Evropský maloobchod: Loni se blýsklo na lepší časy, letošek je velká neznámá

Hlavní maloobchodní prodejci potravin v Evropě si uplynulý rok pochvalují, neboť přece jenom polevila protipandemická opatření. Ale současně hovoří o tom, že jejich letošní vyhlídky jsou nejisté hlavně proto, že nelze předvídat, kdy se přestane bojovat na Ukrajině.

Za „velkou výzvu“ označují obchodníci vysokou míru inflace. Ujišťují, že se budou snažit svoji cenovou politikou „ulevit“ peněženkám spotřebitelů, jejichž kupní síla zeslábla. Maloobchodníci se v rámci svých možností snaží čelit obtížné situaci promočními akcemi, rozšiřováním věrnostních programů a také dalšími úsporami na nákladech.

Britské Tesco výrazně zvýšilo zisk

Společnosti Tesco, která v posledních letech omezila své zahraniční aktivity, se v uplynulém účetním roce (do konce letošního února) podařilo výrazně zlepšit ekonomické ukazatele. Příjmy skupiny (bez DPH a prodeje pohonných hmot) meziročně stouply o 3 % (ve stálých kurzech) na 54,8 mld. liber, z toho příjmy z maloobchodního podnikání činily 53,8 mld. liber.

Provozní zisk se zvýšil dokonce o 65,5 % na téměř 2,6 mld. liber (podle běžných kurzů). Byl tak v souladu s očekáváním investorů. Vedení řetězce však s jeho růstem v tomto účetním roce nepočítá. Vidí ho v rozmezí 2,4 – 2,6 mld. liber. „Vzhledem ke značné nejistotě ve vnějším prostředí považujeme za vhodné uvést širší interval než obvykle,“ uvedl šéf Teska Ken Murphy. Podle něj je společnost ve velmi dobré kondici a složitou situaci, kdy vysoká inflace oslabuje kupní sílu zákazníků, zvládne.

Tesco na britských ostrovech loni profitovalo hlavně z vysokých marží u oděvů. Na jeho výsledcích se příznivě projevilo i oživení gastronomie, které přineslo podstatně vyšší zakázky pro cateringové služby jeho firmy Booker.

Ve střední Evropě, kde prodej na srovnatelné bázi vzrostl o 2,9 %, byl zaznamenán nejvyšší růst na Slovensku a v Maďarsku. S více než 13% růstem vedl prodej oděvů, naproti tomu prodej potravin vzrostl jenom o 1 %. Upravený provozní zisk v regionu se proti předchozímu účetnímu roku zvýšil o 41,1 % (ve stálých kurzech) na 168 mil. liber. Přispěly k tomu i nižší náklady na proticovidová opatření.

Tesco ve své zprávě také sděluje, že ve střední Evropě prodá svých 17 nákupních středisek (malls) a jeden retailový park. Uvedená transakce v celkové hodnotě zhruba 200 mil. liber by se měla dokončit ještě v tomto pololetí. „Budeme nadále provozovat naše hypermarkety v nákupních střediscích podle dlouhodobých nájemních smluv,“ informuje řetězec.

Tesco, které v minulosti expandovalo nejenom v Evropě, nýbrž i v Asii, se během uplynulých zhruba dvou let z několika trhů z ekonomických důvodů stáhlo. V prosinci 2020 dokončilo prodej svého majetku v Thajsku a Malajsii (thajskému konglomerátu CP Group), loni v březnu se zbavilo svého byznysu v Polsku, kde ho převzala dánská Salling Group. Rozhodlo se zůstat tam, kde svoji tržní pozici pokládá za dostatečně silnou – kromě Británie (kde mu patří přes 27 % potravinářského maloobchodu) a Irska jsou to Česko, Slovensko a Maďarsko.

Ahold Delhaize posílil v Beneluxu

S loňskými výsledky je spokojen také nizozemský řetězec Ahold Delhaize, který zvýšil meziročně čistý prodej o 3,3 % (ve stálých kurzech) na 75,6 mld. eur. Klíčové je pro něj podnikání na východním pobřeží USA, kde realizuje přibližně 60 % svých tržeb. V absolutním vyjádření to loni v přepočtu bylo 45,5 mld. eur, v Evropě o polovinu méně – 30,1 mld. eur.

Ahold Delhaize v USA patří k největším provozovatelům supermarketů. Podél celého východního pobřeží má přes 2 000 potravinářských prodejen, např. pod značkami Stop&Shop, Giant Food nebo Food Lion. Součástí jeho sítě je také internetový obchodník FreshDirect se sídlem v New Yorku, kterého převzal v loňském roce.

V Nizozemsku a Belgii, kde je „jádro“ evropského podnikání skupiny, posílil řetězec Albert Heijn, jemuž tam loni patřilo 35,9 % maloobchodního prodeje potravin (proti 35 % v roce 2020). Svoji prodejní síť v uvedených dvou zemích v uplynulém roce rozšířil o 76 obchodů, takže jejich celkový počet tam přesáhl 1 100.

Hodnota online čistého prodeje spotřebitelům v roce 2021 stoupla o 37 % na 10,4 mld. eur. „Nakupování přes internet zavedl také Albert v Česku, takže všechny naše značky nyní podnikají online,“ uvádí společnost v nedávno zveřejněné výroční zprávě za rok 2021. „Letos zrychlíme tempo investování do omnichannelu, abychom nepropásli růstové možnosti, jež se nám rýsují,“ prohlásil šéf koncernu Frans Muller. Prodeji přes několik souběžných kanálů bude řetězec podle něj věnovat mimořádnou pozornost i nadále. V Evropě jsou pro dynamiku internetového prodeje klíčové platformy bol.com a ah.nl. První z nich by se měla v dohledné době z řetězce vyčlenit a nabídnout své akcie na burze cenných papírů. Tím by získala nový kapitál na další expanzi.

Rewe Group investuje do mezinárodní expanze

O solidním vzestupu obratu za uplynulý rok hovoří také německá Rewe Group, podnikající v maloobchodu a cestovním ruchu. Proti roku 2020 jí stoupl o 2,5 % na 76,5 mld. eur. „S výsledky jsme velice spokojeni,“ sdělil předseda představenstva Lionel Souque. Podotkl ovšem, že hospodaření turistické divize velice negativně ovlivnila omezení diktovaná pandemií. Divize zaznamenala loni propad tržeb o 57,5 % na 2 mld. eur, což odpovídalo zhruba dvěma pětinám úrovně roku 2019.

Ekonomické výsledky koncernu, který sídlí v Kolíně nad Rýnem, podmiňuje v prvé řadě segment nazvaný „Vollsortiment National“, tedy obchodní aktivity Rewe v Německu. Jeho obrat loni meziročně stoupl o 0,9 % na 26,7 mld. eur (včetně velkoobchodního prodeje samostatným obchodníkům a dalším partnerům).

Segment „Vollsortiment International“ vzrostl o 2,6 % na 10 mld. eur. Loni, kdy společnost opustila Rusko, zahrnoval supermarkety a drogerie v Rakousku, Česku, Bulharsku, Chorvatsku, Litvě a na Slovensku. O jeho výsledcích se rozhoduje hlavně v Rakousku (značky Billa, Bipa, Adeg), kde tržby loni stouply o 2,3 % na 7 mld. eur. Ve zmíněných pěti postkomunistických zemích (Vollsortiment CEE) vzrostl obrat o 3,2 % na 3,1 mld. eur.

Diskontní řetězec Penny, součást skupiny, v Německu vykázal obrat 8 mld. eur, což bylo přibližně stejně jako předloni. V zahraničí, jmenovitě v Itálii, Rakousku, Maďarsku, Rumunsko a Česko v souhrnu vzrostl tento jeho ukazatel o 1,8 % na 5,6 mld. eur.

Rewe Group do budoucna počítá s výrazným posílením svých mezinárodních aktivit. „V nejbližších letech do nich hodláme investovat mnohem více peněz než v minulosti,“ sdělil listu Handelsblatt místopředseda představenstva Jan Kunath, odpovědný za zahraniční trhy skupiny. Podle něj Rewe Group v letech 2021 – 2025 do výstavby nových a modernizace stávajících prodejen, logistiky, IT a dalších aktivit v zahraničí investuje zhruba 5 mld. eur. Celkové tržby plynoucí z mezinárodních trhů by měly stoupnout z dosavadních 18,8 mld. eur nejméně na 20 mld. eur, počet prodejen se zvýší na 5 000.

Hlavním cílem plánovaných vyšších investic je upevnit pozici na stávajících trzích, kde je skupina připravena investovat do menších akvizic. „To, že bychom vstoupili do zemí, kde nejsme přítomni, bych v současné době vyloučil. Na maloobchodním trhu nevidíme žádná bílá místa, jež bychom mohli obsadit,“ podotkl Kunath. Nicméně dodal, že pokud by se naskytla příležitost získat prostřednictvím nějaké větší akvizice atraktivní pozici v některé středoevropské zemi (kde zatím není přítomna), skupina by takovou možnost pečlivě zvážila.

Kaufland má vystoupit ze stínu Lidlu

Společnost Schwarz Gruppe, největší maloobchodní prodejce potravin v Evropě, je pověstná tím, že poskytuje jenom skoupé informace o svém hospodaření, a to ještě s větším časovým odstupem. V době uzávěrky tohoto čísla byly k dispozici údaje za rok 2020/21 (do konce února). Skupina ve zprávě potvrdila další růst ve všech segmentech, kde podniká, tedy včetně divize na zpracování odpadu a recyklaci surovin.

Tržby Schwarz Gruppe stouply na 125,3 mld. eur proti předchozím 114,3 mld. eur, z toho tržby Lidlu skoro o desetinu na 96,3 mld. eur a Kauflandu o 7,5 % na 25,5 mld. eur. Skupina koncem zmíněného účetního období provozovala přes 12 900 obchodů, z toho diskontní síť Lidlu tvořilo 11 550 prodejen ve 30 zemích (řetězec nedávno vstoupil do Estonska). Z uvedeného počtu jich v Německu bylo 3 200. Více než tři čtvrtiny obratu Lidl generuje v zahraničí.

Nový šéf Schwarz Gruppe Gerd Chrzanowski (ve funkci je od 1. 12. 2021) si předsevzal, že se musí výrazně zvýšit přínos Kauflandu. Proto plánuje investovat nemalé prostředky do sítě hypermarketů tak, aby Kaufland co nejdříve vystoupil ze stínu Lidlu, zejména v domovském Německu, kde převzal 128 supermarketů Real.

„Prodejny Realu převzaté Kauflandem jsou v dobrých rukou,“ je přesvědčen Boris Planer z poradenské firmy WGSN. Ale doba podle něj mluví proti velkoplošným prodejnám. Pozici na německém trhu si nyní upevňují maloformátové obchody, které mají zákazníci „po ruce“. Nicméně, velkoplošné prodejny mají v síti také své místo, dodává expert.

Překvapivý vstup do cloudového byznysu

Schwarz Gruppe má už několik týdnů ve své nabídce produkt, který by od společnosti podnikající převážně v maloobchodě nikdo nečekal. Vyvinula cloudovou platformu pod názvem Stackit určenou hlavně pro menší a středně velké německé firmy, které se často zdráhají obracet se na zahraniční poskytovatele (Microsoft, Google, Amazon Web Services). „Během následujících tří až šesti měsíců budeme masívně investovat do celostátní kampaně, jejímž cílem je získat zákazníky,“ uvedl koncem dubna Rolf Schumann, šéf digitální divize Schwarz Gruppe. Konkrétní sumu ale neuvedl.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 5.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.