Standardem je prolínání retailu a e-commerce do integrovaného celku

„Klíčem k úspěchu je poskytování kvalitní zákaznické zkušenosti napříč kanály. Znamená to více než jen přechod k online prodeji. Je potřeba změnit pohled na obchodování jako takové,“ říká v rozhovoru pro Retail News David Simões, founder agentury Sounds Good.

Shopsys, tvůrce e-shopů pro největší hráče na trhu koupil 100% podíl v Shopify Experts agentuře Sounds Good. Rozšířil tak nabídku služeb a kromě vývoje na vlastním řešení Shopsys Platform nabízí nově vývoj e-shopu na míru i na Shopify Plus.

Jak vnímáte posun retailu v rámci e-commerce od doby covidové, kdy mnoho hráčů bylo nuceno přejít do onlinu?

Vstup velkých retailových hráčů do e-commerce, jenž způsobila pandemie COVID-19, nebyl překvapením. Spíše se zrychlil horizont tohoto očekávaného trendu z pěti a více let na méně než jeden rok. Nyní, když se ekonomika a e-commerce stabilizují, mají retailisté jedinečnou příležitost využít své zkušenosti z kamenných prodejen a zlepšovat zákaznický zážitek v online obchodech. Někteří maloobchodníci se již zvládli adaptovat, dokáží kvalitně obsloužit zákazníky napříč různými prodejními kanály a nyní mohou těžit z významné konkurenční výhody.

Jaké jsou pro obchodníky provozující až dosud pouze kamenné prodejny hlavní výzvy při jejich technologické transformaci do onlinu?

Pro tradiční maloobchodníky expandující do online prostředí jsou klíčové tři oblasti: péče o zákazníky, procesy a technologie.

Největší výzvou je přenést osobní zážitek a lidskost z kamenných obchodů do online světa. Uspět mohou kombinací inovativních přístupů a technologií, jako jsou datově řízená doporučení, chatboti či AI nástroje pro personalizaci služeb.

Dále je důležité zefektivnit procesy i logistiku. Inspirovat se lze agilitou mladých online značek, jež mají štíhlé týmy i omezené zdroje a musí tak dobře zvládat kreativitu i optimalizaci procesů.

V neposlední řadě je nutné řešit technologický dluh, způsobený rychlým vstupem retailistů do e-commerce během pandemie. Je potřeba znovu pečlivě zhodnotit silné i slabé stránky stávajícího řešení a definovat si všechna omezení. Aktuální tržní stabilizace nabízí příležitost ke strategickému plánování a přechodu k robustnějším řešením, které nebudou nijak limitovat plánovaný růst.

Podle čeho by se retailový hráči měli řídit, když si vybírají novou e-commerce platformu?

Výběr nové e-commerce platformy je pro větší retailery klíčové rozhodnutí, které vyžaduje promyšlený přístup. Zásadní je zohlednit několik faktorů:

  • Budoucí škálování: Představte si, kde budete za 3-5 let. Nestavějte malý dům, když plánujete velkou rodinu. Zvolte řešení, které se hodí pro vaše střednědobé až dlouhodobé potřeby. Nepřeceňujte však vaše vize a nestavějte futuristická řešení, jejichž využitelnost nelze předvídat.
  • Celkové náklady vlastnictví vs. kvalita a inovace: Nezaměřujte se na počáteční náklady, raději hodnoťte dlouhodobé náklady a potenciál platformy pro růst v následujících 5-10 letech.
  • Prioritizace: Stanovte si, co je pro vaši firmu klíčové – například možnost úplného přizpůsobení nebo přístup k nejnovějším technologiím. Rozhodněte, zda potřebujete vlastní řešení nebo preferujete platformu s bohatým ekosystémem agentur, služeb a podpory.

Tento proces vyžaduje kombinaci důkladné analýzy a strategického rozhodování, aby vybraná platforma odpovídala podnikatelským cílům a potřebám.

V čem se liší platformy Shoptet, Shopify a Shopify Plus?

V porovnání Shoptetu, Shoptet Premium a Shopify jsou klíčové rozdíly. Základní varianta krabicového řešení od Shoptetu je ideální pro malé české a slovenské e-shopy, které nevyžadují možnosti přizpůsobení. Shoptet Premium nabízí částečné rozšiřování přizpůsobení, které je ovšem omezené kvůli limitovanému přístupu k API. Naopak Shopify (včetně základních plánů) nabízí bohaté možnosti přizpůsobení i vyšší škálovatelnost díky širšímu přístupu k API. Proto je vhodné nejen pro malé podniky, ale i pro velké obchodníky.

Velcí retaileři primárně řeší volbu mezi vlastním řešením na míru a Shopify Plus. Již neplatí to, že jedinou cestou k dominantnímu úspěchu v rámci online prostředí jsou pouze vlastní řešení na míru. Shopify Plus nabízí finančně dostupnější alternativu pro všechny střední a velké hráče, kteří vyžadují platformu s širokými možnostmi přizpůsobení, vynikajícím výkonem, bezpečností i stabilitou. Proto se naše Sounds Good Agency před nedávnem spojila s agenturou Shopsys, česko-slovenskou jedničkou na tvorbu středních a velkých e-shopů na míru, abychom mohli podle kritérií klientů vždy zvolit nejvhodnější řešení (vlastní nebo Shopify Plus). Mezi naše klienty, kteří využívají vlastní řešení na platformě Shopsys Platform patří například Tescoma, Sconto Nábytek či Mountfield a mezi klienty, kteří využívají platformu Shopify patří například Okay.cz, MANA nebo ETA s jejich B2B portálem.

