Těstoviny si většina z nás automaticky spojuje s Itálií, která je označována za jejich domov. Italská kuchyně rozlišuje více než 400 různých druhů těstovin.
Těstoviny se vyrábí z nekynutého těsta vytvořeného smícháním mouky, vody a případně vajec. Připravují se zejména z pšenice, pitné vody a přídavných látek k jejich obarvení nebo ochucení.
Díky obrovské nabídce na trhu, cestovatelským zkušenostem a edukaci spotřebitele se dnes těstoviny staly i u nás plnohodnotným jídlem nabízejícím řadu gurmánských možností. Mezi nejkvalitnější patří semolinové, tvrdozrnné těstoviny. K dostání je ale i celá řada výrobků z jiné mouky – měkké pšeničné, žitné, pohankové, celozrnné či špaldové. Bezlepkové těstoviny se pak většinou vyrábí z mouky kukuřičné nebo rýžové. V nabídce jsou také těstoviny v biokvalitě. Kromě trvanlivých těstovin si v poslední době může zákazník vybírat také z rostoucí nabídky balených čerstvých těstovin.
Těstoviny jako příloha
Druhou největší kategorií příloh v českých domácnostech jsou trvanlivé těstoviny, které nakupuje dokonce o něco větší počet domácností než brambory. V období červenec 2020 až červen 2021 se vydaly podle údajů GfK Spotřebitelského panelu české domácnosti na nákup těstovin přibližně 14krát a celkem za ně utratily přes 460 Kč. K nejoblíbenějším těstovinám patří vřetena, která nakoupilo 7 z 10 domácností. Jen o něco méně kupujících mají špagety. Třetí v pořadí jsou kolínka, která si domů přinesla více než polovina domácností. „Promoce jsou na trhu příloh využívané méně než na rychloobrátkovém trhu celkem. Přesto i tady směřuje bezmála 45 % výdajů na akční nákupy v kategorii rýže a jen o trochu méně v kategorii těstoviny,“ uvádí Hana Paděrová, Consultant GfK Spotřebitelského panelu. Privátní značky mají na přílohovém trhu naopak významnější postavení než na trhu rychloobrátkového zboží celkem. Téměř 40 % výdajů na rýži jsme utratili za privátní značky. Více než třetina výdajů směřovala na privátní značky v kategoriích luštěniny a těstoviny. Nejdůležitějším nákupním místem příloh celkem jsou hypermarkety. Následují diskontní prodejny a supermarkety. Přitom diskonty jsou důležitější pro nákupy těstovin, rýže a brambor.
Novinkou jsou dvouminutové těstoviny
„Co se týče tvaru, jsou dlouhodobě nejoblíbenější špagety. Dále pak vřetena, kolínka a fleky. Naše těstoviny se ale liší i složením. Pod značkou Adriana najdete těstoviny z prvotřídní semoliny neboli tvrdé mouky, díky které se nerozvaří. Zátkovy těstoviny jsou potom vaječné těstoviny s dlouholetou tradicí. Naše portfolio celkově zahrnuje všechny druhy těstovin – vaječné, bezvaječné i semolinové těstoviny v krátkých i dlouhých tvarech, lisované i válcované,“ říká Bohumil Vráblík, generální ředitel společnosti Europasta SE.
Společnost se snaží těstovinový průmysl neustále inovovat a rozvíjet. Novinkou jsou například dvouminutové těstoviny, u kterých výrazně snížila dobu přípravy. „V příštím roce chceme také modernizovat výrobní technologii – připravujeme výrobu z čerstvých vajec. Inovací a také naší předností před konkurencí je výroba části sortimentu značky Adriana na bronzových matricích. Tyto matrice vytváří rustikální pórovitější povrch a těstoviny tak skvěle drží omáčku,“ vysvětluje Bohumil Vráblík.
