, čímž se zvyšuje tlak na plánování dodávání.

Prediktivní logistika poskytuje prognózy analýzou historických údajů, aktualizací v reálném čase a inteligenci umístění, aby se předpovídala poptávku zákazníků, vypočítala doručovací doby a posoudila potenciální narušení dodavatelského řetězce. Maloobchodníci se mohou vyhnout nárůstu nákladů na dopravu a dosáhnout zkrácení doby přepravy, protože produkty jsou dodávány v blízkosti nárůstu poptávky. To vše je možné pomocí systému správy řízení a co možná nejvíce se vyhnout chaotickému doručení na poslední míli.

Opět se zmínit o umělé inteligenci by bylo již jen pouhým nošením dříví do lesa. A tak lze pouze shrnout, že tím, co nejvíce v následujícím roce ovlivní doručování na poslední míli, bude umělá inteligence.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 1-2.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.