Zákazníci už nejsou tak opatrní, věříme, že bude jen lépe

Co je základním stavebním kamenem úspěšné firmy? Proč je důležité mít stabilní tým, jaké marketingové strategie se dnes nejlépe osvědčují? Na naše otázky odpovídali Martin Wallner a Tomáš Huber, zakladatelé společnosti Mixit, českého výrobce müsli a cereálií.

Mixit si dnes zákazník může koupit i na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku a v Rumunsku. Během roku 2024 by měl být k dostání i na západ od českých hranic. Všude, kde působí, firma roste, někde i násobně. Klíčovým trhem však pro ni zůstává Česko.

Dá se stručně shrnout, jaký je tuzemský spotřebitel, pokud jde o váš segment trhu? Sledujete změny preferencí a nákupního chování vašich zákazníků?

Předně máme pocit, a čísla nám to potvrzují, že už jsme snad za krizí a zákazníci zase začínají nakupovat s menšími obavami. Zároveň přestaly tolik růst ceny surovin, takže snad se blížíme k ustálení situace. Špatně se teď hodnotí trendy, protože poslední zhruba rok a půl byl opravdu turbulentní a ekonomická situace naprosto drtivě ovlivňovala zákaznické chování. My teď mnoho energie vkládáme do vývoje ekologičtějších balení, po kterých je poptávka hlavně u našich stálých zákazníků, kteří už mají našich tubusů plné domácnosti. Obecně je příklon k ekologičtějším řešením trendem a my se snažíme jít mu vstříc, a to nejen baleními.

Kdybyste mohli, jako zakladatelé a šéfové úspěšné firmy, dát jednu jedinou radu začínajícímu podnikateli, která by to byla?

Ověřte si, že existuje po vašem produktu poptávka. Že na trhu chybí nebo ho umíte lépe než ostatní. Pokud ano, buďte vytrvalí. Nedělejte to sami. Mějte parťáka. Možnost poradit se, mít opozici anebo mít komu si postěžovat, bez toho nevím, kam bychom se s Mixitem dostali, kdyby došlo k vyhoření.

Není žádným tajemstvím, že ekonomická krize několika posledních let, související nejdřív s covidem a později i válkou na Ukrajině, podnikání příliš nepřeje. Jak se společnosti Mixit daří procházet současnou inflací?

Alespoň podle našich dat už jsme z nejhoršího venku a zákazníci už nejsou tak opatrní, i když mnoho spoluhráčů z e-commerce hovoří zatím jinak a situaci vidí stále pesimisticky. Cítím opět vracející se ochotu zkoušet novinky a průměrná hodnota objednávky se dostává na předkrizovou úroveň. Takže my věříme, že teď už bude jenom líp, protože je pravdou, že ta extrémní inflace, ceny energií a zdražování vstupů pro nás byly opravdu velmi náročné.

Je v prodejích vašeho sortimentu nějak výrazně znát, že lidé při nákupech více šetří?

Teď už se situace zlepšila, ale v tom nejhorším období to bylo vidět. Objednávky byly menší co do počtu položek a zákazníci více sahali po základních produktech. Hůře šly na odbyt prémiové produkty, a pak takové ty speciality, které si můžete odepřít – sladkosti, slané mlsání a další.

Jakými prostředky a způsoby se snažíte šetřit vy sami, respektive vaše firma? Vím, že jste se bránili cestě výrazného zdražování vašich produktů, navzdory všeobecné situaci na trhu…

Ano, zdražování jsme se snažili bránit všemi možnými prostředky, a díky dlouhodobým kontraktům jsme nakonec museli zdražit maximálně o jednotky procent. Těch cest k šetření jsme měli několik. Jednak jsme prozřetelně nakupovali suroviny do zásob před jejich zdražením, takže několik měsíců jsme ještě vyráběli za staré ceny. Nově více pracujeme s obaly, řešíme jejich cenu a hledáme levnější alternativy, abychom nemuseli náklady promítnout do koncového produktu. Zavedli jsme také celou novou řadu, Müsli Classic, což jsou produkty s jednodušším složením a ze surovin, které jsme právě dokázali zasmluvnit ještě levně, a proto jim můžeme držet níže cenu. Pak hodně investujeme do automatizace výroby a expedice, abychom nemuseli pro větší počet objednávek zvětšovat tým.

Není tajemstvím, že základem úspěšné firmy jsou kvalitní a spolehliví zaměstnanci. Jak se vám daří udržet personální zajištění?

