Trh sportovních potřeb se zotavuje, ale trvá nejistota

Po ráně, kterou světovému trhu sportovních potřeb uštědřila v roce 2020 pandemie, ho loni povzbudily důležité sportovní podniky během koronavirové krize odložené na rok 2021.

Světový prodej sportovních oděvů, obuvi, náčiní a dalších potřeb pro aktivní trávení volného času patří k důležitým indikátorům vyjadřujícím stav hospodářství a s ním související náladu spotřebitelů.

Na výrobce a prodejce sportovních potřeb letos doléhají vyšší náklady na suroviny a materiály a zejména na námořní dopravu, kde prudce zdražil nájem kontejnerů.

Toky zboží nadále negativně ovlivňují výpadky v dodavatelských řetězcích. Kupní sílu zákazníků pak výrazně oslabuje vysoká inflace.

Americká Nike je optimistická

Na svém hospodaření to pocítila také americká společnost Nike, světová jednička v oboru. V závěrečném čtvrtletí jejího posledního obchodního roku (do konce letošního května) jí tržby meziročně klesly o 1 % na 12,2 mld. USD a čistý zisk se snížil o 5 % na 1,44 mld. USD. Společnost přesto hodnotí své vyhlídky na tento obchodní rok (od 1. června) optimisticky, ale podle svého finančního ředitele Matthewa Frienda současně pozorně sleduje chování spotřebitelů, na které doléhá vysoká inflace. Nadále trvá nejistota v Číně, klíčovém trhu Nike, kterou primárně vyvolal jarní návrat pandemie. Někteří maloobchodníci na začátku letošního léta oznámili, že mají nadměrné zásoby a prodávají se slevou. Nicméně, Nike ujistila, že poptávka během několika uplynulých čtvrtletí převyšovala nabídku. Výsledky za celý uplynulý rok (od 1. června 2021 do konce května 2022) jsou velice dobré. Stouply skoro o 6 % na 46,7 mld. USD. Matthew Friend v tomto roce počítá s růstem vyjádřeným „nízkým dvouciferným číslem“.

Společnost ve druhé polovině června oznámila, že opouští ruský trh s poukazem na „provozní potíže“ a také kvůli ozbrojenému vpádu na Ukrajinu. Obě země generují méně než 1 % celkových příjmů Nike.

Pro společnost Nike pracuje přes 340 oděvních továren ve 33 zemích. Ta největší obstarává zhruba 8 % veškeré oděvní produkce Nike Brand. Nasmlouvané fabriky (kontraktní dodavatelé) ve Vietnamu v obchodním roce 2021 vyrobily 30 % oděvů, čínské 19 % a v Kambodži 12 %.

Ženský fotbal jako zdroj inspirace

Nike nedávno objevila novou možnost, jak dále vylepšit své image a více vydělávat. Rozhodla se zvýšit investice do ženských sportů, konkrétně do fotbalu. Proto také John Donahoe, který stojí v jejím čele od ledna roku 2020, během své první zahraniční cesty po pandemii zamířil letos v květnu do Británie, kde se setkal se špičkovými hráčkami i funkcionáři. Už tehdy před ženským šampionátem Evropy, který proběhl během července v Anglii Nike rozhodla o štědřejším sponzorování anglického ženského fotbalu. „Naše investice do ženského sportu přilákají více fanoušků a nás to současně přiměje tvořivěji přemýšlet o nabídce,“ uvedl začátkem srpna v listu Financial Times Whitney Malkiel, viceprezident globální divize ženské módy (global women´s division).

Nike dosud tradičně sponzorovala hlavně lehkou atletiku a basketbal, zatímco její německý konkurent Adidas dlouhou dobu dominoval v mužském fotbale. Na všech fotbalových mistrovstvích světa pořádaných od roku 1970 se hrálo míči od Adidasu a společnost je jejich oficiálním dodavatelem pro evropské šampionáty i pro Ligu mistrů UEFA.

