Zmrzliny: vaničky, kelímky i nanuky v prověřených příchutích

Nejvyšší poptávku zaznamenávají výrobci a prodejci po vanilkové, čokoládové, oříškové, jahodové, boduje také malinová a borůvková.

V segmentu zmrzlin spoléhají Češi na prověřené značky a oblíbené příchutě. Příliš neexperimentují, a pokud se přeci nechají zlákat, po vyzkoušení nových nebo netradičních druhů a chutí se opět rádi navracejí k osvědčené klasice.

Stále více spotřebitelů pátrá po složení zmrzlin, které kupují, zajímají se o použité suroviny, množství cukru nebo tuku. Pokud jde o popularitu příchutí, u Čechů stále vyhrávají tradiční vanilková a čokoládová, na oblibě ale získávají i ovocné sorbety a neobvyklé a exotické příchutě.

Po jejich ochutnání se ale čeští spotřebitelé rádi vracejí k vyzkoušené klasice. I když prodeje zmrzliny podléhají sezóně a počasí, v posledních dvou letech, nepochybně rovněž pod vlivem pandemických opatření souvisejících s covidem, výrazně stoupla poptávka po zmrzlinách v kelímku a rodinných baleních ve vaničkách. V letních měsících ale jasně vede točená zmrzlina před kopečkovou, trvale dobře se uplatňují rovněž jednoporcové nanuky. Za zmínku určitě stojí rostoucí zájem o řemeslné zmrzliny. V celém Česku roste počet výrobců a také prodejců poctivé a farmářské zmrzliny, které sází v první řadě na kvalitu. A zákazníků, kteří si za ni rádi připlatí, je čím dál více.

Rostoucí důraz na kvalitu surovin i samotnou chuť změnil u některých zákazníků pohled na zmrzlinu. Už ji nevnímají jen jako rychlé ochlazení v horkých dnech, ale jako prémiový produkt, na kterém si pochutnají a neváhají si za něj připlatit. Na druhou stranu zvyšující se ceny potravin spojené s vysokou inflací se projevují i u zmrzlin. Dá se tak očekávat, že část spotřebitelů bude hledat levnější alternativy jejich oblíbených značek a příchutí, ale do jaké míry se tak stane, ukáže až hlavní letní sezóna.

Jak kupovaly zmrzlinu domácnosti?

Chování českého spotřebitele se postupně mění podle toho, z jakého sortimentu si může vybírat. Nákup zmrzliny je čistě impulzní volba, kde se nakupující pro výběr zmrzliny často rozhoduje až na místě. Za zmrzlinu utratí podle Spotřebitelského panelu GfK každá česká domácnost každoročně více než 860 Kč. Za poslední roční období, od února 2021 do ledna 2022, kategorii zmrzlin nakoupilo 88 % domácností. Na nákup se vydaly v průměru 15krát. Na trhu rozlišujeme velká rodinná balení ve vaničkách, kelímkách nebo multipacích a malá impulsní balení, jako jsou jednotlivé kornouty, nanuky a podobně. Velká rodinná balení v nákupech zmrzliny pro domácí spotřebu převládají. Na jejich nákupy směřovaly v posledním ročním období přes tři pětiny z celkových spotřebitelských výdajů na kategorii.

Nejvyšší útrata od dubna do srpna

Trh zmrzliny podle očekávání podléhá sezónním vlivům. Pokud bychom označili měsíce, kdy za kategorii utrácíme nadprůměrně jako hlavní sezónu kategorie, pak by trvala od dubna do srpna. Za těchto pět měsíců utratíme podle Spotřebitelského panelu GfK přes tři pětiny z našeho ročního rozpočtu na kategorii. Promoční tlak je v kategorii jen o málo vyšší než na rychloobrátkovém trhu celkem. Při nákupech impulsních balení utratíme každých 47 Kč ze 100 na nákupy v akci. Na akční nákupy rodinných balení zmrzlin směřuje dokonce 56 % z celkových výdajů.

Nadpoloviční většinu trhu tvoří stále značkové produkty. Segment privátních značek je ale v kategorii daleko rozvinutější, než je průměr rychloobrátkového trhu. 46 % z rozpočtu na kategorii jde právě na nákup vlastních značek prodejců. Privátní značky často lákají spotřebitele cenou. Za litr zmrzliny pod privátní značkou jsme v posledním ročním období zaplatili průměrně 64 Kč, za značkové zmrzliny to bylo o 50 Kč více.

„Co se týká příchutí, bezmála pětinu rozpočtu jsme utratili za vanilkovou zmrzlinu, téměř desetinu za čokoládovou a kakaovou zmrzlinu a 6 % za zmrzlinu jahodovou. Pro nákupy kategorie je rozhodující moderní trh. 85 % z veškerých výdajů za zmrzlinu pro spotřebu doma směřovalo právě tam. Dvě pětiny našeho rozpočtu na kategorii skončily v diskontech, čtvrtina v hypermarketech a bezmála pětina v supermarketech,“ uvádí Hana Paděrová, konzultant GfK Czech Spotřebitelský panel.

Tvarohové zmrzliny a multipacky hrají prim

Podle zkušeností společnosti Prima zmrzlina jsou tuzemští zákazníci poměrně konzervativní, ovšem s jednou zvláštností. Tou je obliba zmrzlin, které obsahují tvaroh. „Proto u nás na předních příčkách prodeje nenajdete zmrzliny globálních značek založené na rostlinných tucích, ale jednou z nejprodejnějších zmrzlin je jahodový Mrož v tmavé a bílé polevě. Ten je založen na chuti pravých jahod, poctivého tvarohu a smetany. Mezi aktuální trendy lze považovat například i čím dál tím větší oblibu zmrzlin typu sorbet a smoothie, což se zákazníku snažíme nabídnout v řadě zmrzlin Mrož,“ popisuje Prokop Volf, vedoucí divize zmrzlin společnosti Bidfood a dodává: „Naší prioritou je  dodávat na trh zmrzliny, které vyrábíme u nás v České republice a nabídnout vždy vysokou kvalitu za stále rozumnou cenu. Sortimentním trendem je stále narůstající poptávka po baleních zmrzliny typu multipack, kde jsme pod značkou Mrož a Pegas Premium představili hned několik variant. Zákazník se zde může spolehnout, že v multipacku najde vždy identickou zmrzlinu, kterou si může koupit i jako samostatný kus. Což u multipacků jako takových nebývá zvykem.“

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 5.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.