To je velké téma a je to něco, co nás pálí dlouhodobě. Máme stabilní tým, který je s námi roky, ale shánění dalších Mixiťáků je rok od roku těžší, obzvláště těch, kdo pracují rukama – skladníci, výroba a další. Tady je bohužel fluktuace a najít spolehlivé lidi, kteří s námi budou dlouhodobě, je čím dál těžší. Ti nešikovní nikde nevydrží a ty šikovné si firmy přetahují. Stále nám ale pomáhá vykrývat sezónní výkyvy možnost zaměstnat vysokoškoláky nebo spolehlivé agenturní pracovníky. Ale pokud chcete odpovědět jednoduše na to, jak si udržujeme personální zajištění, tak je to prostě tím, že máme skvělé jádro, kmenové zaměstnance, kteří jsou s námi často už od začátku Mixitu. A ten zbytek si holt musíme vybojovat.

Dnes je důležité umět se zviditelnit prostřednictvím moderních komunikačních kanálů. Jak využíváte sociální sítě a podobné platformy? 

Sociální sítě jsou náš extrémně důležitý marketingový kanál, a to i protože máme pořád co sdělovat a není to tak, že bychom sítě jen plnili bezobsažnými posty. Produkujeme mnoho novinek, které na nich představujeme, naši zákazníci se rádi dívají do našeho zákulisí, takže je tam bereme často prostřednictvím videí, soutěžíme, prostě se tam pořád něco děje. A myslím si, že to je právě to, co dělá sociální sítě úspěšnými. Můžete do nich investovat obrovské prostředky, ale pokud tam lidi nebavíte, nesledují vás rádi, pak vám sebevíc investovaných peněz nepomůže.

Takže jaké marketingové a PR nástroje a strategie se vám v současné době nejlépe osvědčují? Čím je dnes možné „nalákat“ a udržet si věrného zákazníka?

Lákání nových zákazníků je pro nás čím dál tím dražší a obtížnější, především v Česku, kde už se těžko hledá někdo, kdo nás nezná. A ti, kdo nás znají, tak buď už u nás nakupují, nebo prostě mají důvod, proč nenakupují. A to se láme opravdu těžko. Největší procentní nárůst počtu zákazníků máme proto na zahraničních trzích. Ale tak jako tak, všude zákazníky nejvíc lákají novinky, produkty, které jinde neochutnají a chtějí vyzkoušet. Ty k nám táhnou nejvíce nováčků i zákazníků, kteří třeba dlouho nenakupovali.

V posledních letech se rozvíjí internetový prodej potravin. Kromě vlastního e-shopu prodáváte rovněž v kamenných prodejnách, například se zdravou výživou. Jaký podíl tvoří prodeje „face to face“ ve srovnání s online nákupy?

Náš velkoobchodní prodej se na tržbách podílí přibližně 40 %, je tady zajímavé, že takzvaně offline zákazníci mají zájem o jiné produkty než ti, co nakupují online. Takže některé produkty vyvíjíme třeba specificky pro prodej v prodejnách a naopak jsou takové, které jinde než online nekoupíte.

Jak dnes vzpomínáte na úplné začátky, co bylo při „rozjezdu“ úspěšného podnikání v segmentu müsli a cereálií nejtěžší?

To také není otázka na odpověď v pár větách. Já se při tom vzpomínání vlastně vždycky strašně bavím tím, co jsme si mysleli, že bude fungovat, co bude stačit, jak jednoduše se něco dá udělat. Segment custom-made jídla je báječný, neměnil bych ho, ale asi jednoduše: Nic nebylo tak snadné, jak to zvenku vypadá a nejtěžší je si to uvědomit a neleknout se.

Které kategorie z vašeho sortimentu jsou v současné době „hitem“? Prozradíte, co plánujete do budoucna, kam se snažíte firmu posunout?

Chtěli bychom se brzy podívat na západ Evropy. Pak také chystáme už zmíněné nové ekologičtější a ekonomičtější obaly a poté několik interních změn, které povedou k tomu, že zákazníci dostanou objednávky ještě rychleji a ještě čerstvější.

Müsli je náš evergreen, to je skoro v každé objednávce. Ale jakmile jsme do sortimentu přidali více mlsání, ať už slaného nebo sladkého, tak tento segment vystřelil. Přidali jsme různé netypické varianty slaných mixů oříšků s kořením, sladké creme boule, což jsou super dezerty-jednohubky a před létem gumové medvídky, které obsahují jen ovoce a žádný cukr. Takže to jsou aktuální hity. Ale ten největší (doslova i obrazně) je náš adventní kalendář. To je produkt, na kterém pracujeme hodně dlouho a rok od roku je vymazlenější, zábavnější. A u toho letošního sázím na rekordní prodeje, protože ten bych chtěl i já sám.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 11.2023…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.