Velkoobchodní příjmy Nike z prodeje produktů pro ženy v uplynulém obchodním roce činily 8,3 mld. USD, z prodeje zboží pro muže pak 18,8 mld. USD. Ale tento rozdíl by se měl výhledově zmenšit. „Během dvou uplynulých let jsme zdvojnásobili investice do vývoje produktů pro ženy,“ říká Bridget Munroová (Munro), šéfka oddělení vyvíjející sportovní módu pro něžné pohlaví.

Pozornost se upíná na Čínu

Mezinárodní prodejci módy, včetně té sportovní, pocítili koncem letošního června úlevu, když Čína, představující jejich klíčový trh, oznámila podstatné zmírnění proticovidových opatření. Ale jejich radost může být předčasná, varují experti. Takzvaná Velká Čína zahrnující kromě samotné komunistické Číny, zvláštní správní oblast Hongkong (pod kontrolou Pekingu) Macao a Tchaj-wan, se v roce 2019 (před nástupem pandemie) podílela na jejích globálních tržbách méně než pětinou, ale generovala skoro polovinu zisku před úhradou úroků a daní (EBIT).

Příjmy v Číně během posledního účetního kvartálu Nike (březen–květen 2022) meziročně klesly skoro o pětinu na necelých 1,6 mld. USD, v Severní Americe o 5 % na 5,1 mld. USD. Naproti tomu stouply v západní Evropě a na Blízkém východě.

Rozsáhlá proticovidová opatření v Číně však nepoznamenala jenom finanční výsledky Nike a jejích konkurentů. Přechodné uzavření továren a distribučních center vedly k výpadkům v dodávkách zboží za hranice Číny.

Nike a její rivalové jako Adidas nebo Puma se stále spoléhají na to, že čínská střední třída se opět stane významným zdrojem vyšších zisků. Ale znalci branže upozorňují, že to může trvat nikoli měsíce, nýbrž celé roky. „Máme-li na mysli dlouhodobé vyhlídky Nike, její tržní hodnotu, pak je úspěch na čínském trhu naprosto klíčový,“ komentovala v listu The Wall Street Journal Berna Barshayová z firmy Empire Financial Research. Nike však vidí také rizika, k nimž patří silný americký dolar snižující společnosti tržby přepočítávané ze zahraničních měn. Podcenit nelze ani hrozbu hospodářské recese v USA a Evropě.

Z Číny bolí hlava také Adidas

Německá firma Adidas, světová dvojka v oboru, je na tom hůř než její americký rival. V červenci letos už podruhé zhoršila výhled tržeb a zisku na letošní rok. Její šéf Kaspar Rorsted to zdůvodnil velice obtížnou situací na čínském trhu, kde ji postihla nejenom protipandemická uzávěra, ale současně se tam dopustila některých chyb v plánování nových produktů. To podle něj způsobilo, že firma „otevřela prostor pro lokální výrobce“, jako jsou Anta Sports nebo Li-Ning.

Podnik sídlící v bavorském Herzogenaurachu nyní plánuje, že čistý zisk letos dosáhne asi 1,3 mld. eur, zatímco na jaře počítal s 1,8 – 1,9 mld. eur. Provozní marže by měla klesnout na průměrných 7 % ve srovnání s předchozími 9,4 %. Příjmy Adidasu během letošního prvního pololetí meziročně vzrostly o 5,3 % na 10,9 mld. eur, zato provozní zisk se propadl o 34 % na 828 mil. eur. Společnost ve své zprávě uvedla, že výrazně vzrostl prodej zboží pro milovníky fotbalu a stejně tak zboží pro běžecké sporty a další outdoorové aktivity. Naproti tomu horší výsledky zaznamenala kategorie „life style“.

Adidas ve své pololetní zprávě hodnotí vývoj na světovém trhu se sportovním zboží jako „pokračující zotavení“ s výjimkou Číny. Celkově neuspokojivé výsledky se odrážejí také na vývoji akciového kurzu Adidasu, který od počátku letošního roku do konce srpna spadl skoro o polovinu, takže tržní hodnota společnosti se tehdy pohybovala kolem 30 mld. eur. Amerického rivala Nike burza cení na zhruba pětinásobek (175 mld. USD).

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.