Od mikroprodejny k platbě aplikací: trendy 2022 – 23

Závod o budoucnost nakupování začal. Řešení 24/7 umožňují provozovat prodejnu v lokalitě, která by ekonomicky neospravedlňovala běžný obchod s obsluhou.

Stále více maloobchodníků s potravinami zkouší nový formát prodeje: chytré obchody, které jsou díky kombinaci kamer, senzorů a umělé inteligence navrženy tak, aby skoncovaly s konvenční pokladnou nebo byly pokladny nadbytečné.

Od Aldi po obchůdek na rohu – obchod s potravinami identifikoval nové pole experimentování s budoucím potenciálem: autonomní obchody.

V závodě o vedoucí postavení v inovacích si v současnosti řada prodejen potravinářských řetězců a provozovatelů supermarketů pohrává s automatizací prodejních ploch. Chtějí, aby nakupování bylo rychlejší a pohodlnější – více prodejů, více pohodlí za kratší dobu. Navíc se chtějí vyhnout frontám u pokladen a frustraci zákazníků a dlouhodobě ušetřit na personálních nákladech. Samoobslužné prostory v režimu 24/7, do kterých mohou zákazníci vejít, vybrat si produkty a poté provádět bezkontaktní platby, jsou často kombinací prodejních automatů, samoobslužné kavárny a obchodu s potravinami.

Německá Tante Emma má vnoučata…

Mikromarkety, jako je obchod Roberta Goods otevřený ve stuttgartské čtvrti Heusteig, nabízí nejdůležitější položky z oblasti konvenience. Na prodejní ploše asi 20 m2 je ve dne v noci k dispozici kolem 300 převážně regionálních produktů každodenní potřeby, ale i tzv. comba – speciálně sestavené Cooking boxy s menu jako snídaňové combo nebo box s klasickou domácí kuchyní. „Vycházeli jsme z toho, že jídlo a pití by mělo být jednodušší, digitálnější a kdykoli možné,“ říká Philipp Hoening, jeden ze zakladatelů projektu. Srdcem sortimentu jsou místní produkty od výrobců a prodejců v okolí, včetně restaurace a vinotéky.

Na dvou velkých obrazovkách objednávek může zákazník vyhledávat požadované produkty nebo filtrovat podle skupin produktů. Poté si kompletní menu nebo jednotlivé položky vloží do nákupního košíku a zaplatí bezhotovostně. Zbožový robot „Roberta“ následně sestaví objednávku ve skladu a vydá ji zákazníkovi. Spotřebitelé mohou překlenout čekací dobu hrou na obrazovce.

Výrobky jako chléb, ovoce a zelenina jsou převážně regionální a jsou umístěny v prostoru samoobsluhy. Zákazník si je může vzít přímo z pultu, naskenovat etiketu a vložit do digitálního nákupního košíku. V prodejní místnosti je k dispozici také kávovar. Tým v současné době pracuje na aplikaci, kterou budou moci zákazníci brzy používat k procházení a předobjednání na cestách nebo doma z gauče. Aplikace bude mít i platební funkci a v případě potřeby by měla sloužit i pro noční přístup do prodejny.

Hybridní nebo plně autonomní

Grab & Go. Vejděte do obchodu, nakupte a odejděte. To je myšlenka, která řídí současný provoz robo-shopů. Stropní kamery, hmotnostní senzory v regálech a umělá inteligence v podobě počítačového vidění digitálně zobrazují veškerý pohyb zákazníků a každý krok na regálu je sledován. Vezme si zákazník dvě mléka? Dá ten jogurt zpátky? To vše je zaznamenáno v reálném čase a přiděleno správnému zákazníkovi. Obličeje se naopak nezaznamenávají, vše zůstává anonymní, ujišťují poskytovatelé, ochrana dat je zachována. Přihlašování a odhlašování a platby se provádějí prostřednictvím aplikace. Spotřebitelé tak nemusí sami skenovat a znovu načítat zboží.

S tímto formátem experimentují například Rewe, Tesco a Aldi. V Rewe mohou zákazníci od konce října nakupovat v prodejně v Kolíně nad Rýnem, aniž by museli stát fronty u pokladny – maloobchodní skupina svou variantu nazývá Pick & Go. Rewe spolupracuje s izraelským start-upem Trigo, který se specializuje na počítačové vidění a ve kterém má Rewe finanční podíl. (O projektu jsme psali v Retail News 12/2021.)

Trigo je také dodavatelem technologií pro Tesco a Aldi Nord. Zatímco pobočka Rewe v Kolíně nad Rýnem je hybridním obchodem, který dává zákazníkům na výběr mezi klasickou a plně automatizovanou pokladnou, plně digitalizovaný obchod Tesco Get-Go v centru Londýna funguje 100% autonomně. Pro Tesco to není první modernizovaný high-tech obchod: Britové od roku 2019 provozují testovací obchod Trigo v sídle společnosti ve Welwyn Garden City nedaleko Londýna. Začátkem roku 2022 se do závodu technologií přihlásilo také Aldi Nord. Aldi Süd pak spoléhá na amerického specialistu na počítačové vidění Aifi. Britská národní společnost Aldi UK, která patří do impéria Aldi Süd, nedávno otevřela svůj první autonomní obchod v londýnské čtvrti Greenwich pod názvem Shop & Go.

Společnost Rewe otevřela v Bavorsku miniaturní testovací obchod s prodejní plochou 39 m2 s názvem „Josefs Nahkauf Box“. S automatizovaným nákupním prostorem se chce prodejce ve venkovských oblastech výrazněji prosadit jako inovativní místní obchodník.

Prodejny typu Grab & Go vyplňují mezeru na trhu. Cílová skupina zatím ale není veliká. Většina lidí si stále ještě raději nakupuje tzv. klasicky. Je však zřejmé, že se jedná o trend, který bude nadále sílit a zákazníci si budou na nový typ prodejen postupně zvykat.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 4.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.