Obrat e-commerce ve světě loni podle zprávy newyorské společnosti eMarketer proti roku 2020 stoupl o 14,3 % na téměř 4,9 bil. USD. Nejvíce k tomu přispěla Čína s odhadovaným obratem skoro 2,8 bil. USD, což představuje meziroční růst o 21 %.
Přes sociální sítě ní nyní protéká asi desetina výdajů na veškeré internetové nákupy. V roce 2025, kdy by mohla hodnota světové elektronické komerce dosáhnout zhruba 7 bil. USD, by tento podíl mohl představovat kolem 17 %. Zákazníci budou v roce 2025 přes sociální sítě nakupovat zejména oděvy a oděvní doplňky (18 % respondentů) a potom zábavní elektroniku (13 %).
Čínský trh elektronické komerce je podle své hodnoty větší než v devíti zemích, které po ní v žebříčku následují, dohromady. V USA je to 843 mld. USD a letos by měl obrat poprvé přesáhnout biliónovou hranici. Přitom tomu není zase tak dávno, kdy USA v globálním měřítku patřila první příčka. Spojené státy za Čínou výrazně zaostávají také v meziročním tempu růstu, které loni činilo 6,1 %. Třetí místo patří Británii, jež je současně největším trhem v Evropě.
Pět největších trhů se nachází v Asii. Na celý tento kontinent spolu s Tichomořím připadá asi 63 % celosvětové hodnoty e-commerce.
Sociální média slouží stále více k nákupům
Prostřednictvím různých sociálních sítí si zboží a služby ve světě pravidelně vybírají asi dvě miliardy lidí. Obrat na nich by mohl do roku 2025 přesáhnout bilion USD ve srovnání se současnou roční hodnotou 492 mld. USD, ve své studii, o které podrobně informoval německý list Handelsblatt, to uvádí poradenská firma Accenture. Její experti oslovili více než 10 tis. uživatelů sociálních sítí (Instagramu, Tiktoku, Facebooku, Pinterestu a dalších) z Číny, USA, Británie, Indie a Brazílie. Nejsou to už jenom influenceři, „hvězdičky“ sociálních sítí, které firmám pomáhají prodávat jejich produkty.
Jenom v Číně je podle firmy Accenture 463 mil. lidí, kteří si přivydělávají propagací různého zboží a služeb na sociálních sítích. „Malé, nepříliš známé značky, či jednotlivé firmy mohou prostřednictvím sociálních sítí kreativně a jednodušeji oslovit zákazníky,“ komentuje David Holtmann, ředitel Accenture pro oblast spotřebního zboží a služeb. Podle něj mohou prodejci tímto způsobem účinně a adresně oslovit potenciální zákazníky, aniž by museli pořádat nákladné marketingové kampaně. Během průzkumu 59 % respondentů odpovědělo, že na sociálních sítích raději nakupují u menších prodejců, a více než dvě pětiny (44 %) sdělilo, že dávají šanci také neznámým značkám. Sociální sítě ale skýtají velkou příležitost i pro značky zavedené. „Mohou pro ně znamenat významný podnět,“ zdůrazňuje Wanja Oberhofová, šéfka mnichovské firmy Social Chain AG, jež se specializuje na sociální komerci.
I když nakupování přes sociální média je rostoucí trend (nejběžnější zatím v Číně), přesto kolem něj přetrvávají pochyby a rozpaky. Polovina dotázaných respondentů v průzkumu Accenture si není jista, že jejich nákup je dostatečně chráněn hlavně v tom smyslu, že v případě potřeby dostanou peníze nazpět. „Kupující mají často pochybnosti o důvěryhodnosti prodejců, což považuji za hlavní překážku v rozvoji nového prodejního kanálu,“ poznamenává David Holtmann.
„Live“ video jako důležitý prodejní kanál
Jednotlivé značky na podporu prodeje stále více využívají takzvaný Liveshopping (užívá se také pojem „livestream e-commerce“). Nejrozšířenější je v Číně, kde se roční tržby „živého“ nakupování přes video odhadují v přepočtu na 300 mld. USD. Nejznámějším influencerem tam je třicetiletý Li Ťia-čchi (nechává si anglicky říkat „Austin Li“). Mladík začínal jako prodavač u kosmetické firmy L´Oréal. Díky prodejním úspěchům se mu přezdívá „Král rtěnky“. V jednom jediném vysílání, které trvalo celých 12 hodin, prodal kosmetiku v přepočtu za 1,7 mld. USD.
O něčem takovém si evropští prodejci mohou nechat jenom zdát. Ale potenciál tohoto marketingového a prodejního kanálu na kontinentu je obrovský. „Předpokládáme, že v Německu by se během pěti let mohlo přes liveshopping realizovat až 10 % celkového obratu elektronické komerce,“ míní Tim Thiele z poradenské firmy Alixpartners. Podle propočtů výzkumného ústavu pro obchod IFH by oněch 10 % mohlo jenom v Německu představovat sumu až 14 mld. eur.
Napsat komentář