„Chceme být partnerem pro doručování pro celý svět, aby Packeta byla během několika let globální digitální logistickou platformou, na kterou jsou Češi hrdí,“ říká Milan Šmíd, ředitel marketingu skupiny Packeta.
Zatímco e-commerce v posledních dvou pandemických letech prudce rostla, ve druhé polovině 2021 se začal online trh ochlazovat.
Skupina Packeta si i přes tyto skutečnosti udržuje mírný dvouciferný meziroční růst a pro letošní rok chystá řadu dalších novinek. například možnost podávání zásilek skrze Z-BOXy.
Ceny prakticky všeho letí v posledních měsících strmě nahoru. Řada lidí je nucena šetřit. Projevuje se to na poptávce po službách společnosti Packeta Group?
Přestože česká e-commerce v posledních dvou pandemických letech rostla, bylo to pro mnohé e-commerce hráče vyčerpávající, stresující a nepředvídatelné období, skupinu Packeta nevyjímaje. Často jsme se museli vypořádat se změnami ze dne na den, pracovali s nepředvídatelnými situacemi, restrikcemi ze strany vlády a neočekávatelnými náklady.
Ve druhé polovině 2021 se nicméně začalo ukazovat ochlazení celého trhu. Začaly se stále silněji projevovat důsledky pandemie a postupně rostly ceny energií, pohonných hmot a celkově všech vstupů a komodit. Některé segmenty v e-commerce také postihlo přerušení dodavatelských řetězců a logistická krize v Číně.
Všechny tyto faktory umocněné, ještě válkou na Ukrajině, měly a mají negativní dopad také na celý segment online nakupování. První kvartál letošního roku zaznamenala e-commerce meziroční pokles o 25 %. I v našich statistikách vidíme, že se vysoký růst objednávek z posledních dvou covidových let výrazně zpomalil. Nicméně i přes tyto skutečnosti si skupina Packeta udržuje mírný dvouciferný meziroční růst.
V letošním roce se budeme muset bezesporu vypořádat s ekonomickou krizí a vysokou inflací, která může přerůst až do stagflace, a také nižší kupní silou, což v přeroste v pokles maloobchodu. Přes to všechno věříme v letošním roce v mírný růst e-commerce v řádu jednotek procent. V Packetě se v tomto roce budeme věnovat především stabilizaci procesů a dalšímu zvyšování kvality služeb a produktů.
Jak se firmě daří vypořádávat se s růstem cen energií a pohonných hmot?
Packetu ovlivňují primárně zvyšující se ceny pohonných hmot. Ceny elektřiny, pouze u několika málo dep i ceny plynu, zvyšují fixní náklady spojené s běžným chodem našich dep, nicméně zde plánujeme dlouhodobě a strategicky. Většina smluv je nastavována na několik let dopředu a současné výkyvy by měly být z velké části eliminovány. Růst cen pohonných hmot je pro nás zásadnější. I přes naši snahu držet cenu stále na co nejnižší úrovni a dlouhodobě nezvyšovat ceny našich služeb, jsme tento faktor museli do našich služeb a produktů promítnout. Od května jsme upravili ceny jak u služby Mezi námi umožňující doručení zásilek mezi fyzickými osobami, tak i u služeb pro e-shopy. K úpravě cen jsme přistoupili jako jedni z posledních na trhu. U některých služeb jsme také ceny snižovali, týká se to služby Mezi námi, konkrétně doručení na adresu v rámci služby Zásilkovna domů u zásilek do 5 kilogramů nebo u služby pro e-shopy doručení na výdejní místa u zásilek do 10 kg. S novým ceníkem jsme také spustili nové služby, kam patří doručení nadrozměrných zásilek do 10 kilogramů, a to jak na výdejní místa, tak i na adresu.
Kdo je v současné době typickým klientem využívajícím služby Zásilkovny?
Služby a produkty Zásilkovny může využívat skutečně každý. Nabízíme rychlé a pohodlné doručení zásilek na naše výdejní místa, do Z-BOXů nebo přímo na adresu. Zákazník si pouze vybere to, co je pro něj nejpohodlnější. Všechny služby a produkty fungují velmi jednoduše a vyzvednutí zásilky tak zabere pouhých pár vteřin.
Velkou zátěží pro e-shopy jsou vratky a reklamace. Nedávno jste přišli s řešením, jak proces reklamace usnadnit. V čem řešení spočívá?
