Pokladní zóna jako prémiová prodejní plocha

Sortiment zboží speciálně přizpůsobený prostoru pokladní zóny zůstává důležitým zdrojem příjmů ve všech typech prodejen, včetně těch vybavených samoobslužnými pokladnami.

Výrobky nabízené v pokladní zóně musí splňovat několik základních požadavků: musí se jednat o nekomplikované položky, které zákazník rychle vezme a dá na pokladní pás nebo sám naskenuje, odpovídají konceptu prodejny nebo celkovému sortimentu a jsou atraktivně prezentovány.

Výrobky nabízené v pokladní zóně jsou někdy s nadsázkou označované jako „ufňukané zboží“.

Mnozí rodiče by dali tomuto označení za pravdu. Sladkosti umístěné na pokladně totiž občas způsobují, že si je děti chtějí na poslední chvíli „vyfňukat“.

Relevantní nabídka zboží

„Takové koncepty jsou ale zastaralé,“ komentuje výše zmiňované situace architekt a specialista na maloobchod Klaus Schwitzke z Düsseldorf Schwitzke Group. „Vzhledem k tomu, že dnešním cílem maloobchodu není nechat své zákazníky čekat, myšlenka využít jakoukoli čekací dobu ke snaze je svést, je samozřejmě zastaralá.“ K tomu se přidává zavedení samoobslužných pokladen. „Předpokládáme, že klasická pokladní zóna dříve nebo později zmizí,“ domnívá se Schwitzke. Což by také zpečetilo osud „impulzního sortimentu“, jak se mu dnes říká. V tuto chvíli se však zdá, že sortiment zboží na pokladně je v mnoha odvětvích stále vysoce relevantní.

„Sortiment, který nabízíme na pokladně, hraje zvláštní roli,“ říká Vivian Thürnau, z korporátní komunikace Rossmann. Zde umístěné výrobky spojuje nízká cena a malý rozměr, často se jedná o výrobky ze sortimentu cukrovinek. Ale nemusí to být vždy sladkosti. Na pokladně může být k dispozici vše, od mini svítilen po třpytivá gelové pera.

Vhodný cenový koncept

Praktická drobnost nebo sladkost za pár korun, ale nemusí být v pokladní zóně „povinností“. Například německá Galeria nabízí i dražší kosmetické produkty za bezmála 20 euro. Jak upozorňují odborníci na retail, je pokladní zóna v zásadě prémiovou oblastí. K tomu, aby to tak fungovalo, však potřebuje obchodník dobře nastavený koncept pokladní zóny.

Může zde prezentovat produkty, které mají speciální zaměření, které v tuto chvíli zákazník neočekává nebo které přehlédl v jiné části prodejny. Smysl má u pokladny umístit standardní zboží, jako jsou baterie, nebo spotřební produkty, na které se často zapomíná, jako jsou zubní kartáčky, a které chce obchodník zákazníkům vědomě připomínat.

Sezónní výrobky a novinky

Pokladní zónu lze využít k představení novinek nebo k nabídce sezónního zboží, jako jsou v chladném počasí třeba balzámy na rty. Při čekání u pokladny si takového zboží všimnou i zákazníci – muži, kteří by jinak podobnou věc v prodejně nehledali.

Pokladní prostor může být také místem pro vyjádření postoje obchodníka k výživovým nebo společenským trendům. Může jít o nabídku zdravých produktů v podobě oříšků nebo cereálních tyčinek, produktů provázaných s CSR aktivitami obchodníka nebo přizpůsobení nabídky zákazníkům, když je prodejna například v blízkosti školy. Je také vhodným místem pro připomenutí Vánoc nebo Velikonoc před nákupem, sezónních událostí jako jsou dovolené nebo začátek, resp. konec školního roku, nebo skutečnosti, že v daný den slaví svátek některé v Česku rozšířené křestní jméno. Fantazii se v tomto směru meze nekladou. Důležité je pouze to, aby produkty byly nekomplikované, a ne příliš velké. Prodej je postaven na dobré visibilitě, zákazník nemá u pokladny čas výrobek nějak zkoumat či otvírat. Dalším důležitým zdrojem prodeje na pokladně může být například sortiment sáčků: sáčky do mrazáku, sáčky na opakované použití apod.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 9.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.