Kategorie potravin pro zvláštní výživu si oblíbili i spotřebitelé, kteří nemají žádná dietetická omezení. Výrobci se předhánějí v nabídce a inovacích, jak a čím spotřebitele zaujmout.
V Česku roste počet osob s nesnášenlivostí lepku a laktózy. Podle Národního registru hrazených zdravotních služeb o vykázaných diagnózách bylo v roce 2021 identifikováno téměř 25 tis. lidí trpících celiakií. Skutečný počet může být ale až pětkrát vyšší. Intolerancí laktózy je postižena více než desetina české populace a diabetem trpí každý desátý Čech.
Jídelníček s vyloučením lepku, cukru nebo laktózy dodržuje stále větší počet lidí, a to i v případě, že netrpí žádnou intolerancí, nemusí dodržovat speciální dietu a nemají žádné výživové omezení ze zdravotních důvodů. Roste tak počet spotřebitelů, kteří tyto potraviny a produkty preferují čistě z důvodu změny a určitého „ozdravení“ životního stylu nebo chtějí zhubnout.
Vysoká poptávka inflaci navzdory
„Segment „zvláštní výživy“ byl poslední roky ve dvouciferném růstu. Tento růst byl pro tento rok částečně zpomalen současnou ekonomickou situací, každopádně i letos jsou tyto subkategorie vyhledávané ze strany koncového zákazníka. Ale také jsou důležité pro nás (dodavatele), a také samotné obchodníky. Jedná se totiž o kategorie s velkým potenciálem do budoucna,“ přibližuje Hana Dytrtová, Category Management, CRM & BI Lead at Danone CZ&SK.
Výrobci se přizpůsobují změnám v poptávce, obchodníci reagují zvyšováním a zpestřováním nabídky „alternativních“ potravin, které mají mnohdy v prodejnách viditelně označený vlastní prostor, aby je zákazník mohl snadno identifikovat. „V našich prodejnách najdou zákazníci zdravé produkty v sekci Zdravě s Albertem. Ta nabízí sortiment pro různá zdravotní omezení či stravovací návyky, ať už jde o produkty bio, veganské či vegetariánské, bez lepku, cukru či laktózy. V rámci rozšiřování tohoto sortimentu jsme představili například nové rostlinné nápoje ve čtyřech variantách – mandlové, sójové, ovesné a špaldové. Tyto nápoje jsou bio a přirozeně bez laktózy a nejsou doplněny o žádné cukry. Mandlové a sójové neobsahují ani lepek. Již na konci roku 2021 jsme uvedli (ve spolupráci se sesterskou společností v Holandsku, Albert Heijn) rovněž novou privátní řadu veganských alternativ k mléčným výrobkům, AH Vegan,“ uvádí Jiří Mareček, ředitel obchodů Albert.
Bez laktózy, prosím
Na trhu existuje celá řada alternativ pro lidi trpící intolerancí laktózy nebo přímo alergií na bílkovinu kravského mléka, jako například mléčné výrobky obohacené o laktázu, která pomáhá štěpit mléčný cukr, vzrůstá obliba produktů bez laktózy. Intolerance laktózy bývá často zaměňována s alergií na kravské mléko, která je imunitní reakcí organismu na bílkoviny, zatímco intolerance laktózy je „pouze“ neschopnost trávit mléčný cukr.
Například Bezlaktózový Meggle cottage cheese je plný bílkovin a obsahuje minimum tuků. Je lehce stravitelný a zcela bez konzervantů. Na popularitě získávají rovněž probiotické bezlaktózové mandlové dezerty Optimistic, které jsou k dostání na online supermarketu Košík, a to v chuťových variantách borůvka, jahoda nebo kakao. Všechny jsou zároveň bez lepku a cukru, plné zdraví prospěšných živých kultur a díky vysokému obsahu mandlí mají krémovou chuť. Milovníky jogurtů zaujme také Oat-Yog od české značky Green Day, ovesná jogurtová alternativa, která dále obsahuje veganské probiotické bakterie, vápník a vitaminy D a B. Díky tomu působí blahodárně na imunitu, činnost svalů, kosti i nervovou soustavu. Kromě neochucené varianty Natural je k dispozici kombinace manga a marakuji nebo borůvek s banánem. Značka Activia uvedla nedávno na trh nový bezlaktózový nápoj s obsahem jogurtových mléčných kultur a bifidobakterií s příchutí jahoda a kiwi. Obsahuje probiotický kmen bakterií mléčného kvašení Bifidobacterium animalis, označený jako Bifidus, patentovaný společností Danone, a je vhodný pro konzumenty s intolerancí laktózy.