Neustále se snažíme naše služby a procesy vylepšovat, a to zejména na základě zpětné vazby našich zákazníků a partnerů. V Zásilkovně se snažíme poskytovat veškeré naše služby tou nejjednodušší cestou, a to platí i pro reklamaci zásilek. Nový reklamační formulář je plně interaktivní a vyžaduje pouze údaje potřebné pro daný typ reklamace. U nich navíc automaticky hlídá jejich správné a kompletní vyplnění. Díky elektronickému podpisu pak odpadá dříve nutné skenování podepsaného dokumentu a odeslání formuláře e-mailem. Formulář navíc nevyžaduje instalaci žádného programu nebo aplikace – zákazníci Zásilkovny jej mohou využít při vyplňování reklamace přímo ve webovém rozhraní jak na počítači, tak na mobilním telefonu.
Zásilkovna zjednodušuje pomocí nového řešení také reklamační proces v případě zásilek ze zahraničí. Ten je nyní shodný pro celou skupinu Packeta a reklamaci tak lze snadno předávat k řešení do jiné země při zachování historie. Vyplnění formuláře je možné v sedmi jazycích, které je navíc možné přepínat i během vyplňování. Řešením, které jsme vyvinuli ve spolupráci se společností Konica Minolta, poskytuje také vysokou bezpečnost a ochranu jak osobních údajů, tak i před útoky na internetu.
Elektronický podpis je právně uznatelný pro 90 % běžné administrativní agendy, jako jsou smlouvy, objednávky, faktury či předávací protokoly. Ty jsou pak platné a právně závazné na celém území EU.
Jaký je v současné době počet Z-BOXů a výdejen?
Packeta aktuálně nabízí celkem více než 8 000 vlastních výdejních míst v Česku, na Slovensku, v Maďarsku a v Rumunsku. Dále máme automatická výdejní místa Z-BOXy, kterých je již více než 3 500, a jejich počet budeme v letošním roce dále navyšovat. V dalších státech nabízíme partnerská výdejní místa, kterých je téměř 100 000.
Podobně jako jiní přepravci testujete pro přepravu zásilek ve městě elektrokolo. Jaké máte s tímto způsobem doručování ambice do budoucna?
Skupina Packeta se tématem ekologie zabývá dlouhodobě a našim cílem je provozovat přepravu zboží udržitelným způsobem. Heslem Packety je „I když jsme červení, myslíme zeleně“. Spuštění doručování zásilek na kole tak bylo dalším logickým krokem. Pro tento projekt jsme se spojili s českou firmou Cargio industries, která nám elektrokolo pronajala. O to větší máme z projektu radost, protože spojuje udržitelný způsob doručení zásilek s podporou české firmy. Velikost úložného prostoru našeho e-kola odpovídá cca 50 zásilkám a ušetříme tak ročně přibližně 2 600 kilogramů CO2e. V letošním roce plánujeme také dokončit analýzu uhlíkové stopy v rámci celé skupiny Packeta a také zahájíme unikátní projekt v oblasti využití vodíku, kterému velmi věříme.
Na podzim minulého roku jste představili PackMany. Jak se osvědčují?
Naši PackMani jsou úžasní pomocníci a jsme s nimi velmi spokojení. Máme jich zatím 170. Za jednu hodinu dokážou PackMani roztřídit až 10 000 zásilek, průměrná rychlost jednoho PackMana je 1,13 metru za sekundu a počet roztříděných zásilek touto robotickou cestou jde dnes již do milionů. V letošním roce plánujeme otevřít další dvě robotická depa.
Jaké další technologické novinky chystáte?
Jak je naším dobrým zvykem, i v letošním roce jsme si pro naše zákazníky přepravili řadu novinek. Koncem března jsme oblékli naši mobilní aplikaci do nového kabátu, ale řada dalších vylepšení ji letos ještě čeká. Bude se jednat především o funkce, o které nás žádají naši zákazníci, jejichž zpětná vazba je pro nás klíčová. V druhé polovině roku pak plánujeme spustit možnost podávání zásilek skrze naše Z-BOXy, čímž rozšíříme síť našich podacích míst o několik tisíc. Budeme také dále investovat do procesu automatizace třídění zásilek, a to v řádu stovek milionů korun.
Jak se daří společnosti Packeta Group v zahraničí?
Packeta Group, kam spadá také Zásilkovna, má entity ještě na Slovensku, v Maďarsku, v Polsku, v Rumunsku a v Německu. Na těchto trzích rosteme meziročně o stovky procent. Například na Slovensku máme v současné době, podobně jako v Česku, nejširší síť automatických výdejních boxů na trhu.
S výjimkou České republiky působíme všude pod jednotnou značkou Packeta. Packeta Group doručuje do celkově 34 států. Vedle evropských zemí s námi mohou klienti poslat zásilky také například do Spojených arabských emirátů, USA, Turecka nebo do Izraele.
Napsat komentář