Europasta SE je největší středoevropský výrobce těstovin, který je tvořen dvěma divizemi – Litovel a Boršov nad Vltavou. V Litovli je dnes soustředěna většina výroby, je to moderní a maximálně automatizovaná výrobní hala s kapacitou téměř 100 000 tun těstovin při nepřetržitém provozu. Boršov nad Vltavou, který v současné době produkuje více než 60 tis. tun výrobků, je tradiční divizí s názvem Bratři Zátkové a je především zdrojem suroviny. Funguje zde vlastní mlýn, kde se vyrábí mouka z měkké pšenice, jak pro výrobu samotných těstovin, tak pro vlastní prodej. Divize v Boršově nad Vltavou píše silný historický příběh spojený s rodinou Zátků a tradicí Zátkových těstovin. Europasta SE je výrobcem vlastních i privátních značek obchodních řetězců. Její klíčové značky jsou Adriana, Zátkovy, Rosické a Ideál, které jsou určeny především pro slovenský trh.
Redesign značky Zátkovy
Zátkovy těstoviny prošly v tomto roce významnou změnou a celkovým redesignem. „V originálním televizním spotu jsme představili nový příběh pana Zátky a celé jeho rodiny, který se opírá o skutečná fakta. Loutková animace a celkové pojetí spotu se pak promítá do dalších komunikačních kanálů,“ říká Bohumil Vráblík.
Nový design obalů je graficky čistý, jednoznačně identifikovatelný a také interaktivní. Na přední straně produktů najde zákazník nově další ikony potrhující českost, tradici a prvotřídní suroviny. Pečeť s portrétem pana Zátky symbolizuje dlouholetou tradici a český původ. Vejce na podestýlce vizualizuje slib, kterým se firma zavázala k výrobě Zátkových těstovin používat pouze podestýlková vejce nepocházející z klecových chovů. Na zadní straně je umístěn QR kód, který spotřebitele jednoduše dovede k dalším informacím. Aktuálně k originálním videoreceptům. Inovací prošlo i samotné logo. Pro lepší orientaci zákazníků vznikla dvě podloga – Zátkovy vaječné a Zátkova mouka. Změny proběhly také v rámci online prezentace. Byl spuštěn nový web, kde kromě představení brandu a celého sortimentu vznikl prostor pro lifestylovou komunikaci směrem k zákazníkům. V blogu najdou čtenáři novinky ze společnosti, ale i rady a tipy nejen pro kuchaře a kuchařky. „Intenzivně se věnujeme také prezentaci na sociálních sítích. Zátkovy nově najdete na facebooku a instagramu. Fanoušci se mohou těšit na spoustu zábavy a na soutěže o zajímavé ceny,“ přibližuje komunikaci ke spotřebiteli Bohumil Vráblík. Hlavní znaky brandu byly i přes veškeré inovace zachovány. Věrní zákazníci své produkty v obchodech stále jednoduše najdou. Zároveň se ale značka snaží jít s dobou a přiblížit se i mladším generacím.
„Adriana má také svá specifika, která chceme podporovat. V příštím období máme v plánu na obaly umístit systém NutriScore. Jedná se o barevný semafor, který spotřebitelům jednoduše přiblíží nutriční hodnoty produktu. Princip je podporován mnoha odborníky z řad výrobců potravin, lékařů a obezitologů. Těstoviny jsou zdravou variantou přílohy k hlavnímu jídlu,“ říká Bohumil Vráblík.
Příběh italského venkova
K mnoho let etablovaným značkám na českém trhu patří italské těstoviny Panzani. V letošním roce uvedla značka na český trh novou prémiovou řadou těstovin Selezione di Chef. Know-how a domácí výrobní postup zaručují nadýchanější a vláčnější těstoviny. „Inspirací pro novou řadu těstovin Selezione di Chef byl italský venkov a jeho osvědčená řemeslná výroba těstovin. Díky domácímu výrobnímu postupu, který zahrnuje hnětení těsta, jeho zrání a odležení jsme získali těstoviny s vlastnostmi čerstvých těstovin,“ vysvětluje Ivana Zajícová, marketing manager značky Panzani a doplňuje: „Receptura těchto semolinových těstovin navíc obsahuje čerstvá vejce, která jim propůjčují vláčnost a charakteristickou chuť.“
Napsat komentář