Hodnota TOP 100 globálních značek rekordně stoupla

Vysoká inflace oslabuje kupní sílu spotřebitelů a koronavirová pandemie nadále představuje hrozbu, kterou není radno podceňovat. Avšak globálních značek jako by se to netýkalo.

Souhrnná hodnota stovky nejdražších značek, které do svého přehledu „Best Global Brands“ zařadila newyorská poradenská firma Interbrand, letos meziročně stoupla o 16 % a poprvé přesáhla tři biliony USD (loni to bylo 2,67 bil. USD).

Jde o vůbec nejrychlejší meziroční dynamiku růstu hodnoty globálních značek od roku 2000, kdy začal Inerbrand hodnotu globálních značek počítat.

Letos se ve srovnání s rokem 2021 snížila hodnota jenom sedmi značek proti 15 loni a více než polovině ze sta v roce 2020, kdy svět poprvé pocítil dopady pandemie. Výrazný vzestup hodnoty dokazuje odolnost globálních značek během krušných hospodářských časů provázených navíc značným geopolitickým napětím, jež se negativně projevuje na náladách firem i domácností.

„Právě silné značky mohou spotřebitelům během krize nabídnout oporu a pomoc v orientaci,“ komentoval výsledky Simon Thun, šéf Interbrandu pro střední a východní Evropu. Poukázal přitom na to, že nejcennější značky rozšiřují svůj záběr, „odrážejí“ se od původního produktu a zasahují do několika spotřebitelských segmentů.

Apple vede už celé desetiletí

Takový přesah je příznačný pro nejdražší globální značku Apple prodávající nejen hardware (iPhony, Macbooky), ale současně zaujímá pevnou pozici na trhu streamingových služeb (Apple Music) a podniká také v potravinářském maloobchodě. Apple je hodnotou přesahující 482 mld. USD už desátý rok po sobě nejcennější globální značka s obrovským náskokem před Microsoftem.

Podle sektorů vévodí značky technologické zastoupené v TOP 10 Applem, Microsoftem, Amazonem, Googlem a Samsungem. „Pro technologické koncerny je jednodušší značku vybudovat, neboť jejich produktový cyklus je rychlejší než například automobilek,“ konstatuje studie. Podle ní právě technologické značky jsou schopny nachystat spotřebitelům i investorům velká překvapení.

Deset nejcennějších globálních značek má větší hodnotu než 90 zbývajících a tento rozdíl (TOP 10 a ostatní) se letos dále prohloubil. Experti v této souvislosti mluví o „superlize značek“, v níž je letos sedm amerických, dvě asijské (Samsung a Toyota) a jenom jedna evropská (Mercedes-Benz).

Tři nejdražší značky (Apple, Microsoft a Amazon) se svojí souhrnnou hodnotou 1,04 bil. USD představují zhruba třetinu hodnoty celého TOP 100.

Do první desítky se opět dostaly také společnosti Toyota, Coca-Cola, Mercedes-Benz a Disney. Poprvé se v ní ocitla americká Nike, největší světový výrobce sportovních potřeb. Hodnota této značky se od roku 2016 skoro zdvojnásobila a nyní přesahuje 50 mld. USD.

Pro znalce oboru není nejdůležitější absolutní hodnota značky, ale její umístění v globálním pořadí a hlavně – jak se během let mění.

Značky s nejvyšším růstem hodnoty

Letos nejvýrazněji stoupla hodnota značky Microsoft, a to zhruba o třetinu na 278 mld. USD. Společnost nabídla nové služby spojené s pořádáním videokonferenci (program Microsoft Teams), a tím posílila vazby se zákazníky. Microsoft se hodnotou přesahující 278 mld. USD dostal před Amazon.

Americká značka Tesla, průkopník elektromobility, zvýšila letos svoji hodnotu o stejné procento jako Microsoft. V TOP 100 zaujala dvanáctou příčku těsně před BMW, ale čtyři pozice za Mercedes-Benz. Stuttgartská automobilka, která nyní sází na nejdražší modely luxusních aut, hodnotou 56 mld. USD v TOP 100 představuje nejdražší německou značku.

Ke značkám, jež letos zaznamenaly největší růst hodnoty, patří dánské Lego, jež se cení na více než 9 mld. USD (meziroční růst 30 % a posun o 8 příček nahoru na 63. pozici). Experti to vysvětlují tím, že společnost svým klíčovým produktem (pestrou nabídkou hraček) objevila nová pole podnikání, konkrétně se jí podařilo oslovit zábavní parky.

Interbrand za letošní vítěze označuje také americkou společnost Mastercard, vydavatele platebních karet a zpracovatele elektronických plateb. Tu lze označit za nejúspěšnějšího „skokana“, neboť proti loňsku si polepšila o 9 pozic na 41. místo, když její hodnota meziročně vzrostla o 23 % na 16,1 mld. USD.

Kdo je pomyslný vítěz…

Pokud jde o jednotlivé sektory, resp. odvětví, nejvíce, a to o 22 %, stoupla souhrnná hodnota luxusních značek. Movití zákazníci, kteří během současné krize své spotřebitelské výdaje tolik neomezují, si nadále potrpí na značky, jako jsou Dior, Chanel, Hermès, Gucci nebo Vuitton (podle tržeb světová jednička v tomto byznysu). Z devíti luxusních značek, které se dostaly do globálního žebříčku TOP 100, jich sedm zaznamenalo dvouciferný vzestup hodnoty. Nejvíce Chanel (o 32 % na 29,3 mld. USD) a Hermès (o 27 % na 27,4 mld. USD).

… a kdo nejvíce ztratil

Nevalně, pokud jde o meziroční dynamiku hodnoty, dopadly spotřební značky zařazené do kategorie „rychloobrátkové zboží“. Například značka Gillete (vlastněná americkou firmou Procter & Gamble) ve srovnání s rokem 2021 ztratila 4 % své hodnoty (je na 71. místě), značka Pampers 1 % (52. místo). „Běžné značky to mají nyní obzvlášť těžké, neboť spotřebitelé pod vlivem vysoké inflace ztrácejí chuť k nákupům. Mnozí z nich dávají přednost levnějším privátním značkám,“ uvádí dále Simon Thun.

V globálním přehledu také letos výrazně ztratila japonská značka Canon, jejíž hodnota klesala už během předchozích dvou let. Letos přišla o 15 % hodnoty (5,8 mld. USD, 97. místo). Přední světový výrobce optických přístrojů a kancelářských zařízení ztrácí zákazníky hlavně kvůli boomu chytrých telefonů.

Stagnovala hodnota značky Coca-Cola a mírně (shodně o 1 %) stoupla hodnota značek Pepsi a Kellogg´s.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.