Prodejen Pepco stále rychle přibývá

Pokud někdo opravdu rychle expanduje v evropském retailu, pak je to nesporně společnost Pepco Group, registrovaná v Nizozemsku a s hlavním sídlem v Londýně.

Na své webové stránce se Pepco Group prezentuje jako multiformátový, celoevropský diskontní prodejce širokého zbožového sortimentu, mimo jiné oděvů, kuchyňských potřeb a hraček. Podniká prostřednictvím tří značek – Pepco, Poundland a od ní odvozené značky Dealz.

Příjmy skupiny, jež je součástí jihoafrického holdingu Steinhoff International, se už řadu let meziročně zvyšují dvouciferným tempem. Loni do byly Německo a Řecko, v nejbližší době by to mělo být Portugalsko, potom Bosna a Hercegovina.

Investice mají přednost

Příjmy Pepco Group v uplynulém účetním roce (do konce loňského září) ve srovnání s předchozím obdobím stouply o 17 % na více než 4,8 mld. eur, hrubý zisk o 11 % na skoro 2 mld. eur, marže propočtená z tohoto ukazatele činila 40,8 %. Provozní zisk na bázi EBITDA vzrostl o 11 % na 731 mil. eur. Příjmy samotné firmy Pepco, jedné z nejznámějších polských značek, v posledním účetním roce stouply o nadprůměrných 25,3 % na 2,71 mld. eur, což představovalo přes 56 % celkových příjmů Pepco Group. Přínos klíčové značky je ještě patrnější, pokud jde o provozní zisk EBITDA. Ten v roce 2021/22 za celou skupinu vzrostl o 13 % na 731 mil. eur, z toho ve firmě Pepco lehce nad tento průměr na 519 mil. eur (71 % souhrnného ukazatele). Skupina do svého rozvoje v minulém roce investovala 225 mil. eur (meziročně o 73 mil. eur vice). Otevřela 516 nových prodejen, z toho pod značkou Pepco 446. Je to nejvíce v historii a také více, než plánovala.

Smělé letošní cíle

Pepco Group se nadále drží strategie opírající se o rychlé rozšiřování prodejní sítě. Dokazují to její čísla za první kvartál účetního roku 2022/23 (říjen – prosinec 2022). Tržby skupiny v tomto období meziročně stouply o 27 % na 1,65 mld. eur (podle stálých kurzů), z toho příjmy samotného řetězce Pepco dokonce o 41 % na miliardu eur.

Skupina ve sledovaném období rozšířila svoji síť o 105 prodejen (z toho Pepco o rovnou stovku), takže díky tomuto „čistému přírůstku“ se jejich počet zvýšil na 4 066 (Pepco má 3 025 prodejen). Cíle na letošní rok jsou ambiciózní. Skupina plánuje otevřít nejméně 550 nových prodejen, takže její síť by měla koncem září čítat nejméně 4 500 jednotek.

Samotná Pepco chce uvést do provozu asi 500 prodejen, takže jejich počet přesáhne 3 400. Hlavním cílem pokračující expanze je střední, jižní a jihovýchodní Evropa. Na jaře vstoupí do Portugalska a ve druhé polovině účetního roku do Bosny a Hercegoviny. V Polsku by se měl dle plánu zvýšit počet prodejen Dealz dvojnásobně na 340 jednotek. Pepco Group v dlouhodobém výhledu v Evropě počítá se sítí zahrnující kolem 20 tis. prodejen.

Struktura skupiny Pepco Group

Pepco Group byla založena v červenci roku 2014 jako pobočka jihoafrického maloobchodního konglomerátu Pepkor, který se stal součástí nadnárodního holdingu Steinhoff International. Klíčovou součástí skupiny je firma Pepco, jež vznikla v Polsku v roce 1999 původně jako pobočka řetězce Brown & Jackson. Jeho prodejny zprvu několik let fungovaly pod názvem L-stretcher. V roce 2004 přišel do Polska zmíněný jihoafrický konglomerát a zavedl název Pepco. Fima sídlí v Poznani.

Pepco po svém vzniku expandovalo do ostatních středoevropských zemí i na jihovýchod kontinentu. Po vstupu do Česka a na Slovensko v roce 2013 následovaly v období 2015 – 2017 Chorvatsko, Maďarsko, Litva, Rumunsko a Slovinsko a poté další země, včetně trhů jako jsou španělský a italský. Loni začalo Pepco nabízet svůj sortiment také v Německu a Řecku. Prodejny o ploše 350 – 700 m2 a více se nacházejí v menších a středně velkých městech.

Druhou firmou pod křídly Pepco Group je Poundland založený v Británii roku 1990. Nyní tam (včetně Skotska a Severního Irska) vlastní kolem 750 prodejen. V roce 2011 přišla se značkou Dealz, nyní přítomnou v Polsku, Irsku a Španělsku (koncem loňského září měla 307 prodejen).

Důležitou součástí skupiny je také Pepco Global Sourcing (PGS) odpovídající za dodávky zboží do sítě řetězců, s nimiž spolupracuje. PGS v uplynulém účetním roce řetězcům Pepco Group dodala zboží za půldruhé miliardy eur.

Mateřská holdingová společnost Steinhoff International sídlí v Jižní Africe. Primárně se soustřeďuje na maloobchodní prodej nábytku a široký sortiment potřeb pro domácnost. Podniká nejen v Evropě a Africe, nýbrž také v Asii, USA, Austrálii a na Novém Zélandu.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 01-02.2023…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.