Podlaha musí být především bezpečná. Může být ale i krásná…

Aby byla podlah v prodejně v kondici, je zapotřebí o ni pečovat. Kromě zajištění čistoty tím obchodník prodlouží její životnost.

Stejně jako výtvarný návrh vnitřního vybavení obchodu může být i podlaha prodejny součástí korporátního designu. Díky novým materiálům a technologiím neexistují prakticky žádná omezení, která by to neumožňovala.

Bezpočet dostupných materiálových i barevných řešení dávají architektům nepřeberné množství možností, jak prodejnu vybavit funkční a zároveň designově zajímavou podlahou. Současný trh nabízí dostatek typů podlah, které splňují jak estetické, tak funkční vlastnosti pro jakýkoliv druh prodejny i přilehlých prostor.

Vezměte ji s sebou

Kromě designu patří mezi hlavní požadavky na podlahy v prodejních prostorách jejich snadná údržba a adekvátně dlouhá životnost. Zatímco v minulosti preferovali provozovatelé prodejen nadčasovost a co nejdelší dobu, po kterou by jim podlaha měla vydržet, dnes se situace mírně odlišná. Spolu s rostoucími nároky na design prodejny a jeho průběžnou obměnu dochází v některých případech také k častější výměně podlah. Není tomu tak u všech typů prodejen a stále platí, že hezká a funkční podlaha může sloužit beze změny řadu let, nicméně tam, kde je součástí prodejní strategie výrazný design, dochází k častější obměně také u podlahové plochy. Dalším významným aspektem pro typ použité podlahy je vlastnictví prodejny. „Životnost podlahy se odvíjí od mnoha klíčových faktorů, jako je stupeň zatížení, frekvence a kvalita údržby a v neposlední řadě také kvalita zvolené podlahy. Existují podlahy, které při správné údržbě vydrží třicet a více let, jako je například Marmoleum, nicméně existují také obchodníci, kteří mají obchody v nájmu, kde by se dlouhá životnost nemusela vzhledem k vynaloženým prostředkům úplně vyplatit. V takových případech je možné zvolit podlahy, které se dají po čase rozebrat a přestěhovat společně s obchodem,“ popisuje Hana Tomíčková, Sales Promotion Assistant ve společnosti Forbo Floring Systems.

Podlaha na míru

U obchodních ploch je možné pozorovat dva trendy: prvním je příklon k přírodě, ekologii a přírodním materiálům, druhým je originalita, snaha odlišit se od ostatních, mít takovou podlahu, jakou ji nemá nikdo jiný, nebo použít klasické materiály jinak – například podlahu použít na stěnu a podobně. V dnešní době není dokonce problém nechat si vyrobit podlahovou krytinu takzvaně na míru i s originálními vzory, podobně jako je to mu u tapet při použití digitálního tisku, který umožňuje výrobu malých sérií, nebo dokonce jednotlivých kusů. Stejně tak v oblasti podlahových krytin pokročily technologie natolik, že je možná výroba vysoce personalizovaných dekorů. Obrovská variabilita díky neustálému vývoji materiálů panuje také u litých podlah, kde je jediným limitujícím prvkem fantazie architekta. „V poslední době vidíme velký důraz na estetiku. Mnoho našich zákazníků dnes vyžaduje takzvaný betonový vzhled, nicméně požadavky jsou velice individuální, protože existují také zákazníci, kteří chtějí pravý opak. Těm nabízíme epoxidové stěrky v metalickém provedení, protože i taková podlaha je vždy originální – záleží jen na nápaditosti toho, kdo ji zhotovuje,“ podotýká Josef Nacko.

Požaduje se snadná údržba

Mezi požadavky na podlahy, které přinesla pandemie koronaviru a na které je kladen důraz i v současnosti, je ten na jejich snadnou údržbu a možnost rychlé dezinfekce. Právě z tohoto důvodu je vhodné volit takové podlahy, které mají hladký povrch beze spár a které se snadno čistí. Kromě toho se i do průmyslových podlah promítá otázka ekologie, která se stává jedním z důležitých kritérií při poptávce po nové podlaze. Pokud jde o lité podlahy, snaží se podle Josefa Nacka, jednatele firmy Nacko Group, výrobci o neustálé inovace tak, aby podlahy byly nejen vzhledově zajímavé, ale také co nejekologičtější a zdravotně nezávadné. Tyto materiály se pak často používají také ve zdravotnických zařízeních nebo v potravinářských provozech. „Dovolím si konstatovat, že při výběru hraje velmi důležitou roli design a investoři dnes klasou důraz na kvalitu i vzhled. Díky rozsáhlé nabídce je možné vybrat si nejen barvy nebo motivy, ale také povrchy,“ naznačuje možnosti Josef Nacko.

Ekologie a praktičnost se nevylučují

Podobně jako dnes spotřebitelé řeší společenskou odpovědnost a uhlíkovou stopu u firem a jejich produktů, začíná se ve větší míře problematika karbonové neutrality dotýkat také průmyslových podlah. Je přitom velmi pravděpodobné, že se v blízké budoucnosti spolu s přírodním původem surovin stane jedním z hlavních kritérií jejich výběru. „Hvězdou našeho portfolia je přírodní Marmoleum. Jedná se o čistě přírodní produkt vyrobený ze směsi lněného oleje, pryskyřice, vápence, dřevité moučky, přírodních pigmentů, a to vše je lisováno na podklad z jutové textilie. Díky lněnému oleji je Marmoleum antibakteriální. Nezávislé laboratoře potvrdily, že na jeho povrchu nedochází k množení bakterií, a to i MRSA – Staphylococus aureus. Kromě bakteriostatických vlastností je Marmoleum i přirozeně antistatické, takže všechny nečistoty a prach lze z povrchu jednoduše setřít. Zejména ekologicky smýšlející společnosti upřednostňují do interiéru přírodní materiály a Marmoleum do tohoto konceptu výborně zapadá. Navíc díky jeho téměř nekonečné barevné paletě ladí se dřevem, kovem nebo kamennými doplňky. U Marmolea se jedná o CO2 neutrální podlahu od vzniku až po expedici,“ konstatuje Hana Tomíčková.

Realizaci svěřte odborníkům

To, jak dlouho bude podlaha k plné spokojenosti provozovateli prodejny sloužit, záleží už na začátku na jejím výběru, ať už jde o materiál, povrch podlahy nebo její vhodnost do prostoru. „Podstatná je samozřejmě také péče o podlahu a správná údržba. V neposlední řadě je základním pilířem pro dlouhou životnost to, kdo podlahu realizuje, tedy jeho odborné znalosti a praxe. Chyby dělá každý, kdo v daném oboru není znalý. Doporučujeme proto vždy konzultaci s odbornou firmou zabývající se dlouhodobě realizací podlah a jejich rekonstrukcí,“ radí Josef Nacko. „Investice vynaložené do kvalitních architektů a designérů se mnohonásobně vrátí v podobě zvolení vhodných materiálů pro daný prostor a kvalitních a funkčních řešení,“ přidává se Hana Tomíčková. Důležitá je především praxe a zkušenost, a to jak s materiály, tak s jejich zpracováním. U podlah jsou například důležité také podmínky při jejich realizaci, jako je okolní teplota a vlhkost, případně je nutné vyhodnotit vhodnost okolních podmínek pro položení podlahy v daném prostoru. V neposlední řadě je obvykle zapotřebí speciální vybavení, k jehož používání je nutná patřičná praxe.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 11.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.