Algoritmus sleduje každý pohyb zákazníka

I supermarkety bez pokladen mohou mít příběh, jak dokládá izraelský start-up Trigo, který založil armádní specialista na technologie budoucnosti.

Systém „Pick & Go“ společnosti Trigo zatím zkouší čtyři maloobchodní společnosti – izraelský řetězec Shufersal, britské Tesco, německé Aldi Nord a Rewe Group.

Více než 12 let sloužil izraelský expert Michael Gabay u pečlivě utajované speciální armádní jednotky, jež se zabývá vývojem různých technologií budoucnosti. Jednou, když dostal jako novopečený otec dovolenou, šel nakoupit.

A protože byl vzhledem ke své práci poněkud odtržen od reality běžného nakupování, velice ho překvapilo, jak obrovský rozdíl existuje mezi technologií, kterou disponuje armáda, a tím, co používá obchod. Odbavování u pokladen se mu zdálo zdlouhavé, fronty před nimi ho vyloženě iritovaly. „Jak je možné, že v technologicky vysoce vyspělé zemi, jakou je Izrael, musejí zákazníci stát v supermarketech v dlouhých frontách u pokladen? S tím se musí skoncovat,“ uvedl Gabay pro německý hospodářský list Handelsblatt.

Krátce po propuštění z armády se v roce 2018 spolu se svým bratrem Danielem, který také kdysi sloužil u jedné „elitních“ technických jednotek, pustil do díla. Založili start-up Trigo, v němž si předsevzali, že pomocí technologie počítačového vidění umožňující získávat informace ze zachyceného obrazu a umělé inteligence „zruší“ pokladny v maloobchodě. Firma nyní zaměstnává skoro 200 špičkových odborníků, kteří intenzívně pracují na „shoppingu budoucnosti“. V centru Tel Avivu funguje ukázková prodejna, do které lze vstoupit po naskenování QR kódu. Od tohoto okamžiku se spouští zvláštní algoritmus sledující každý pohyb zákazníka – jak bere zboží z regálu a klade ho do nákupního vozíku, či si zboží jenom prohlédne a položí zpátky. Technologie umožňuje mimo jiné odlišit výrobek s pěti nebo desetiprocentním obsahem tuku i v případě, že je v obalu stejné velikosti a barvy. Jakmile zákazník prodejnu opustí, suma, kterou v ní utratil, zatíží jeho účet.

Slibná technologie ve zkušebním provozu

Nový systém „Pick & Go“ zatím zkouší čtyři maloobchodní společnosti – největší izraelský řetězec Shufersal, britské Tesco, německé Aldi Nord a Rewe Group. „Tento systém zkoušíme opravdu velice důkladně,“ cituje list Handelsblatt mluvčí Rewe, jež zahájila testovací provoz v kolínské Zeppelinstrasse v „hybridní“ podobě. Zákazníci si totiž mohou vybrat, zda budou platit tak, jak jsou zvyklí, tedy u pokladny, nebo autonomně pomocí systému Pick & Go.

Diskontní řetězec Aldi Nord izraelskou technologii testuje od letošního října a pokud se osvědčí, následně otevře svoji první autonomní (plně digitalizovanou) prodejnu v nizozemském Utrechtu. Britské Tesco otevřelo první autonomní prodejnu vybavenou technologií Trigo v prestižní části Londýna High Holborn v centru britské metropole.

Spoluzakladatel firmy Michael Gabay se netají s expanzívními plány. „Spolupracujeme s pěti potravinářskými řetězci s globální působností,“ říká Gabay. Je přesvědčen, že v příštím roce budou technologií Trigo v různých částech světa vybaveny desítky prodejen a v roce 2023 to už budou stovky. Stejného názoru je britský ústav Juniper Research zaměřený na digitální technologie, který předpovídá, že autonomní obchody po celém světě v roce 2025 utrží zhruba 400 mld. USD.

Konkurent pro Amazon

Firma Trigo hodlá vážně konkurovat americkému Amazonu, jež se stal díky své technologii „Just Walk Out“ průkopníkem autonomního prodeje. První takový obchod otevřel v září roku 2018 v Chicagu. Nyní jich má v USA kolem třiceti a bude jich rychle přibývat. Amazon se rozhodl zbavit své prodejny nejen klasických pokladen, nýbrž i pokladen samoobslužných. Svým konceptem nazvaným zkráceně „Go“ je od letošního března zastoupen i v Evropě, když otevřel svůj první autonomní obchod pod názvem Amazon Fresh v Londýně.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.