Kam kráčíš, convenience food?

Všichni je známe – polotovary čili nedokončené produkty, které vyžadují další tepelné opracování. Někdo se jim vyhýbá, jiný je používá téměř denně. Podívejme se na přílohové polotovary podrobněji.

Ve srovnání se západní Evropou jsou polotovary v maloobchodech stále poměrně málo rozšířené. Češi jsou zvyklí vařit doma, během pandemie toto procento ještě vzrostlo. Více něž třetina Čechů vaří doma denně, 75 % několikrát týdně. Rozvoz jídel je spíše výjimkou, pětina Čechů si bere jídlo z restaurace s sebou nebo si koupí hotový chlazený pokrm.

Práce na plný úvazek, rodina, děti, domácnost. Kde vzít ještě prostor na vaření? Mohli bychom si vypomoci potravinovými polotovary. Ušetří nám čas, ale stále podléháme dojmu, že nejsou příliš zdravé. A tak většina spotřebitelů volí polotovar jen ve výjimečných případech.

Z pravidelného výzkumu Ipsos Consumer Sentiment Tracker monitorujícího spotřební náladu v době rostoucích cen vyplynulo, že inflací je znepokojeno 59 % Čechů a 93 % populace se obává dalšího růstu cen potravin v nadcházejících měsících. To povede k omezení zbytných nákupů, lidé budou šetřit, kupovat levnější potraviny a omezí stravování mimo domov. Kategorie convenience food, kterou zákazník pořizuje hlavně z důvodu úspory času, si své místo na trhu zřejmě udrží. Může však dojít ke zpomalení růstu této kategorie nebo omezení sortimentu: cena bude pod drobnohledem a zákazník častěji sáhne po levnějším ekvivalentu.

Vařit doma, nebo jíst venku?

V posledních letech sortiment chlazených polotovarů stále stoupá. Zákazníci obecně vnímají chlazené pokrmy jako čerstvější a kvalitnější. Proto se obchody snaží prokázat, že kromě úspory času přinesou polotovary srovnatelnou kvalitu a chuť jako pokrmy připravené doma. Téměř 80 % Čechů vaří doma denně nebo několikrát týdně a více než 40 % lidí chodí do restaurací méně často než před pandemií. Poměrně vysoký je podíl těch, kteří své stravovací návyky ani přes zásah pandemie covidu-19 nezměnili – ve všech věkových kategoriích se pohybuje mezi 50 a 65 %. (Ipsos, Trendy ve stravování 2022).

Knedlík je král

A jak jsou na tom Češi v konzumaci příloh? Není velkým překvapením, že nejoblíbenější jsou brambory – několikrát týdně je konzumuje 57 %, následují rýže (35 %) a těstoviny (32 %). Přílohové knedlíky si jednou týdně až jednou za čtrnáct dní dopřeje téměř 70 % dotázaných. Častější vaření doma tedy nahrává právě polotovarům, a nemusí to být zrovna knedlíky. Obchodní řetězce se snaží jít naproti trendu úspory času, aniž by se přitom snížila kvalita nebo chuť jídla. A tak nabízejí předvařené brambory, chlazené plněné těstoviny, nastrouhané sýry, ochucené mleté maso zformované do burgerů, rozválená těsta na pečení, špecle, plněné ovocné knedlíky a řadu dalších chlazených pokrmů.

Svatomartinská drůbež a vánoční menu

Před koncem roku nás čekají dvě významné kulinářské příležitosti, u kterých najde využití hned několik druhů přílohových knedlíků. Svatomartinskou husu nebo kachnu si dopřává téměř 60 % lidí, a to buď doma, anebo v restauraci. Z důvodu úspory času a také možnosti servírovat více variant příloh si k huse pořídí hotový knedlík více než 25 % dotázaných. Podobně je tomu u knedlíků k vánoční svatoštěpánské kachně.

Nejširší sortiment přílohových knedlíků (19 druhů) nabízí online supermarket Rohlík, kde kromě houskových, bramborových a karlovarských knedlíků nechybí ani bezlepkové, křenové či s olomouckými tvarůžky. Ze široké palety knedlíků mají na výběr také zákazníci Košíku (16 druhů) a Globusu (14 druhů), které se soustředí na podobnou cílovou skupinu nakupujících.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 11.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.