Zajistit bezpečí v prodejně pomáhají pokročilé technologie

Bezpečný provoz obchodní jednotky nepředstavuje pouze ochrana zboží před nenechavci, ale celý komplex opatření podporujících chod prodejny.

Ochránit zboží a ohlídat počet maximálně možných nakupujících dokáží kamerové systémy. Bezpečnému nakupování však pomáhá také dodržování hygieny a čistota.

Situace kolem fungování prodejen je v době nepředvídatelných vládních nařízení pro retailery tíživá a nejistá. I když jisté zkušenosti z minulých měsíců již máme, nikdo s jistotou neví, jaké podmínky pro možnost fungování prodeje nastanou zítra, pozítří, před Vánocemi. Nicméně pokud má obchod fungovat i nadále, je zapotřebí se s touto situací vyrovnat. A vždy platilo, že ve výhodě byli ti, kteří byli připravení.

Počítání košíků moc neřeší

Jednou z oblastí obchodu, které různá vládní nařízení výrazným způsobem ovlivnila, je bezpečnost na prodejní ploše. Oproti minulosti již nejde jen o zajištění samotného zboží proti zlodějům, ale také zajištění bezpečného provozu tak, aby byli chráněni spotřebitelé před možným rizikem nákazy virem, který stojí za celosvětovou pandemií. Jde zejména o zajištění hygienických požadavků, která tato rizika eliminují. Kromě poskytnutí dezinfekce a ochranných rukavic je to především zajištění rozestupů mezi nakupujícími a jejich omezený počet uvnitř prodejních jednotek. Mnoho obchodníků na počátku pandemie doufalo, že rychle odezní a že nebude třeba investovat do technologií, které by množství nakupujících v jeden okamžik dokázaly regulovat. Tuto funkci narychlo převzali pracovníci ostrahy, kteří namísto monitorování a ochrany zboží a personálu počítali zákazníky, kteří mohli do prodejny vstoupit. Pomáhaly jim v tom nákupní košíky a vozíky, bez kterých do prodejny nikoho nepustili s tím, že je to vládní nařízení. Jak se ale záhy ukázalo, byl to jen jeden z prostředků, pomocí kterého bylo možné požadavek splnit. Nesl s sebou ovšem i řadu nepříjemností.

Zákazníci požadují pohodlí

Regulovat počet zákazníků tím, že každému z nich ostraha vnutí nákupní vozík, který jak praxe ukázala, často neprošel dezinfekcí, se jevilo nepohodlné nejen pro maminky s kočárky, ale také pro méně pohyblivé osoby nebo členy jedné domácnosti. Spolu s nejistotou a rostoucím strachem vzrostla také agresivita nakupujících, takže o pozitivním zákaznickém zážitku v takovém případě nebylo možné vůbec hovořit. Ukazuje se, že virus lidstvo nedokáže porazit tak rychle, jak by si přálo, a proto, pokud chce fungovat, bude se muset situaci přizpůsobit. Zákazníci během pandemie změnili nákupní zvyklosti a nákupům v kamenných prodejnách již nevěnují tolik času jako v minulosti, nicméně stále u nákupu požadují jeho rychlý průběh a pohodlí. Kamenné prodejny budou i do budoucna důležitým prodejním kanálem, takže i ony se bude muset změnit. Mimo jiné proto, aby mohl obstát v konkurenci on-line obchodů. Tuto změnu započali prodejci, kteří pochopili, že má smysl investovat do technologií urychlujících průběh i bezpečnost nákupu, čímž také zlepšují zákaznický zážitek a naplňují očekávání svých zákazníků.

Kamery nejen hlídají…

Jedním ze způsobů, jak ohlídat množství nakupujících a zrychlit také jejich průchod prodejnou, jsou počítací systémy napojené na stávající kamerový sytém, který hlídá počet příchozích a odcházejících zákazníků. Pokud spočítá, že se v prodejně nachází nadlimitní počet nakupujících, vyhlásí stop stav. Pokud obchodník kamerový systém zavedený nemá, nabízí již řada poskytovatelů i relativně levná řešení, která se skládají z několika málo kamer. Jejich software od vypuknutí pandemie prošel překotným vývojem, takže v současné chvíli již mnohem dokonalejší, a to nejen při počítání zákazníků, ale také z hlediska sběru dat, které je možné následně využít k marketingovým účelům. „Kamery a kamerové systémy představují nástroj, který přesahuje pouhé zabezpečení. Může na sebe vydělat i tím, že pomůže optimalizovat provoz prodejny – může počítat návštěvníky, generovat statistiky konverze, regulovat fronty u pokladen nebo měřit vytíženost prodejních ploch,“ vysvětluje Richard Malíř, Sales Engineer společnosti Axis Communications v České republice.

Reakce se zrychlí

Pomocí kamerového systému je možné chránit zboží před krádeží a vandalismem, nicméně také personál a zákazníky před nevhodným chováním. „IP kamery doporučujeme v prodejně integrovat s IP reproduktory a také s pokladnami či přístupovým systémem. Lze také použít chytré analytické aplikace, které jsou instalované přímo v kameře. Pokročilé systémy díky sofistikovanému softwaru dokáží upozornit na podezřelé transakce, a to v reálném čase, čímž se výrazně urychlí reakční doba v případě incidentu,“ vysvětluje Richard Malíř. Standardem u těchto řešení je dnes ovládání nebo monitoring z mobilu, případně chytré vyhledávání v záznamu. „Takováto řešení představují zrychlení zásahu v případě poplachových událostí a informování integrovaného záchranného sboru. S některými našimi bezpečnostními službami můžeme dokonce předávat on-line náhled z kamer přímo policii,“ doplňuje Petr Němeček, vedoucí marketingu ve společnosti Jablotron Security.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *