Jižní Čechy – region s dosud nevyčerpaným potenciálem

IGY Centrum, největší obchodní centrum Jihočeského kraje, oslaví začátkem listopadu 5 let od slavnostního otevření po přestavbě. Jak se změnilo? Jak ustálo covidové uzávěry a jak se mění jeho zákazník? O tom všem jsme hovořili s Radkou Rajnochovou, Centre managerkou IGY Centrum České Budějovice.

Nákupní centra v Česku navštíví ročně přes 300 milionů návštěvníků. Vysoká je i obsazenost ploch nákupních center, a to na úrovni 96 procent, jak ukazují data projektu Index návštěvnosti, který pro Asociaci nákupních center ČR zpracovala poradenská a auditorská společnost PricewaterhouseCoopers (PWC).

V letošním roce slaví IGY Centrum České Budějovice pět let od slavnostního otevření po přestavbě. Jak přestavba centrum změnila a co mu umožnila?

Pokud projíždíte kolem IGY Centra v noci, získáte pocit, že jste se ocitli uprostřed velkoměsta. Ojedinělá pneumatická fasáda a celkový architektonický ráz obou budov proměnily nákupní centrum, které vzniklo na základech brownfieldu, v designový skvost. Interiér pak překvapí svým čistým, minimalistickým vzhledem a množstvím světla. Díky rekonstrukci a přístavbě nové budovy se plocha centra zvýšila na téměř 35 000 m². Celkový počet nájemních jednotek pak vzrostl na 123.

Jaké akce jste v souvislosti s oslavami pro zákazníky připravili?

Návštěvníci se mohou těšit na největší spotřebitelskou soutěž v historii IGY Centra, kterou podpoří komplexní komunikační kampaň. Mezi zákazníky v průběhu října rozdáme odměny v hodnotě více než 2,5 milionu korun. Celkem je připraveno na 7 000 dárků – od vstupenek do našeho kina Cinestar po dárkovou kartu IGY nabitou na 100 000 korun.

Současně odstartujeme i naši největší CSR aktivitu – Strom splněných přání, kdy obdarováváme děti ze všech dětských domovů Jihočeského kraje.

IGY Centrum je největší obchodní a společenské centrum nejen v Českých Budějovicích, ale i v celém Jihočeském kraji. Jaká je reálná spádová oblast centra?

Jsme městské centrum. Naše spádová oblast zahrnuje 200 000 zákazníků s dojezdovou dobou do 30 minut. O víkendu a v případě služeb se tento čas prodlužuje až na jednu hodinu. Pokrýváme tak celý Jihočeský kraj. Očekáváme však, že podíl zákazníků ze vzdálenějších oblastí nám v nejbližších měsících naroste. Koncem tohoto roku otevřeme v IGY Centru největší Saunii v České republice. A naším cílem je oslovit návštěvníky i z Horního Rakouska.

Uzávěra prodejen v rámci protipandemických opatření v posledních dvou letech tvrdě dopadla na nájemce obchodních center. Jak se vám podařilo toto období zvládnout?

Během pandemie odešly z českého trhu některé značky, jiné svoji činnost ukončily úplně. V případě IGY Centra se konkrétně jednalo o Pietro Filipi nebo Firo Tour. Naše centrum bylo navštěvované, i přes nejsilnější uzávěry, díky nájemním jednotkám prodávajícím nezbytné zboží a poskytujícím vybrané služby. Po skončení opatření se tak zákazníci rychleji vrátili do zbylých obchodů. Samozřejmostí bylo i poskytnutí slev nájemcům a nadstandardní marketingová podpora.

A jak se změnil zákazník obchodního centra za dva pandemické roky?

Vnímáme změnu nákupních zvyklostí. Návštěvnost centra se pohybuje na úrovni rekordního roku 2019, ale průměrná doba návštěvy se prodloužila. Zároveň zákazníci své nákupy více promýšlejí a jejich nákupní košík výrazně narostl. Centra se v mnoha případech stala nejen místy přímého nákupu, ale i výdejnami e-shopů.

Jak se v posledních letech vyvíjela struktura nájemců?

Struktura nájemců se po rekonstrukci centra a otevření nové budovy příliš neproměnila. Většina značek, která do IGY přišla, je velmi pozitivně překvapena z výkonosti svých prodejen. Momentálně máme více poptávek než nájemních jednotek, což je pro nás příjemnou zprávou. Jižní Čechy již nejsou ze strany značek opomíjeny jako tomu bylo dříve. Letos nás tak čeká výměna několika nájemců.

Mohou se zákazníci těšit na nějaké nové značky?

V IGY Centru, jak již bylo zmíněno, chystáme saunový svět Saunia. Dále se pak zákazníci mohou těšit na nové fashion značky – Intimissimi, které doplní současnou Calzedonia, nebo Calvin Klein Jeans. Nově otevřeme i šperky Jolleo nebo specializovanou prodejnu ETA. Mezi našimi nájemci na přelomu roku dále přibyde plánovací studio IKEA. Míříme k 100% obsazenosti, z čehož máme, vzhledem k současné situaci, nesmírnou radost.

Zatímco dříve se jezdilo za nákupy do větších měst, dnes má zákazník vždy a všude k dispozici širokou nabídku online. Jak byste hodnotila stav retailu a jeho budoucnost v menších městech?

Online nákupy stále ještě plně nenahrazují tradiční retail. Určitý sortiment potřebuje zákazník vidět, ohmatat nebo si ho vyzkoušet. Internetové obchody jsou doplňkem kamenných prodejen a naopak. I proto se častěji v nákupních centrech setkáváme s nájemci, kteří původně provozovali pouze svůj e-shop. Jiní pak přicházejí s nabídkou expresního vyzvednutí na prodejně. Zákazníci mnohdy nechtějí čekat den, dva. Svůj nákup očekávají ihned. Online shopy nenahradí zážitek z nakupování nebo prodejce, který se vám plně věnuje. V IGY Centru vnímáme, že jsou naši zákazníci stále náročnější. Očekávají perfektní služby a atraktivní značky přímo v místě bydliště. Což rovněž potvrzuje, že ochota cestovat za nákupy do větších měst klesá.

Jedním z hlavních témat, která dnes firmy řeší, jsou náklady na energie. Na jakou oblast se v tomto směru zaměřujete, resp. kde vidíte potenciál pro největší úspory?

První vlna úsporných opatření přišla již v době covidu. Nástrojů, jak ještě více ušetřit, nám příliš nezbývá. Od září jsme však přistoupili na zkrácení otevírací doby centra o jednu hodinu. Nájemci tím ušetří jednak za energie, ale také jim pomůže v případě personálního obsazení prodejen. Další potenciál vidíme ve snížení teploty uvnitř centra. Tento krok by neměl snížit nákupní komfort pro zákazníky. Ti ve většině případů přicházejí v zimním oblečení, takže nižší teplotu ani nezaregistrují.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.