Značky, výrobci ale také spotřebitele a obchodníci stále hledají inovace, zkoumají svá prostředí a cílové skupiny a hledají řešení, která přinesou pozitivní přínosy jak ekonomické, tak sociální i ekologické. Vzdělanost a rozhled ve všech oblastech stále sílí, a proto jsou aspekty cirkulární ekonomiky a jejich aplikace do novodobých POS systémů absolutní nutností.
Na příkladě úspěšné realizace udržitelných POS stojanů značky Nestlé Purina, krmiva pro psy a kočky, ukážeme klíčové aspekty této oboustranně přínosné spolupráce.
Purina zavedla letos na jaře v hypermarketech řetězce Albert nové, udržitelné, multifunkční stojany. Zásadním jmenovatelem těchto vlastností je cirkulární ekonomika a spolupráce s firmou circu.eu. Osobní dojem a získané zkušenosti nám k tomuto projektu zprostředkují Lenka Soal (LS), manažerka v Nestlé Purina, a Ladislav Olšbauer (LO), zakladatel společnosti circu.eu.
Jak vznikla spolupráce na takovémto zajímavém projektu?
LS: Jako většina inovací – úplnou náhodou. Pana Olšbauera znám již delší dobu a když nás oslovil s tím, že založil novou společnost specializující se na poradenství v oblasti cirkulární ekonomiky, tak jsem byla zvědavá, co to vlastně znamená, ale neviděla jsem žádné uplatnění v našem businessu. Zeptala jsem se proto, co konkrétně nám může circu.eu nabídnout v oblasti propagace v instore. Tenkrát u nás v kanceláři stál prázdný kartonový stojan, který běžně používáme jako sekundární umístění v řetězcích. Slouží velmi dobře pro komunikaci značek, ale jeho hlavním účelem je nabídnout prostor pro naše výrobky nad rámec regálové plochy. Čím více stojanů, tím více výrobků v prodejně, a tím větší prodeje. Problém s těmito stojany je v tom, že vystavení se většinou platí a maximální možná doba je 2–4 týdny. Poté musí být stojan odstraněn z prodejny, což znamená likvidaci. Navíc logistika okolo takového stojanu je poměrně náročná. Aby se cenově vyplatil, nakupuje se ve velkém množství, a následně musíme platit za skladování, dopravu na prodejnu a sestavení dle instrukcí. Cenově nás takový jeden kartonový stojan vyjde téměř na 1 500 Kč a cena stále stoupá. Z pohledu odpadového hospodářství se jedná o velmi těžko recyklovatelný odpad. Stojan obsahuje plastové spojnice, lepidlo, plastové cenovkové lišty, barvu apod. Je to prostě praktické, ale nákladné a neekologické řešení. Ročně jsme tenkrát těchto stojanů umístili tisíce, a právě z důvodu vysokých nákladů, krátké životnosti a neekologičnosti mi byly opravdu trnem v oku.
S jakým řešením jste tedy ve spolupráci s circu.eu přišli?
LS: Začali jsme tím, že jsme si nejenom podrobně vysvětlili naše požadavky na stojan, jako je nosnost, rozměry či branding, ale také jsme každý technický parametr dali do kontextu, aby výrobce pochopil, proč jsou nutné. To je z mého pohledu velmi důležité. Například jsme žili v domnění, že na stojanu musíme pro střídání komunikací k našim značkám mít průhledná plastová pouzdra, ve kterých se bude střídat papírové POS s různými designy. Nakonec jsme zjistili, že branding slouží pouze k přivedení pozornosti nakupujícího, kterého chceme upozornit na to, že v tomto stojanu najde krmivo pro psy a kočky. Na to ale nepotřebujeme žádné plastové kapsy a střídání vizuálů. Stačí ekologickými barvami natisknout psa a kočku a je to. Prostě je opravdu velmi důležitá komunikace a ochota opustit zavedené koleje. Dnes místo kartonových stojanů používáme cirkulární stojan.
Co konkrétně si můžeme představit pod cirkulárním stojanem?
LS: Cirkulární stojan má oproti kartonovým alternativám 50x delší životnost. Je vyroben z postindustriálního odpadu, takže je vlastně už druhým životem prvotního materiálu. Dále je modulární, jednoduše se skládá i rozkládá a neobsahuje žádná pojiva typu lepidlo, šrouby apod. Na prodejně se stojan sestaví, naplní zbožím a po uplynutí dohodnuté doby jej zase složíme do vaku a umístíme do zázemí prodejny, kde počká na dobu, kdy jej opět budeme moct vystavit a naplnit.
Co se se stojanem stane poté, co doslouží?
LS: Na konci živostnosti stojanu, po zhruba 3 letech, z něj vyrobíme farmářské bedýnky a materiál bude sloužit dál.
Spolupracovali jste při návrhu i s někým dalším?
LS: Do procesu jsme zapojili zástupce z řetězce Albert a také lidi, kteří stojany na prodejně běžně staví (merchandisery). Zkušenosti a know-how všech zapojených stran nám velmi pomohly k tomu, abychom vyvinuli řešení, jež je skutečně funkční. Jsou to i zdánlivé maličkosti jako například natisknutí slova „NEVYHAZOVAT“ přímo na stojan. Naši merchandiseři vědí, že po skončení doby, kdy je stojan na prodejně povolen, mohou zaměstnanci prodejny stojany zlikvidovat. Místo likvidace nyní ale merchandiser stojan zabalí do vaku a umístí do zázemí prodejny. Každý detail jsme takto promýšleli a testovali, ta cesta vývoje byla opravdu dlouhá.
Jaké dopady tyto vaše všechny snahy nakonec mají?
LS: Výsledkem je, že za první rok provozu ušetříme 4,5 tuny odpadu a investice do stojanů se nám zcela vrátí. To znamená, že ve srovnání s kartonovými stojany, které bychom stále museli nakupovat a následně likvidovat, můžeme tuto investici použít na něco jiného nebo ušetřit.
Napsat komentář