Bezlepkový segment uspokojí každého
V obchodech dnes spotřebitel najde široký a pestrý výběr bezlepkových produktů, včetně cereálií, pečiva, koláčů, těstovin, sušenek, a dokonce i bezlepkové pizzy. Novinkou na trhu je speciální český snack Kejksy Los Křupos, křupavá, pikantní a výživná svačinka. Vyrábí se ze lněné a rýžové mouky, hrachového proteinu, dietní bezlepkové kukuřičné vlákniny, bramborových vloček, ale i sušených rajčat, cibule, česneku a koření. Jsou bez barviv, aromat, konzervantů i přidaných cukrů.
Zdravou pochoutkou bez lepku jsou müsli tyčinky značky Fit, které vyrábí společnost Úsovsko Food Klopina ze surovin přírodního původu a bez přidaných cukrů. Mají vysoký podíl vlákniny, vitaminů a minerálů. Atraktivními příchutěmi zaujmou přirozeně bezlepkové tyčinky Fit Smoothie. Nabízejí tři varianty, originálně kombinující různé druhy ovoce a zeleniny, jako je červená řepa, rebarbora, mrkev, černý rybíz nebo pomeranč. Extra dávku energie poskytnou dvě příchutě s pravou čokoládou, kofeinem a extraktem ze zeleného čaje v kombinaci s křupavými arašídy nebo lískovými ořechy. Další variací pro mlsání bez lepku je müsli tyčinka Fit go, vyrobena z extrudovaných cereálií, která nabízí tři příchutě.
Co jsou cirkulární sušenky?
„Inflace a růst cen prozatím nezměnily chování našeho zákazníka, obraty nám dokonce mírně rostou. Jsme proto příjemně překvapeni, že i v době krize žije v Česku stále hodně lidí, kteří se zajímají o to, v jaké kvalitě jsou potraviny, které konzumují. Už několik let nabízíme různé výrobky pro spotřebitele s potravinovými intolerancemi a alergiemi. Velice populární jsou i naše cirkulární sušenky a krekry, tedy výrobky, které pečeme ze zbytkových surovin po výrobě šťávy v Ugo, pivovarského mláta z Plzeňského Prazdroje, nebo kávové sedliny z Ikea či kaváren Costa Coffee. Pravidelně se nám hlásí společnosti, které mají zájem o spolupráci, nebo také o odběr cirkulárních sušenek pro udržitelný catering. Mnoho z našich sladkých sušenek a slaných krekrů jsou také vhodné pro vegany. U slaných výrobků se zvedá zájem o bezlepkové slané tyčinky. Aktuálně chystáme sušenky s vyšším podílem proteinu,“ popisuje Aleš Kadleček, obchodní ředitel Biopekárny Zemanka, která peče chuťově vychytané sušenky, které neobsahují lepek, laktózu, vejce ani konzervační látky a jsou v bio kvalitě.
Novinkou letošního roku jsou bezlepkové jablečné sušenky s kokosem, které mají díky bio jablkám svěží, a ne tolik sladkou chuť. „Nově jsme také začali prodávat mini sušenky v praktickém balení v kelímku. Mini sušenky si lidé rádi přidávají například do jogurtu,“ dodává Aleš Kadleček.
Rostlinné alternativy hlásí trvalý růst
Data výzkumné agentury Euromonitor International pro organizaci ProVeg Česko poukazují na zvyšující se popularitu rostlinných produktů, a to ve všech kategoriích. Největší tržní hodnoty v tomto segmentu dosáhla v roce 2021 v České republice kategorie alternativ masa a ryb, jejíž maloobchodní prodeje přesáhly hodnotu 1,1 mld. Kč. To je více než 55 % prodejů všech rostlinných kategorií dohromady. Velký boom momentálně zažívá také kategorie rostlinných sýrů, jejichž prodeje meziročně vzrostly o celých 44 % a jogurtů (meziroční nárůst mezi lety 2020 a 2021 o 41,6 %). Očekává se, že tento trend bude v následujících několika letech pokračovat. Rychle roste také segment alternativ mléčných výrobků (rostlinné mléko, jogurt či sýr), zvláště sójová, mandlová a kokosová mléka se těší velké popularitě.
„Poptávku po produktech s nižším obsahem cukru jsme se rozhodli uspokojit novinkami pod značkou Alpro. Na trh jsme přišli s netypickými příchutěmi pro rostlinné jogurty, jako ananas, mango, višeň a navíc jsou bez přidaného cukru. Představujeme také novou značku na českém trhu s názvem YOPRO, která se těší značné oblibě v zahraničí,“ prozradila Hana Dytrtová, Category Management, CRM & BI Lead at Danone CZ&SK.
