Řetězce v Německu expandují do potravinářství

Potravinářské řetězce v Německu se snaží zmírnit svoji závislost na dodavatelích potravin. Proto investují do výstavby vlastních výrobních kapacit, či do akvizic potravinářských firem.

Investicí do vlastních výrobních kapacit získávají obchodníci silnou páku, kterou se nerozpakují nasadit během cenových vyjednávání s dodavateli. Sílící trend zajistit si vlastní produkci potravin znepokojuje středně velké a malé potravinářské firmy.

V poslední době je v tomto ohledu velice aktivní společnost Schwarz-Gruppe. S tržbami, které v obchodním roce 2021 přesáhly 133 mld. eur, a s 550 tis. zaměstnanci je to největší obchodní koncern v Evropě vlastnící diskontní řetězec Lidl a hypermarkety Kaufland. „Předchozí zkušenosti i současná situace vypovídají o tom, že spolehlivé dodávky důležitých potravin pro naše prodejny vůbec nejsou samozřejmé. Proto musíme být lépe připraveni na situaci, kdy by se v zásobování opět vyskytla úzká místa,“ vyjádřil se v listu Handelsblatt Jörg Aldenkott, šéf představenstva společnosti Schwarz Produktion. Ta se na své webové stránce prezentuje jako jeden z hlavních dodavatelů potravin (privátních značek) pro prodejny Lidlu a Kauflandu v 25 zemích. Obrat společnosti Schwarz Produktion – jejích vlastních továren a výroben – by se měl letos zvýšit z předchozích 2,2 mld. eur na 2,5 mld. eur, a podle plánu dál poroste.

Plán je jasný – další akvizice

Posledním významným krokem v expanzi Schwarz-Gruppe do potravinářského oboru je převzetí firmy Erfurter Teigwaren, největšího výrobce těstovin v Německu s ročním objemem produkce kolem 100 tis. tun. „Pro nás je velice důležité, že díky vlastní výrobě máme dobrý přehled o skutečném růstu nákladů v potravinářství,“ dodává Aldenkott. Skupina podle něj rozhodně nemíní vyrábět si veškeré prodávané potraviny, ani se pouštět do výroby v okrajových oborech. „Jasné ale je, že v potravinářské výrobě porosteme dále, a to hlavně prostřednictvím akvizic,“ dodává.

Žádná z evropských maloobchodních společností zatím nedala tak jasně najevo svoji strategii týkající se průmyslových aktivit jako Schwarz-Gruppe,“ komentuje Werner Motyka, partner mnichovské firmy Munich Strateg radící menším výrobcům potravin. Soudí, že skupina se hodlá stát významným „globálním hráčem“ v celkovém hodnotovém řetězci podobně jako třeba americký Amazon. Zajistit si spolehlivé dodávky potravin pro své prodejny však podle citovaného experta není jediná motivace Schwarz-Gruppe. Významné pro ni je také další zlepšení ziskovosti, což je v době stoupajících nákladů velice důležité.

Společnost Schwarz Produktion s více než 4 500 zaměstnanci hraje klíčovou úlohu v plánech Gerda Chrzanowského, který od loňského prosince řídí celou Schwarz-Gruppe. Mohutný rodinný podnik hodlá zmodernizovat a „přestavět“ tak, aby jeho aktivit zahrnovaly celý hodnotový řetězec, tedy aby zvládl výrobu potravin, obalů a materiálů pro maloobchod, prodej a recyklaci odpadu, hlavně plastového.

Schwarz-Gruppe začala vyrábět pro svoji prodejní síť v roce 2008, kdy převzala výrobce nápojů MEG (Mitteldeutsche Erfrischungsgetränke). Tato firma tehdy byla (a stále je) nejdůležitějším dodavatelem minerálních vod pro Lidl. Poté následovala výstavba vůbec první velké výrobní továrny v Übach-Palenbergu nedaleko německo-nizozemských hranic. Začala s produkcí čokolády, později následovaly pražírna ořechů a pekárna. Letos přibyla pražírna kávy ve městě Rheine.

Schwarz Produktion začíná stavět potravinářské kapacity také v zahraničí. První je na řadě výroba nápojů v Británii. „Je to náš první mezinárodní projekt a nevylučujeme, že budou následovat další,“ sděluje Aldenkott.

Rozsáhlé kapacity vlastní také Edeka

Vlastní kapacity na výrobu vybraných potravin považuje „za strategickou výhodu“ také Edeka, největší maloobchodní prodejce potravin v Německu, kde provozuje 14 masokombinátů, resp. výroben masa a uzenin, jejichž sortiment zahrnuje přibližně 750 různých produktů. Kromě toho vlastní 14 regionálních pekáren.

Edeka v roce 2013 převzala výrobce nápojů Sonnländer, jež se stal mimo jiné významným dodavatelem ovocných šťáv. V roce 2017 převzala dalšího výrobce nápojů Albi, který se ocitl v potížích a o rok později ho přičlenila ke společnosti Sonnländer (značka Albi byla zachována). Výrobní síť Edeky doplňují dva vinařské sklepy a dvě balírny minerálních vod s vlastními vřídly. Také Edeka zdůvodňuje svoji strategii tím, že nechce tolik záviset na externích dodavatelích důležitých potravin a nápojů. Společnost je spokojena také s tím, že se jí podařilo získat přímý přístup na důležité trhy potravinářských surovin, což je pro ni ekonomicky výhodné.

Jak si vedou další obchodníci

Ostatní hlavní maloobchodní společnosti v Německu ve výstavbě vlastních výrobních kapacit zaostávají. Diskontní řetězec Aldi Süd provozuje všehovšudy dvě pražírny kávy a jeho sesterská firma Aldi Nord pro své prodejny až donedávna nevyráběla žádné potraviny. Začátkem listopadu ale oznámila, že poprvé vstoupila do potravinářství, když od společnosti Altmühltaler Mineralbrunnen Gruppe převzala dvě výrobny nápojů.

Společnost Rewe Group z Kolína nad Rýnem pokročila dále. Má jednu velkopekárnu (se dvěma provozy) s ročním obratem kolem 200 mil. eur. Kromě toho jí patří masokombinát Wilhelm Brandenburg dodávající maso a uzeniny supermarketům Rewe a diskontu Penny. Obrat masokombinátu činí zhruba 600 mil. eur ročně.

Menší výrobci potravin netají své obavy

Středně velké a malé potravinářské firmy se dívají na expanzívní plány Schwarz-Gruppe a dalších obchodních společností s obavami. „Střední stav se cítí ohrožen a může to pro něj skončit špatně,“ varuje majitel významné středně velké potravinářské firmy. Přál si zůstat v anonymitě, neboť značná část jejího obratu připadá na Lidl a Kaufland.

Je zde ještě jeden aspekt. Když maloobchodní firmy, jako jsou Lidl, Kaufland či Edeka vyjednávají s externími dodavateli potravin, díky vlastnímu výrobnímu know-how vědí, jaké jsou asi náklady, a až kam tedy mohou cenu během vyjednávání stlačit. Schwarz-Gruppe tvrdí, že středně velké a malé potravinářské firmy nepovažuje za konkurenty. „Nevstupujeme do potravinářství proto, abychom stupňovali konkurenční boj se středním stavem. Další partnerství s ním považujeme za důležité,“ ujišťuje Aldenkott.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.