Klíčová slova roku 2023 nejsou v retailu jen zdražování, inflace, pokles poptávky, ale také investice a další expanze.
Inflace v průměru za celý rok 2022 dosáhla 15,1 %. Okolo této hodnoty by se měla pohybovat i v 1. čtvrtletí 2023, následně by měla postupně klesat. Průměrná míra inflace by podle některých ekonomických predikcí letos měla zvolnit na 10,4 %, což je ovšem stále vysoké číslo.
Příjmy domácností se ve 3. čtvrtletí 2022 meziročně nominálně zvýšily o 129 mld. Kč. Reálně se ale snížily o 3 %. Oslabení kupní síly se podepsalo na spotřebě, která meziročně klesla o 5,6 %. Míra investic domácností klesla na 9,3 %. Češi šetří, což se odráží i na vývoji maloobchodních tržeb. V listopadu loňského roku meziročně utratili o 8,7 % méně. Tržby se zvýšily pouze v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky.
Manažerů zastupujících významné firmy v oboru jsme se zeptali: Začátek krizového roku 2023 máme za sebou, jaká očekávání a plány má vaše společnost pro následující měsíce?
Jiří Peroutka, manažer komunikace dm
Chceme pokračovat v tom, co děláme dobře – nabízet atraktivní sortiment za výhodné ceny. Začátkem nového roku jsme proto zintenzivnili komunikaci dm dlouhodobých cen, která zákazníkům připomíná, že každé snížení ceny trvá v dm minimálně čtyři měsíce. Přinášíme zákazníkům jistotu cenové stability, aby si mohli své nákupy naplánovat a zboží pořídit v době, kdy ho skutečně potřebují. Díky tomu šetří nejen svým časem, ale i penězi.
Důležitá pro nás je i dlouhotrvající podpora produktů dm značek. Zákazníci mohou vybírat z více než 4 600 produktů od celkem 32 dm značek, které nabízí skvělý poměr mezi kvalitou a cenou. Velmi nás těší, že téměř každý druhý produkt v nákupním košíku zákazníků pochází z řad privátních značek.
Mezi priority naší společnosti bude i nadále patřit komplexní omnichannel strategie, která úzce propojuje nákup a služby stacionárního a digitálního světa. Jak při nakupování v kamenné prodejně, tak i v online prostředí chceme zákazníkům nabízet totožné služby a výhody. I nadále proto budeme pracovat na integraci věrnostního programu do online shopu. Chystáme investice do zlepšení fungování samotného programu, zejména do jeho softwarové části a analýzy dat. Ještě více se zaměříme na efektivitu a nástroje pro automatizaci. Jako každý rok se budeme věnovat i edukaci našich spolupracovníků, aby byli schopni zákazníkům s věrnostním programem poradit přímo v prodejnách dm.
V neposlední řadě budeme rozvíjet funkcionality aplikace Moje dm, která byla spuštěna v dubnu loňského roku. Jde o platformu, která vychází maximálně vstříc potřebám všech našich zákazníků. Velký význam pro nás má zavedení živého vysílání dmLIVE, které nám umožňuje napřímo oslovit celou řadu našich zákazníků. Budoucnost přitom vidíme v ještě větší individualizaci a personifikaci námi nabízených služeb.
Lubomír Veselý, CEO, GRiT
Přesto, že se situace na trhu začíná normalizovat, spousta firem to stále nemá jednoduché. Méně se o tom mluví, ale dopady posledních let jsou z našeho pohledu stále větší a větší. Osobně si myslím, že se trh v tomto roce očistí o podniky, které nejsou životaschopné. Ať už jde o startupy, jejichž model není životaschopný, malé e-shopy, které vznikly jen na základě přeprodeje, nebo o firmy, pro jejichž majitele není podnikání hlavním businessem. Firmy si začnou přenášet rizika mezi sebou a velcí hráči začnou upřednostňovat cesty, jako je například Marketplace, Dropshipping a další. Myslím, že koncept „štíhlé“ firmy bude mnohem blíže realitě a naším úkolem bude se s firmami o tomto konceptu více bavit.
Ze všeho nejvíc ale budeme muset bedlivě sledovat, jaká řešení trhu v této složité situaci pomůžou. Chtít po někom investici je momentálně totiž velmi náročná disciplína; zároveň je však důležité, aby firmy věděly, jak účinně optimalizovat náklady na rutinní práce a omezit tak dlouhodobé fixní náklady. Schopnost zhodnotit, čeho chce firma dosáhnout a zda se jí konkrétní změna opravdu vyplatí, je tak prostorem, kde budeme firmám nápomocni. Prvním úkolem je však vyvrátit obavu, kterou mají CEOs s digitalizací často spojenou – a tou je nedostatek kapacit pro její realizaci. Zprvu je totiž proces automatizace a digitalizace poměrně hektický, a to jak z hlediska expertízy, tak z hlediska kapacity lidí. Jedná se však pouze o jednorázový proces, a proto je pro nasazení možné využít projektové manažery z řad GRiTu, kteří kapacity firmy krátkodobě navýší a procesem změny je provedou, i tímto se tak může podařit koncept „štíhlé“ firmy naplnit.
