Dehydrované potraviny: nejvíce utrácíme za polévky

Některý výrobek ze široké nabídky dehydrovaných potravin si našel místo v nákupních košíku každé domácnosti. V porovnáním s uplynulým dvanáctiměsíčním období české domácnosti utratily za nákup dehydrovaných potravin více. Největší počet kupujících oslovují k nákupu dehydrované polévky, práškové deserty/pudinky a bujony.

Některý z dehydrovaných výrobků nakoupí podle průzkumu metodou Spotřebitelského panelu GfK české domácnosti jednou za tři týdny a za tyto výrobky utratí ročně zhruba 750 Kč. (Data: MAT August 2023/MAT August 2022).

Nejvyšší část svých výdajů utratí domácnosti za dehydrované polévky. Ty alespoň jednou za rok nakoupí skoro dvě třetiny českých domácností a toto číslo je stabilní. V podstatě stejný počet kupujících, necelou polovinu českých domácností, oslovují sáčkové polévky a tzv. asijské nudle. O něco méně kupujících, zhruba jednu třetinu, oslovují instantní polévky. Nějaký typ dehydrované polévky nakoupí domácnost zhruba jednou za měsíc a za nákup zaplatí necelých 43 Kč.

Bujóny ztrácí kupující

Druhou největší kategorií z hlediska výdajů jsou bujony, které v posledním roce nakoupily zhruba dvě třetiny českých domácností. Tato kategorie dlouhodobě ztrácí kupující a patří mezi ty, které v porovnání dvou posledních let ztratily skoro 10 % nakoupeného objemu. Bujony domácnost nakoupí jednou za tři měsíce a utratí za ně 38 Kč.

Třetí největší kategorií jsou instantní jídla a omáčky, které alespoň jednou za rok nakoupí víc jak třetina domácností. Tato kategorie meziročně roste jak v hodnotě, tak v objemu, důvodem může být pomalejší růst průměrné ceny. I tuto kategorie domácnosti nakupují jednou za čtvrt roku a utratí za ni zhruba 60 Kč.

Dalšími velkými kategoriemi z hlediska výdajů domácností jsou dehydrované dezerty, dehydrované mixy a mixy na pečení. Kromě dezertů/pudinků, které si udržely nakupovaný objem, další jmenované kategorie se meziročně propadly v objemu, na druhou stranu všechny v hodnotě rostly. Důvodem výrazného propadu nakoupeného objemu u mixů na pečení může být výrazně rostoucí průměrná cena.

Třetina výdajů směřuje do hypermarketů

Zhruba dvě třetiny domácností nakupují v hypermarketech, kde nakupují jednou za čtyři měsíce, a za nákup utratí zhruba 53 Kč. V hypermarketech domácnosti utratí více jak třetinu výdajů za dehydrované potraviny a tento podíl je meziročně stabilní. Stejný počet domácností nakupuje i v diskontních prodejnách, v podstatě i ve stejné frekvenci. Jen útrata za nákup je o něco nižší, necelých 40 Kč. Z tohoto důvodu je podíl výdajů v diskontních prodejnách čtvrtinový a meziročně vzrostl. Více jak 40 % českých domácností nakoupí dehydrované potraviny v supermarketech. Jejich počet meziročně mírně klesl, stejně jako podíl výdajů v tomto nákupním formátu. Domácnosti v supermarketech utratí o něco více než 15 % výdajů na dehydrované potraviny, nakupují v nich jednou za dva měsíce a utratí v nich přibližně 45 Kč na jeden nákup. Dalším významným nákupním místem jsou malé, nezávislé prodejny, kde dehydrované potraviny nakupuje zhruba třetina domácností. Jejich význam v nákupním koši domácností klesá.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 12.2023…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.