Český spotřebitel dávkuje málo, pokud pere v tekutých pracích prostředcích nebo prášcích, zatímco kapslí dávkuje až moc.
Při nákupech pracích prostředků dáváme přednost značkovým výrobkům. Slevové akce jsou v této kategorii podstatně důležitější než na rychloobrátkovém trhu celkem.
Za akční nákupy pracích prostředků jsme podle výsledků Spotřebitelského panelu GfK Czech vynaložili bezmála tři čtvrtiny z celkových výdajů.
Prostředky na samotné praní nakoupilo podle Spotřebitelského panelu GfK Czech v období od července 2021 do června následujícího roku 8 z 10 českých domácností. V průměru uskutečnily přes čtyři nákupy a za kategorii utratily bezmála 900 Kč.
Nejoblíbenější jsou tekuté a gelové detergenty
Univerzální detergenty představují čtyři pětiny daného trhu ve výdajích. Jak uvedla pro Retail News Hana Paděrová, konzultantka Spotřebitelského panelu GfK, nejoblíbenější formou jsou tekuté a gelové detergenty, které nakoupilo za poslední monitorované období přes 40 % domácností. Třetina domácností si domů přinesla tradiční práškové prací prostředky a bezmála tři desetiny domácností nakoupily prací kapsle nebo tablety.
Pětinu hodnoty trhu tvoří speciální detergenty určené na prádlo a textilie vyžadující zvláštní péči. Jedná se například o prostředky na praní vlny, hedvábí, sportovního oblečení, bílého, barevného nebo černého prádla. Speciální prací prostředky nakoupily 4 z 10 domácností.
53 % českých domácností nakoupilo během posledního roku aviváže. Na nákup se vydaly v průměru čtyřikrát a průměrná útrata jednoho kupujícího přesáhla 350 Kč. I trhu aviváží dominují značkové produkty. Výdaje na privátní značky činily pouze 6 % a podobně jako u pracích prostředků směřovala většina výdajů na nákupy v promoci (68 %).
K pracím prostředkům patří i speciální přípravky používané při praní a péči o prádlo. Ty nakupuje více než polovina domácností a na jejich nákup se vypraví 3krát ročně. K nejoblíbenějším patří odstraňovače skvrn a změkčovače vody, které v posledním roce nakoupila přibližně pětina českých domácností. Ostatní segmenty oslovují menší okruh kupujících. Patří k nim například prostředky na zajištění stálosti barev, vonné perličky, prostředky na škrobení, bělení nebo dezinfekci prádla.
Bezmála polovinu výdajů utratí zákazníci v akci
Podíl výdajů za privátní značky v tomto segmentu je vyšší než u předchozích kategorií, představuje necelou čtvrtinu z celkových výdajů za daný trh, ale ani tady nedosahuje podílu privátních značek na rychloobrátkovém trhu celkem. Bezmála polovinu výdajů na tyto produkty utratí zákazníci v akci.
Nejdůležitějším nákupním místem samotných pracích prostředků a aviváží z hlediska spotřebitelských výdajů jsou hypermarkety, se značným odstupem následují diskonty a drogerie. Největší část výdajů za speciální přípravky používané při praní a péči o prádlo jsme utratili v drogeriích, s odstupem následují diskonty a s jen o málo slabší pozicí hypermarkety.
Průměrný český spotřebitel „poddávkovává“
Yvette Krubl, manažerky korporátní komunikace společnosti Procter & Gamble ve střední Evropě jsme se zeptali, jaké hlavní trendy lze aktuálně pozorovat na trhu pracích a čisticích prostředků v České republice. „Obecně lze říci, že český trh je již několik let trhem prémiových pracích prostředků. Nejoblíbenější jsou zde tekuté prací prostředky, jejichž podíl je přes padesát procent, což z nich činí bezpochyby vedoucí produkty.
Spotřebitelé si zvykli nakupovat ve velkých množstvích a mají rádi ekologické značky. Tento trend dokonce vzrostl s nástupem e-commerce, protože spotřebitelé mají více možností porovnávat výrobky a číst recenze online. Na základě našich informací průměrný český spotřebitel „poddávkovává“ (čili dávkuje málo), pokud pere v tekutých pracích prostředcích nebo prášcích, zatímco pokud používá kapsle, tak dávkuje až moc – někdy pro jedno praní totiž používá dokonce i dvě kapsle. Průměr je 1,2 kapsle na prací cyklus.
Zaznamenali jsme také trend, že naprostá většina spotřebitelů pere pouze pro osvěžení prádla a plní pračku třeba jen na polovinu, takže jakkoli se snaží být ekologičtí, nejsou, pokud pračku neplní celou. V případě kapslí stačí vhodit vždy jednu, a to i v případě silně znečištěných kusů. Navíc kapsle šetří vodu a energii, protože jsou účinné i při velmi nízké teplotě a bez předpírky, shrnula hlavní trendy Yvette Krubl.
Odlišnosti v chování spotřebitelů v segmentu pracích a čisticích prostředků lze pozorovat také mezi jednotlivými zeměmi. „Jak jsem již zmínila, Češi jsou fanoušky tekutých pracích prostředků. Například Maďaři mají také rádi tekuté prací prostředky (podíl 56 %), ale obvykle používají příliš mnoho pracího prostředku na jeden prací cyklus. A například u polských spotřebitelů vedou kapsle (podíl 37 %) a prací prášky,“ dodává Yvette Krubl.
Napsat komentář