Příběh Richarda van het Bolschera, zakladatele a výkonného ředitele agentury POS Media Group, je fascinující. Podařilo se mu začít se společností o šesti zaměstnancích a vytvořit z ní lídra evropského trhu v oblasti shopper marketingu.
Zatímco většina agentur buď působí pouze v České republice, nebo zde má pobočky, v případě POS Media Group je tomu naopak. Sídlí v Praze, ale expandovala do sedmi evropských zemí, zaměstnává na plný úvazek víc než 400 lidí, tisíce freelancerů a v současné době je evropským lídrem v oblasti shopper marketingu.
V roce 2018 přilákala svou tržní pozicí strategickou investici od společnosti OMG, která je klíčovým hráčem na asijském a severoamerickém trhu, s níž nyní pokrývá celkem 23 zemí.
Je o vás známo, že nerad poskytujete rozhovory. Proč tomu tak je?
Rád mluvím o naší společnosti. O tom, jak se nám daří rozvíjet se díky skvělým a angažovaným kolegům i spokojeným klientům a partnerům, s nimiž se naše vztahy neustále prohlubují. Dosud jsem ale nechtěl mluvit o sobě, protože jsem to nepovažoval za důležité. Teď, když jsme dosáhli tak významného milníku a slavíme pětadvacet let, by snad mohl být vhodný okamžik říci pár slov.
Začněme tedy od úplného začátku vaší kariéry…
Kdysi jsem byl nejmladším ředitelem velké konzultační a inženýrské společnosti z Nizozemí. Pro ni jsem budoval různé společnosti ve střední a východní Evropě. Poté moje společnost koupila největší inženýrskou firmu v ČR a stal jsem se jejím výkonným ředitelem. Projektovali jsme mimo jiné například továrnu Škoda Octavia. Po roce jsem usoudil, že je vhodná chvíle skončit a založit vlastní společnost. Od počátku bylo totiž mou ambicí stát se v něčem evropskou jedničkou. Jen jsem ještě nevěděl v čem.
Podařilo se vám vybudovat velkou agenturu téměř z ničeho. Co za vaším úspěchem stálo?
Úspěch nikdy není záležitostí jedné věci ale kombinací mnoha faktorů. Kdysi nám jeden investor řekl, že nejúspěšnější společnosti nejsou ty, které mají skvělý nápad a dobrý tým, ale ty, které mají skvělý tým a dobrý nápad. Nikdy jsem na to nezapomněl a věděl jsem, že v první řadě musíme vybudovat vynikající týmy, s nimiž poté budeme moci rozvíjet naše nápady.
Původní název naší skupiny zněl IMIGe (International Media Ideas Group) a toto jméno jsme si ponechali až do roku 2008. Každá z našich kanceláří každý rok testovala několik mediálních nápadů a ty nejúspěšnější se poté kopírovaly do ostatních zemí. Přitom jsme zjistili, že marketing zaměřený na maloobchodní in-store média je nejrychleji rostoucím trhem a segmentem, ve kterém můžeme dominovat. Tudíž se nakonec stal středobodem našich budoucích nápadů a koncepcí.
S jakým obchodním modelem jste tedy začali?
V roce 2001 jsme začali pracovat pro některé maloobchodní řetězce ve střední Evropě a prodávali mediální prostory, které do té doby nikdo nenabízel. Vybudovali jsme si nejen odborné znalosti, ale i vztahy s partnery a klienty a postupně získali jejich důvěru. Vzhledem k tomu, že jsme dokázali lépe prodat a zvýšit zážitek nakupujících, převzali jsme následně větší část mediálního portfolia našich maloobchodních partnerů. Vždy říkáme, že neděláme jednu věc mnohem lépe, ale děláme spoustu věcí – a každou z nich o něco lépe. Výsledkem je potom enormní zvýšení celkového objemu prodeje.
Opuštění úspěšné kariéry a založení vlastní společnosti je velký krok do neznáma. Nebál jste se?
Pokud se bojíte, neměli byste zakládat vlastní společnost. Je samozřejmě dobré mít na začátku připravené i ty nejhorší scénáře, ale v určité fázi byste měli přestat s přípravami a přemýšlením a prostě začít. Přál bych si jen, abych měl v začátcích vedle sebe někoho, kdo by mi poradil, protože by mi to určitě pomohlo k rychlejšímu růstu. Právě proto se také nyní snažím koučovat majitele startupů a se startupy radit i studentům MBA. I v tomto případě platí, že všechno předpovědět nelze a musíte být neústupní, flexibilní i odolní vůči stresu. Zkrátka doufat v to nejlepší, ale připravit se na nejhorší.
