Čeští spotřebitelé se vydali na cestu za zdravější a udržitelnější spotřebou a jejich chování akcelerovalo různé trendy.
A: Název úvodního bloku konference Retail Summit 2022 zněl Předpoklady smysluplné budoucnosti. Hana Říhová se prostřednictvím dat Spotřebitelského panelu GfK podívala na to, jak se v posledních pěti letech změnilo chování zákazníka.
Mění se potřeby a očekávání od produktů a stejně tak, jaký dopad mají tyto produkty na životní prostředí. Kontinuálně se proměňuje skladba nákupního košíku.
5 klíčových trendů v chování zákazníka
Identifikujeme pět klíčových trendů, které mají největší dopad na rozhodování a změnu chování kupujících.
- Findability = proces nakupování a faktory, které ho ovlivňují (jak, kde), jak si vybíráme ty správné produkty.
- Fluidity = přelévání míst, kde pracujeme a kde odpočíváme, trvalý přesun spotřeby do našich domácností, jak spotřebováváme výrobky.
- Budgeteering = jak probíhají rozhodování ohledně ceny a kvality, jak jsou uspokojovány potřeby na kvalitu života v rámci finančních možností, za co jsme ochotni si připlatit.
- Balance = jak pečujeme o zdraví a pohodu, odlišná pozornost věnovaná duševnímu a/nebo fyzickému zdraví, zdravé výživě a informacím o složení produktů, tendence omezovat “špatné” produkty.
- Purpose = společenská odpovědnost za udržitelnost, vědomí, že volbou, co si koupím, ovlivňujeme lokální/globální prosperitu.
Zákazník se každodenně učí rozpoznávat a vyžadovat kvalitu. Výběr potravin a nápojů uzpůsobuje, v rámci rozpočtových možností, své cestě za zdravím. Ta je linkována vlastními rozhodnutími – jak moc a jakým způsobem pečují o své zdraví, a jaký je jejich momentální zdravotní stav a zdravotní stav členů rodiny.
Nákup více než poloviny domácností ovlivňují zdravotní aspekty
Více než polovinu (52 %) domácností volí takové produkty, které saturují zvýšené nároky v souvislosti s onemocněními jednoho nebo více členů v rodině. Zdravé potraviny jsou vnímány jako základ dobrého zdraví. Při výběru potravin a nápojů je věnována zvýšená pozornost složení (cukry, tuky, škodlivé/přidané/konzervační látky, sůl), ale také dopadu na životní prostřední.
A samotní spotřebitelé věří, že svými nákupními rozhodnutími mohou mít pozitivní vliv na udržitelnost. Zdravé a udržitelné produkty formují trendy které se každým rokem za posledních pět let zvyšovaly v rozpětí 15–40 % ročně.
Napsat komentář