Na trhu příloh se daří privátním značkám

Přes 90 % kupujících a zároveň největší podíl na trhu příloh si stále drží brambory, které představují více než třetinu přílohového trhu ve výdajích.

Přestože jako přílohu k jídlu můžeme požít i zeleninu, saláty, mražené bramborové výrobky apod., v následujícím textu se zaměříme na tradiční přílohy – brambory, těstoviny, rýži, knedlíky a luštěniny.

Z přílohových kategorií jsou z hlediska počtu kupujících nejoblíbenější těstoviny. Jak pro Retail News uvedla Hana Paděrová, konzultantka Spotřebitelského panelu GfK, v období od září 2021 do srpna 2022 kategorii nakoupilo 96 % českých domácností. Těstoviny zároveň představují druhou největší část daného trhu, a to přibližně 30 % z hlediska spotřebitelských výdajů. Během posledních 12 měsíců si kupující přinesli těstoviny domů v průměru 14krát a celkové výdaje za kategorii na kupující domácnost činily téměř 550 Kč. Mezi nejoblíbenější druhy těstovin patří vřetena, špagety a kolínka. Vřetena a špagety mají po 70 % kupujících, tradiční kolínka nakupuje více než polovina domácností.

Největší podíl na trhu příloh mají brambory

Přes 90 % kupujících a zároveň největší podíl na trhu příloh mají brambory, které představují více než třetinu přílohového trhu ve výdajích. Během posledního pohyblivého roku jsme si brambory koupili 19krát a celkové výdaje na kategorii a průměrnou kupující domácnost činily přes 650 Kč, což je největší útrata za přílohovou kategorii a rok.

Přibližně 8 z 10 domácností nakupuje rýži. V posledním monitorovaném období vložily rýži do svého nákupního košíku v průměru 6krát a celkem za kategorii utratily 290 Kč. Většinou jsme nakupovali běžné druhy rýže. Bezmála třetinu domácností podle spotřebitelského panelu GfK oslovila rýže „etnická“, tj. například rýže basmati nebo jasmínová rýže.

Trhu luštěnin vévodí čočka

Dvě třetiny domácností nakupují luštěniny. V posledních 12 měsících jsme uskutečnili v průměru čtyři nákupy luštěnin na kupující domácnost. Celkové průměrné roční výdaje domácnosti činily 125 Kč. Trhu luštěnin vévodí čočka, která měřeno spotřebitelskými výdaji, tvoří bezmála 2/3 kategorie luštěnin. Čočku nakoupilo 60 % domácností. Následují hrách s čtvrtinou kupujících domácností a fazole s méně než pětinou kupujících.

Svoje nezastupitelné místo na trhu příloh mají i chlazené knedlíky, které nakupuje 7 z 10 domácností, v průměru 9krát do roka. Roční výdaje na domácnost činily 280 Kč. Přitom si 2/3 českých domácností přinesly domů houskové knedlíky, pětina pak bramborové chlazené knedlíky.

Čtvrtina domácností nakupuje knedlíky v prášku

A neměli bychom zapomenout ani na instantní přílohové kategorie jako jsou knedlíky nebo bramborová kaše v prášku i když se zdaleka netěší takové oblibě jako dříve jmenované přílohy. Čtvrtina domácností nakupuje knedlíky v prášku, bramborová kaše v prášku přilákala necelou desetinu domácností.

Silná pozice privátních značek

Privátní značky mají na trhu příloh podstatně silnější postavení než na rychloobrátkovém trhu celkem. Na luštěniny pod privátní značkou směřovalo bezmála 40 % našich výdajů, za rýži a trvanlivé těstoviny ještě o něco více, a pokud bychom se zaměřili jen na chlazené těstoviny, podíl privátních značek se pohyboval dokonce kolem 90 %.

Podíl akčních nákupů je podle Spotřebitelského panelu GfK na přílohovém trhu naopak menší než na rychloobrátkovém zboží celkem. Přesto i tady činily výdaje na nákupy v akci více než 30 % u luštěnin a brambor, přes 40 % u těstovin a na nákupy rýže v akci směřovalo dokonce 47 % výdajů na kategorii.

Nejdůležitějším nákupním místem pro přílohy jsou hypermarkety, následují diskontní prodejny a supermarkety. Výjimkou jsou chlazené knedlíky, za které jsme utratili nejvíce v malých prodejnách potravin, a to 27 % z celkových výdajů za kategorii, přes pětinu výdajů směřovalo jak do hypermarketů, diskontů i supermarketů.

Největší podíl na trhu příloh mají brambory

Zatímco v roce 1999 se brambory v Česku pěstovaly na 30 000 ha zemědělských ploch, v roce 2021 to bylo už jen 22 800 ha. Vrátit tradiční české plodiny v dostatečné míře nejen na pole, ale také na talíře restaurací, si nyní dala za cíl Iniciativa České pole, do které se zapojil řetězec makro. Martina Čivrného, vedoucího týmu komunikace makro ČR, jsme se proto zeptali:

  • Jaký podíl na přílohách v českých kuchyních tvoří brambory?

Odhadem 30 % až 40 %. V dlouhodobém horizontu brambory mizí z jídelníčků restaurací, a to především kvůli pracnosti s přípravou. Lidé si oblíbili jednodušší druhy přílohy, jako je rýže nebo těstoviny. I z tohoto důvodu v makro máme spoustu předpřipravených výrobků z brambor, abychom restauracím i domácnostem ulehčili přípravu, například loupané nebo předvařené brambory.

  • Kolik druhů brambor má Makro v nabídce?

Máme cca 40 položek čerstvých konzumních brambor ve stálé nabídce, a to jak různé odrůdy nebo varné typy, tak i různé velikosti balení od 1 kg až do 25 kg.

Dále pak nabízíme zhruba 50 položek zpracovaných brambor, a to jak syrové nebo vařené, tak i různé způsoby opracování – celé, krájené, plátky, kostky, kuličky apod. Také nabízíme různé velikosti balení od 0,5kg-10kg.

  • Odkud pocházejí?

Většina brambor, které v makro prodáme, byla vypěstována v ČR, konkrétně 92 %. Soběstačnost České republiky v bramborách je přibližně 80 %. Zahraniční zdroje využíváme zejména na speciální odrůdy, jako je Holandsko nebo Francie.

  • Které druhy brambor jsou nejprodávanější?

Mezi nejprodejnější druhy brambory patří varný typ B (přílohové) zejména v balení 25 kg, také naše Metro Chef brambory typ „A“ a „B“ v 10 kg nebo 5 kg, balení. Nově také Metro Chef brambory na hranolky odrůdy Agria v balení 10 kg. Záleží hlavně na zákaznické skupině – gastronomie odebírá především brambory prané typ „B“ v balení 10 kg a brambory Agria vhodné na hranolky. Maloobchodníci preferují brambory neprané v balení 25 kg.

  • V povědomí lidí je obecně, že lepší/kvalitnější jsou brambory přímo od zemědělců než z obchodu. Proč tomu tak je?

Lidé občas považují obchodníky za zbytečného prostředníka, raději nakupují brambory přímo od zdroje, tedy farmářů. Nelze jim to vyčítat. V makro se snažíme v tomto české pěstitele podpořit – závozy máme přímo na prodejny, eliminujeme distribuční centrum. Dlouhodobě držíme nadstandardní kvalitu, jelikož nakupujeme od stejných dodavatelů. Pokud si zákazník vybere typ balení a spoléhá na jeho konzistentní kvalitu, v makro má toto zaručené.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 11.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.