Pavel Zedníček, Business Development & partnership, INCIEN
INCIEN je dlouhodobě partnerem pro firmy na jejich cestě k cirkulární ekonomice a připravujeme se na stále větší poptávku po odborných službách v této oblasti. Primární motivací firem je nadcházející legislativa v souvislosti s povinným nefinančním reportingem a snaha o efektivnější spotřebu primárních materiálů a nižší produkci odpadů, což může vést k ekonomickým úsporám. V nadcházejících týdnech budeme přijímat nové členy do Českého cirkulárního hotspotu, což je v tento moment platforma o přibližně 50 organizacích, které mají zájem o aktuality, sdílení či kontakty v oblasti cirkulární ekonomiky.
Renata Maierl, Firemní komunikace, Kaufland
Naší prioritou je orientace na zákazníka, nabídka kvalitních a čerstvých produktů za příznivé ceny, prvotřídní zákaznický servis. Nadále chceme také expandovat. Každoročně proto plánujeme otevřít v průměru pět nových prodejen. Dalším strategickým cílem je rozšiřování regionálního sortimentu. V budoucnu budeme nabízet mnohem více lokálních a regionálních produktů a cíleně je zařazovat do jednotlivých prodejen. Společenská odpovědnost a udržitelnost je součástí našeho strategického směřování, a i v letošním roce plánujeme realizovat velkou šíři aktivit v této oblasti.
Tomáš Myler, tiskový mluvčí, Lidl
Začátkem roku 2023 jsme otevřeli prodejnu v Kladně a v České Lípě. V následujících týdnech nás čeká otevření prodejen v Ústí nad Labem, Velké Bíteši, Frenštátu pod Radhoštěm nebo v Pohořelicích. O dalších lokalitách budeme veřejnost včas informovat.
V rámci naší celoskupinové klimatické strategie jsme se v srpnu 2020 oficiálně připojili k iniciativě Science Based Targets Initiative (SBTi). Po kompletní klimatické bilanci a analýze naší uhlíkové stopy byly stanoveny cíle na ochranu klimatu podle metodiky SBTi, které byly podpořeny opatřeními ke snížení, zamezení nebo kompenzaci emisí CO2 ve vlastním provozu i v dodavatelském řetězci. Tyto vědecky podložené cíle byly ověřeny a schváleny SBTi v září 2021. 1. Do roku 2030 snížíme provozní emise (tedy scope 1 a 2) ve srovnání s rokem 2019 o 80 %. 2. Od roku 2022 používáme 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů.
V následujícím období chceme proto pokračovat v našich aktivitách, abychom těchto cílů dosáhli. Jsou jimi například: Část prodejen využívá energii z vlastních fotovoltaických systémů. Plánujeme jejich rozšíření na další desítky prodejen. V prodejnách využíváme energeticky úsporné LED osvětlení. Máme nastaveny cíle pro udržitelnější logistiku. Rozšiřujeme postupně náš sortiment o klimaticky neutrální výrobky. Spolupracujeme s lokálními dodavateli a tím snižujeme uhlíkovou stopu při distribuci výrobků. Na parkovištích vybraných prodejen jsou pro zákazníky k dispozici dobíjecí stanice pro auta, jejich instalaci plánujeme u každé nově otevřené prodejny v našem vlastnictví. U vybraných prodejen jsou zákazníkům k dispozici také dobíjecí stanice pro elektrokola. Další tisíce tun skleníkových plynů šetříme společně díky propracovanému systému sběru a následné recyklaci obalových odpadů. Dodavatele, kteří jsou zodpovědní za 75 % emisí souvisejících s produkty, Lidl vyzval, aby si do roku 2026 stanovili své vlastní klimatické cíle na základě kritérií SBTi.
V následujícím roce budeme také pokračovat v projektu Lidl Les. V rámci letošního prvního ročníku jsme vysadili 200 000 stromů na Vysočině v lokalitách poničených kůrovcovou kalamitou. Tímto projektem jsme podpořili také české výrobce, jelikož výsadba byla spojena s prodejem vybraných produktů Náš Kraj.
Dalším udržitelným projektem, který bychom chtěli rozšířit, je S Lidlem šetříme jídlem. Poté, co bedýnky plné ovoce a zeleniny za 25 Kč zaznamenaly mezi zákazníky velký úspěch, jsme se rozhodli zahrnout i další kategorie výrobků. V současné době proto zkoušíme v rámci pilotního projektu prodej třech nových sortimentních skupin v osmi prodejnách: maso a ryby, chlazené zboží a nebalené pečivo. Rozšíření našich bedýnek o výše uvedené sortimentní skupiny se mezi zákazníky těší velké oblibě. Každá sortimentní skupina bude mít v prodejně své konkrétní umístění, tzn. svůj slevový koutek. Společným spojovacím znakem bude výrazná samolepka „S Lidlem šetříme jídlem“, a to kvůli lepší orientaci zákazníků. Zaměřujeme se také na edukaci zákazníků. Na našich sociálních sítích jsme na konci října spustili kampaň zaměřenou na neplýtvání. Zákazníci se s ní setkávali až do února.
Napsat komentář