Nejvíce výdajů na sladkosti šlo na sušenky a oplatky

Sladkostem se v posledním roce dařilo. Nějakou z nich si koupila každá česká domácnost.

Mezi cukrovinky řadíme sušenky a oplatky, bonbóny, pěnové sladkosti, perník, žvýkačky, čokoládové tyčinky, tabulkové čokolády, lízátka, müsli tyčinky, pralinky, piškoty a jiné čokoládové a sladké pochoutky.

O tom, že Češi milují sladké není pochyb. Spotřeba cukru na obyvatele a rok se podle dat ČSÚ pohybuje v posledních letech okolo 35 kilogramů. Od roku 2011 sice spotřeba cukru klesala, ale od roku 2015 číslo opět pomalu roste. Jedná se přitom o „čistý“ cukr přidávaný do potravin a jídla.

K tomu je tedy nutné přidat další kilogramy cukru, které zkonzumujeme v cukrovinkách, čokoládách a dalších sladkostech.

Jak pro Retail News uvedla Monika Pikhartová, konzultantka, GfK Spotřebitelského panelu domácností, v období mezi srpnem 2021 a červencem 2022 se sladkostem dařilo. Každá česká domácnost si nějaký výrobek z této kategorie během roku koupila. Oproti tomu samému období minulého roku dokonce české domácnosti za sladkosti utratily více. Průměrná domácnost si nějakou sladkost do nákupního košíku za rok vložila 6-7x za měsíc. Místem, kde domácnosti utrácí nejvíce svých výdajů na tuto kategorii jsou diskontní prodejny a hypermarkety. V této kategorii jsou promoce důležitým faktorem při nákupu, asi 55 % výdajů, které jdou na sladkosti, jde na výrobky v akci.

Nejvíce výdajů na sladkosti šlo na sušenky a oplatky

Přibližně čtvrtina výdajů na celou kategorii sladkostí směřovala na sušenky a oplatky. V podstatě každá česká domácnost si nějaké oplatky nebo sušenky během roku koupila alespoň jedenkrát. V průměru však produkty tohoto typu kupovaly domácnosti přibližně osmkrát během každých čtyř měsíců, tj. 32x za rok. Průměrná domácnost si za rok nakoupí přibližně 9 kg těchto výrobků.

Domácnost koupí 4 kg tabulkové čokolády ročně

Dalšími vysoce postavenými produkty na trhu sladkostí jsou tabulkové čokolády. Ty si také koupí více než 9 z 10 domácností alespoň jedenkrát za rok a jde na tě okolo 15 % celkové útraty na sladkosti. Domácnosti tabulkové čokolády do svých nákupních košíků vkládají více jedenkrát za měsíc. V průměru za rok nakoupí skoro 4 kg čokolády.

Na základě dat Spotřebitelského panelu GfK projelo v roce 2021 nejvíce tabulkových čokolád pokladnami Lidl. Nabídka společnosti zahrnuje téměř třicítku čokolád nabízených pod vlastními privátními značkami Fin Carré, J.D.Gross a Fairglobe. Všechny naše čokolády mají certifikaci Fairtrade, Bio či Rainforest Alliance, což znamená, že jejich koupí přispívají zákazníci k ekologickému a trvale udržitelnému zemědělství,“ vysvětluje Tomáš Myler, mluvčí společnosti Lidl.

Vyznačují se přitom tím, že neobsahují žádné náhražky. Nejoblíbenější jsou mezi zákazníky čokolády s nižším obsahem kakaa, mezi naprosté favority patří mléčná čokoláda a mléčná čokoláda s celými lískovými ořechy. Oblibu si získala také čokoláda Way To Go, která mezi ostatními vyniká nejen příchutěmi zastoupenými mléčnou klasikou i kombinací karamelu a soli. Díky jejím prodejům navíc tisíce pěstitelů kakaových bobů v africké Ghaně dostávají k minimální fairtradové ceně a fairtradovému příplatku i prémii. Ta podporuje místní zemědělské projekty a přispívá k vyšším příjmům ghanských pěstitelů kakaa. „Tuto čokoládu jsme zákazníkům poprvé nabídli v minulém roce a za tu dobu jsme prodali více než půl milionu tabulek, což se rovná zhruba 105 tunám čokolády.

I díky ní jsme se v roce 2021 stali největším plátcem fairtradového příplatku v České republice,“ dodává Tomáš Myler. Oproti roku 2020 přitom fairtradový příplatek Lidlu vzrostl o 73 % na téměř sedmnáct milionů korun. První příčku na pomyslném žebříčku Lidl obsadil i v prodeji fairtradového kakaa, který v porovnání s rokem 2020 vzrostl o více než 66 % na 2 799 tun fairtradových kakaových bobů. Certifikace Faitrade se přitom netýká jen kakaa. Zahrnuje také bavlněné nákupní tašky, férovou kávu z automatů či fairtradové růže, kterých se v minulém roce jen v prodejnách Lidlu prodalo přes více než 2,5 milionu stonků. O 450 % pak ve srovnání s rokem 2020 stoupl prodej třtinového cukru, který obsahují čokolády, a to na více než 60 tun.

Spotřeba fairtradového kakaa vzrostla podle údajů organizace Fairtrade Česko a Slovensko v České republice o 60 % v roce 2021, prodalo se ho celkem 4 245 tun, převážně ve formě čokolády, cukrovinek, zmrzlin a snídaňových cereálií. Lídrem v prodeji fairtradového kakaa je společnost Lidl, která během loňského roku prodeje z fairtradových kakaových bobů oproti roku 2020 zvýšila o více než 97 %. Další je společnost Penny Market a třetím největším prodejcem fairtradového kakaa byla loni společnost Kaufland.

Čokoládové tyčinky si kupuje také více než 9 z 10 českých domácností. Jde na ně okolo 13 % z celkových výdajů na kategorii sladkostí. Čokoládové tyčinky jsou často nakupovanými výrobky, domácnosti si je kupují pětkrát za každé čtyři měsíce, tj. 20x za rok. V průběhu roku si čokoládových tyčinek průměrná česká domácnost nakoupí asi 3,5 kg.

Pralinky si během daného období zakoupilo skoro 9 z 10 domácností. Více než 10 % celkových výdajů domácností na kategorii šlo právě na pralinky. Během roku si pralinky domácnosti koupí asi osmkrát. Za pralinky v daném období v průměru domácnost utratí něco přes 650 Kč.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.