Vedle trendu hledání úspor se u balení masa, výrobci soustředí stále častěji na atraktivitu obalu.
Propojení viditelnosti na produkt s úsporou obalových materiálů je vidět jako trend u řady výrobců a dodavatelů čerstvého masa, kteří stále častěji nahrazují klasické vaničky vakuovými sáčky.
Navzdory známému faktu, že „obal prodává“ se segment balení masa ještě do nedávna atraktivitou designu obalu příliš nezabýval. Typickými obalovými prostředky jsou vanička na čerstvé typy masa či uzenin, fóliové sleevy na salámy či konzervy, misky a polokonzervy pro sortiment polotovarů či hotových pokrmů. Snad jen posledně jmenovaný sortiment řešil design v podobě přebalu, etikety či víčka, nejenom funkčně, ale i graficky. Současnou atraktivitu obalů mnozí producenti neřeší zdaleka jen grafickými prvky. Ukazuje se, že spotřebitelé si oblíbili obaly, u kterých je zdůrazněna visibilita produktu.
Touto problematikou se v ČR zabývá například dodavatel obalových řešení, společnost Vepak. Teplem smrštitelné bariérové sáčky se po naplnění, odsátí vzduchu a uzavření smrští okolo zabaleného výrobku při následném krátkodobém ponoření do horké vodní lázně nebo průchodem horkovzdušným tunelem. U choulostivého masného sortimentu jsou často vyhledávány i bariérové typy obalů. K nejrozšířenějším typům plochých bariérových sáčků patří ze sortimentu Vepak ploché bariérové PA/PE sáčky. V potravinářství, včetně masného průmyslu jsou však používány i vícevrstvé koextrudované PA/ PE fólie, kdy požadované úrovně bariéry je dosahováno tloušťkou vrstev PA, případně jejich kombinací s vrstvami EVOH.
Atraktivní, a přitom úsporný obal
Podle údajů Českého svazu zpracovatelů masa (ČSZM) se obaly masných výrobků zdražily za poslední rok o 100 %. Ze závěrů vyplývá, že jde o významnou položku při tvorbě konečné ceny výrobku. Zpracovatelé masa byly nuceni upravit své obalové techniky už v roce 2019 kvůli nedostatku materiálu na výrobu obalů. Firmy proto hledají způsoby, jak snížit spotřebu obalů. Evropská unie v současné době nemá jednotnou obalovou směrnici, která by stanovala způsob balení potravinářských výrobků a nakládání s nimi. Existují pouze rámcová pravidla pod zkratkou EPR, kterou do češtiny volně překládáme jako rozšířenou odpovědnost výrobců. Ta sledují celý životní cyklus výrobku, od samotné produkce až po ekologickou likvidaci jeho obalu. Do svých národních legislativ hodlají tato pravidla zařadit od roku 2025 Velká Británie, Nizozemsko, Portugalsko a Francie. V Česku zatím obdobně komplexní legislativa není v platnosti a výrobci potravin hledají vlastní cesty, jak snížit spotřebu obalů a ekologičtěji s nimi nakládat.
Jedním z prvních výrobců, který představil úsporné balení, je největší zpracovatel hovězího masa v Česku Maso Uzeniny Polička. Jeho balení mletého masa má o 34 % nižší uhlíkovou stopu při výrobě a odneslo si cenu na inovativní obal jak v národní soutěži Obal roku, tak i v mezinárodní soutěži World Packaging Organization 2022. Nový obal na mleté maso oproti stávající variantě zredukovali na polovinu. Maso díky němu vydrží déle čerstvé. Tímto obalem o třetinu snížili uhlíkovou stopu jimi dodávaného mletého masa.
V balení masa se bez plastu neobejdeme
Současná „zelená vlna udržitelnosti“ se silně vymezuje proti plastům, což je tak trochu vůči těmto materiálům nespravedlivé. Naopak v řadě případů (a to platí i v masném průmyslu) se bez plastů z hygienických či bariérových důvodů neobejdeme. Jako i u jiných případů je nutné nacházet zdravý balanc, optimalizovat, a především redukovat a nenadužívat obalové materiály. A to pochopitelně neplatí jen u plastů.
Dalším důležitým aspektem jsou i technologie balení, které v nových vývojových řadách dokáží přinést i nemalé energetické úspory, o výkonu ve spojení s kvalitou balení nemluvě. K průkopníkům ve vytváření nových obalových řešení patří i společnost Danaflex. Kromě řady jiných obalů nabízí řadu řešení i pro balení masa, ryb a uzenin. Akcent je kladen především na vysoce odolné materiály a svary. Mnoho zmrazených výrobků má totiž ostré hrany, a proto je kladen důraz na odolnost obalu proti propíchnutí. Obalový materiál by měl také vykazovat specifické bariérové vlastnosti (např. Aroma bariéra je nezbytná při balení ryb / mořských živočichů apod.). Obaly se vyznačují nejenom výbornými bariérovými a mechanickými vlastnostmi, ale i atraktivním vzhledem. Ukazuje se, že z hlediska fóliového balení, zákazník nejvíce oceňuje průhled obalem směrem k produktu ve spojení s leskem. U bariérových obalů mezivrstvy nesmí ztrácet integritu, jsou-li vystaveny tření nebo nízkým teplotám. Z hlediska balících technologií je vyžadována vynikající obrobitelnost a stabilní koeficient prokluzu pro plnicí zařízení.
Napsat komentář