Rostlinná strava je jedním z největších současných trendů, které pozorují i v obchodech Kaufland. Oblíbené jsou zejména rostlinné alternativy masa a mléka. Kaufland nabízí širokou škálu veganských a vegetariánských produktů, vlastní značku K-take it veggie uvedl na trh již v roce 2016 a sortiment neustále rozšiřuje. Většina produktů je v bio kvalitě a nabídka zahrnuje sójové, mandlové, ovesné nebo rýžové nápoje, jogurty, rostlinné alternativy smetany, pomazánky i bezmasé uzeniny nebo hotová jídla. Mezi nejprodávanější patří ovesný, mandlový, kokosový a rýžový nápoj K-take it veggie, dále Kokosový veggiegurt natur a Kokosový veggiegurt mango-maracuja.
Veganský chléb Vegipan od rodinné pekárny Kompek potěší nejen vegetariány a vegany, ale všechny, kteří chtějí odlehčit jídelníček a jíst nutričně vyváženě.
Bez cukru? Velký benefit navíc
„Mixit je specifický tím, že potraviny pro zvláštní výživu bereme za běžné, jsou součástí standardního sortimentu a kupují je u nás i zákazníci, kteří jinak tento typ potravin nevyhledávají. A to jednoduše proto, že jsou chutné a zajímavé a omezení lepku či cukru je příjemným benefitem. Pokud tedy mohu nějak komentovat trend, tak alespoň u nás se projevuje tak, že o potraviny pro zvláštní výživu mají čím dál tím více zájem i lidé bez příslušných intolerancí a alergií. Stále u nich zůstává chuť jako neméně důležitý faktor, ale když má potravina i výživový benefit, sáhnou po ní raději,“ uvádí Martin Wallner, spoluzakladatel společnosti Mixit.cz. Na poptávce po potravinách pro zvláštní výživu se zvyšování cen podle jeho slov zásadně neprojevuje. Naopak, poptávka po nich mírně stoupá, jak mimochodem potvrzují i další výrobci a prodejci. Velký hitem ze sortimentu Mixit jsou Mixies bonbony, vyrobené jen z ovoce a zcela bez přidaných cukrů. V plánu je dále rozšiřování nabídky v segmentu snacků bez cukru.
Zákazník má z čeho vybírat
„Dlouhodobě rozšiřujeme nabídku nejen potravin bez lepku a laktózy, ale současně i o produkty typu vegan nebo raw. Dokonce si u nás zákazníci mohou vyfiltrovat produkty typu bio, vegan nebo bez lepku, ale i přímo konkrétní alergeny. Ihned tedy vidí, které výrobky jsou pro ně vhodné. Mnoho našich nejprodávanějších produktů je bezlepkových, jako například 100% arašídový krém, mandlová mouka nebo gumoví medvídci Grizlíci se stévií pro nejmenší. Z dlouhodobého hlediska rozšiřujeme nabídku alternativních mouk, jako je kokosová nebo tapioková,“ říká Petr Miklík, marketingový ředitel Grizly.cz.
V rámci produktového portfolia rozšířila společnost v poslední době nabídku o másla a kaše bez cukru v tzv. fit verzi. „Také z tohoto důvodu jsme investovali miliony korun do nové linky na výrobu másel, protože momentální odbyt převyšuje naše současné výrobní kapacity. Nová linka nám zároveň umožní produkovat nové, propracovanější receptury másel. Celkově se snažíme našim zákazníkům dávat na výběr, chceme, aby u nás našli přesně to, co potřebují s ohledem na jejich stravovací návyky. Například pro nadcházející sezónu připravujeme novou řadu pro děti, která bude koncipována jako zdravější varianta těch tradičních,“ uvedla Ivana Paršová, performance manager společnosti Grizly.
„Sledujeme, jak extrémně narostla konkurence během covidového období, jelikož většina značek dělá pouze tzv. white label, a tedy pro zákazníka se z toho všeho stává trochu „džungle,“ jelikož jeden výrobek má mnoho prodejců a prakticky nikdo z nich nemá pod kontrolou, co opravdu výrobek obsahuje a do jaké míry je kvalitní. Neustále se snažíme přicházet s novinkami, zmínit mohu třeba zdravější směs na lívance bez bílé mouky,“ shrnuje Stanislav Šareš, majitel e-shopu Goodie.
Raw zůstává hitem
Raw neboli syrová strava, je v poslední době obrovským módním. Pět bio tyčinek od české společnosti Markol přenese mysl přímo do cukrárny. Přinášejí totiž příchutě Mrkvový dort, Jablečný štrůdl, Kakaovou, Arašídovou nebo Kakaovou s malinami. Všechny jsou bez lepku, přidaného cukru a 100% rostlinné. „Aktuálně zaznamenáváme výrazný zájem o „čisté“ produkty, tedy bez jakýchkoli přidaných chemických látek, jako jsou umělá aromata nebo nejrůznější „éčka“. Pod privátní značkou vyrábíme také proteinové a keto tyčinky a také u nich pozorujeme zvýšený odbyt,“ říká Markéta Kolisková, CEO značky Markol Food.
Napsat komentář