Čím přesně se POS Media zabývá?
Poskytujeme kompletní řešení v oblasti shopper marketingu. Zaměřujeme se na řešení, která našim klientům umožňují „ovlivňovat nákupní chování“ v místě prodeje. Naše řešení zahrnují maloobchodní in-store média, promo a eventy, ale i obchodní zástupce, merchandising, digitální řešení nebo třeba kreativní design.
V rámci maloobchodních médií máme v portfoliu víc než sto formátů in-store reklamy; od malých woblerů až po velké instalace, které mohou zabírat celou nákupní uličku, nebo shop-in-shop, tedy prémiový prostor. Mnoho z těchto formátů bylo vyvinuto přímo v POS Media nebo je dokonce máme patentované.
Abychom urychlili náš růst, koupili jsme v roce 2019 majoritní podíl lídra slovenského trhu v promu a merchandisingu, společnosti EMPEA, a nyní kopírujeme její úspěšný obchodní model do České republiky a dalších zemí. Kromě toho máme i dceřinou společnost POS Digital, která samostatně poskytuje digitální řešení a zároveň podporuje digitalizaci maloobchodních médií pro skupinu POS Media.
Na co jste v rámci vaší společnosti nejvíc hrdý?
Nejvíc hrdý jsem na skupinu skvělých kolegů, které se nám během těch let podařilo získat a udržet. Protože nové nápady nepocházejí ode mě ale od nich. A stejně tak svému týmu vděčím za spokojené a vracející se zákazníky. S nadsázkou lze říci, že se všemi svými kolegy sdílíme stejnou DNA.
Před několika dny jsme měli setkání pětatřiceti ředitelů ze všech našich poboček a oddělení a téměř všichni pro nás pracují pět, deset, patnáct, nebo dokonce dvacet let. To, že jsme schopni udržet si prakticky všechny ředitele po tak dlouhou dobu, nás podle mého názoru odlišuje od všech ostatních. Skvělé služby jsme schopni poskytovat jednoduše proto, že máme skutečně skvělý tým.
Najít dobré zaměstnance je jedna věc, ale udržet si je, to je mnohem těžší…
To je pravda a člověk musí přijmout, že nehledě na to, jaké firemní benefity svým kolegům nabídne, vždy se najde někdo, kdo se rozhodne z jakéhokoli důvodu odejít. Ale snažíme se, aby ve firmě byla zdravá atmosféra a všichni se tady cítili příjemně.
Příležitost u nás má každý bez ohledu na to, jestli jde o muže či ženu, a bez ohledu na věk. Většinu našeho vedení například tvoří ženy. Zejména maminky pak u nás oceňují flexibilní pracovní dobu nebo možnost pracovat po mateřské dovolené na zkrácený úvazek.
Kromě toho se snažíme, abychom ve firmě měli lídry a nikoli managery. Hlavní rozdíl mezi nimi tkví v tom, že lídr dělá správné věci, zatímco manager dělá jen věci správně. A lidé samozřejmě nechtějí dělat pro managery, chtějí pracovat pro lídry, kteří mají vizi a strategii.
Nasloucháme zkrátka potřebám našich zaměstnanců a zároveň se je snažíme motivovat. Jsme velmi otevření novým nápadům, které jsme schopni rychle uvést do praxe, a každý z našich kolegů se může realizovat podle libosti. A samozřejmě držíme slovo – to, co slíbíme, vždy platí.
Zmínil jste, že vaše sídlo je v Praze. To nebývá u mediálních agentur nebo u jakéhokoli evropského lídra časté …
To byla spíše náhoda než plán, ale po pětadvaceti letech si myslím, že šlo o jedno z nejlepších rozhodnutí, které jsme udělali. Praha má totiž všechno, co k provozování evropské centrály potřebujete; je v centru EU, žije v ní spousta šikovných, schopných lidí, a je to skvělé místo i pro soukromý život. V České republice jsem kdysi působil jako výkonný ředitel velké konzultační a inženýrské společnosti a když jsem přemýšlel o vlastní firmě, rozhodl jsem se, že začnu právě v Praze a odtud budu dále expandovat do dalších zemí.
Je jasné, že s Richardem van het Bolscherem bychom mohli hovořit celé hodiny, protože jeho úspěšná podnikatelská kariéra je velkým tématem. Přejeme jemu osobně i celé skupině POS Media Group do budoucna mnoho úspěchů i spokojených klientů. Pokud vás služby společnosti zaujaly, kontaktujte ji. Kampaň, kterou pro vás navrhne, bude zaručeně efektivní a úspěšná.
Napsat komentář