Proč preferujete právě Shopify?

Tuto platformu preferuji hned z několika důvodů. Shopify byl v poslední dekádě leaderem na poli e-commerce inovací a pomohl globálním značkám ustoupit od často neefektivních postupů. Díky své filozofii podporuje podnikatele všech velikostí, od Decathlonu v USA až po Toys”R” Us v Austrálii, a vybudoval robustní infrastrukturu i pro B2B obchodníky. Co odlišuje Shopify, je nejen jejich hodnotový systém, ale také neustálé zlepšování softwaru. Každý rok přináší přes 200 aktualizací a nových funkcí, což podstatně zlepšuje výsledky e-shopů i zákaznický zážitek, a to bez nutnosti investice do velkého týmu IT odborníků. Díky tomu roste i popularita této platformy v Česku. Aktuálně na ní běží už přibližně 2 500 e-shopů, šestkrát více než před čtyřmi lety.

Můžete shrnout jeho hlavní výhody?

Shopify nabízí neomezenou škálovatelnost, je modulární, flexibilní a obsahuje více než 8 000 aplikací pro snadné přizpůsobení. Jako API-first platforma umožňuje přizpůsobení podle vašich potřeb, a díky neustálým inovacím nabízí funkce, které překonávají lokální řešení. Shopify usnadňuje globální expanzi a nabízí robustní ekosystém podpory. Navíc umožňuje flexibilní změnu dodavatelů nebo interní vývoj bez nutnosti složité technologické transformace.

Jaké jazykové mutace obchodníkovi v současné době platforma nabízí?

Zákaznická část e-shopu na Shopify může být nativně přeložena do libovolného jazyka bez omezení. Co se týče administrace Shopify (backendu, který zákazníci nevidí) pravidelně rozšiřuje nabídku podporovaných jazyků a aktuálně nabízí češtinu, angličtinu, němčinu, francouzštinu, španělštinu, čínštinu, dánštinu, holandštinu, finštinu a dalších 10 jazyků.

Kde jsou jeho limity, kdy je potřeba zvolit řešení na míru?

Shopify sice nabízí široké možnosti přizpůsobení, ale má i svá určitá omezení a není schopné dosáhnout možností naprostého přizpůsobení, typických pro vlastní řešení. Mezi hlavní omezení patří omezení v rámci přizpůsobení pokladny, dále integrace jen některých lokálních platebních bran, hosting bez možnosti vlastního řízení a pevná struktura URL. V případě, že jsou tato omezení pro e-shop klíčová, pak může být lepší variantou vlastní řešení na platformě Shopsys Platform. Shopify se nicméně vyvíjí raketovou rychlostí a pravidelně snižuje počet svých omezení.

Jak dlouho trvá technologická transformace a kolik obchodníka stojí?

Průměrný a typický přechod na Shopify Plus může trvat 4 až 6 měsíců a stát 2 až 4 miliony korun. V extrémních případech jsme měli projekty, které byly plánovány na 1 rok a stály 9 milionů, a naopak jiné implementace i pro velké retailery, které stály 500 tisíc a trvaly 3 měsíce.

Jaké benefity obchodníkovi platforma Shopify přinese?

Velcí retaileři ocení především bezproblémovou škálovatelnost a široké možnosti přizpůsobení. Stručně řečeno, nabízí nepřekonatelnou hodnotu v poměru cena – výkon. Sice se nejedná o nejlevnější řešení, ale extra přidaná hodnota díky kvalitě platformy a bohatému ekosystému dalece tyto náklady vyvažuje. Díky neustálému vývoji a tisíci aplikacích je efektivita rozvoje e-commerce prodejů díky Shopify neporovnatelná s ostatními platformami.

Jak náročná je platforma pro obchodníka z pohledu administrace?

Shopify je jednou z nejpřívětivějších e-commerce platforem s intuitivním rozhraním, takže nevyžaduje potřebu rozsáhlého školení ani rozšíření týmu pro správu platformy. Přístupy našich klientů se různí – někteří si budují vlastní týmy specialistů pro interní správu e-shopu, jiní se raději spoléhají přímo na nás. V každém případě doporučujeme mít alespoň jednoho zkušeného e-commerce manažera, který zná interně kontext od strategie, přes marketing až po e-commerce aktivity.

S narůstajícím počtem kybernetických útoků se firmy stále více zajímají také o bezpečnost. Jaké záruky nabízí v tomto směru obchodníkům Shopify?

Shopify řadí bezpečnost platformy na první příčky priorit, takže je spolehlivou volbou pro firmy potenciálně ohrožené kybernetickými útoky. Zároveň je transparentní ohledně dodržování bezpečnostních předpisů, včetně certifikace Level 1 PCI DSS zajišťující ochranu dat a protokolem TLS chránící citlivé informace. Shopify rovněž vede program Whitehat Hacker Bounty. Ten obsahuje odměny ve výši téměř čtyř milionů dolarů a motivuje hackery k odhalování zranitelností. Pro minimalizaci rizika lidského pochybení a zvýšení bezpečnosti, nabízí Shopify dvoufaktorovou autentizaci.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 12.2023…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.