Covid-19 urychlil směřování zákazníka k online. Kamenný obchod tady ale je a bude, musí ale zvládnout propojování offline a online cesty k zákazníkovi.
Po roční „covidové“ přestávce jsme se 11. listopadu opět sešli v prostorách hotelu Grandior Prague na semináři Vybavení prodejny, který pořádá společnost Press21 a časopis Retail News.
Účastníci 5. ročníku semináře letos s podtitulem „Vymazlete svou prodejnu k dokonalosti a nezapomeňte na technologie“ měli možnost seznámit se s technologiemi a vychytávkami, které pomohou zdokonalit zážitek z nakupování, přitáhnout zákazníky a uspět v tvrdé konkurenci českého retailu. Partnery semináře byly společnosti GS1 Czech Republic, Joyce, Konica Minolta, Maybe Style, Sensormatic a Testo. Odborným garantem byl Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR.
Ceny energií dopadají na celý trh
Úvodní prezentace se zaměřila na problém, který dopadá na firmy i domácnosti. Prudký růst cen energií se postupně promítá do cen provozních i výrobních nákladů a následnému zvyšování cen finálních výrobků. Vladimír Štěpán, jednatel ENAS-Group, připomněl, že změny na energetickém trhu za rok 2021 jsou jednak nesmírně dramatické, jednak v neprospěch malých i středních odběratelů. Tito odběratelé nejsou chráněni legislativou, pokud jde o DPI, musí si tedy zjistit potřebné informace a případně se i bránit sami. Ceny nabízené jednotlivými dodavateli se dramaticky liší, stejně tak pokud jde o délku platnosti smluv. Prognóza vývoje cen energií je podle něj do určité míry předvídatelná.
Investice do modernizace prodejen covid nezastavil
„Všichni čeští obchodníci bojují o stejných 10 milionů zákazníků. Používají k tomu proto různé nástroje, aby se odlišili od konkurence a zvýšili svojí šanci na tržní podíl,“ říká Pavel Mikoška, viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. Uvedl několik statistických údajů z českého trhu, které investice do retailu ovlivňují: V ČR jsou v průměru více než tři prodejny potravin na každé město, na daních odvede obor ročně 20 mld. Kč, 30 mld. Kč je vyplaceno ročně na mzdách. Celková výše investic obchodních řetězců do inovací prodejní sítě dosáhla 400 mld. Kč. Pandemie růst investic přibrzdila, ale nezastavila. Hlavní investice směřují do několika hlavních oblastí: úspory (prostoru, času, námahy, energie…), životní prostředí (odpad, plast, CO2…), zákaznický zážitek (tržiště, systém prodeje bez obalu, kvalifikovaný personál) a služba zákazníkovi (online, transparentnost, specifické výrobkové řady). Ideálně každá investice v sobě zahrnuje kombinaci výše uvedených dopadů.
„Jsme přesvědčeni a jsme si jisti, že konec kamenných prodejen se neblíží. Ale obchodníci na sobě musí pracovat. Aby byl kamenný obchod schopen konkurovat, musíme spořit, pečovat o životní prostředí a nabízet zákaznický zážitek. Na prodejně se dělají investice do technologií proto, aby se odstranily rutinní práce a obsluhující a prodávající personál měl více času na samotného zákazníka. Obchod je pro lidi zážitek a způsob trávení volného času. Jít do nákupního centra může být zábava, a proto online obchodování nemůže a nikdy nenahradí klasický kamenný obchod,“ zdůraznil Pavel Mikoška.
Integrované energetické řešení nejen pro velké prodejny
Jedním z předních tahounů inovací a udržitelných technologií je společnost Viessmann. Je známá tradicí v oblasti vytápění, v posledních letech vznikla divize chlazení. Mottem je „Vytváříme životní prostor pro budoucí generace“. Jak vysvětlil Karel Fořt, regionální ředitel, Viessmann Refrigeration Solutions, Central Eastern Europe, integrované energetické řešení ESyCool green představuje udržitelné energetické řešení pro komplexní potřebu provozní jednotky z pohledu chlazení, klimatizace a vytápění objektu. K jeho výhodám patří až o 95 % nižší náplň v celém systému, než u běžných expanzních systémů a synergie chlazení / klimatizace / vytápění objektu. Celková energetická úspora systému činí 20-25 % ve srovnání s posledními CO2 integrovanými systémy. Ke klíčovým výhodám systému ESyCool green patří přírodní chladivo R290, nízká náplň chladiva (o 90-95 % méně chladiva díky hermetickému systému TČ), energetické úspory ve srovnání s CO2 integrovanými systémy o více než 20 %, teplotní stabilita a vysoká provozní spolehlivost, zjednodušené nároky na servis a údržbu a v neposlední řadě fakt, že funguje jako modulární systémová architektura. Technologii chce společnost Viessmann přinést na trh včetně poradenství nejen technického, ale také finančního, což by mohlo být zajímavé i pro menší obchodníky. Technologie je totiž vhodná jak pro velké prodejny, tak pro menší provozovny až po prodejny typu konvenience nebo čerpací stanice.
První instalace technologie ESyCool green u nás je v nové prodejně Penny Marketu v Kolíně. „Technologie ESyCool dodává kompletní potřebu tepla pro prodejnu, chladící zařízení v prodejně jako jsou chladící boxy a chladící regály a zajišťuje také klimatizaci prodejny,“ říká Karel Procházka, vedoucí přestaveb a realizací, Penny Market. Řetězec není aktivní jen na poli chlazení, ale i osvětlení, energetiky, kde na nové prodejny instaluje fotovoltaické elektrárny. Penny Market oslaví v příštím roce 25 let na českém trhu. Jednou z oblastí, které se intenzivně věnuje při rekonstrukcích starších prodejen a budování nových jsou již řadu let právě udržitelné technologie.
Jak se dá ušetřit díky efektivní týmové komunikaci?
Ať už váš tým čelí v rámci svého pracovního dne jakékoliv situaci, díky efektivní a diskrétní komunikaci prostřednictvím náhlavních souprav vše rychle a snadno vyřeší. Jak to v praxi funguje, vysvětlil Tomáš Lachman ze společností Joyce ČR, která se specializuje na firemní hlasovou a video komunikaci. „Vocovo je komunikační systém v týmu – telefon, sluchátko, krabička šířící signál, každý s telefonem a sluchátky může komunikovat s týmem. Můžu mluvit s kýmkoliv na prodejně, ať už je kdekoliv, třeba ve skladu,“ říká T. Lachman. Nasazení tohoto řešení přinese obchodníkovi mnoho benefitů, jako např. snížení front u pokladen, zvýšení efektivity práce, optimalizace využití personálu a snížení nákladů, zvýšení rychlosti odbavení zákazníků a v neposlední řadě i snížení počtu krádeží, zrychlení komunikace se zákazníkem (call point v prodejně) nebo statistické funkce pro manažery. Systém komunikuje i s běžným mobilním telefonem. Pro provoz je důležitá výdrž baterie v náhlavce déle jak jednu směnu. Společnost Joyce zajistí návrh projektu, měření pokrytí signálu a testovací provoz a přizpůsobení produktu, proškolení obsluhy a technickou podporu i realizaci u konkrétního zákazníka, resp. v prodejně. Výhodou je i rychlá návratnost investice.
Pomocníci moderního retailisty: RFID a analytika
„Obchod je dnes o dosahování úspěchu prostřednictvím informovaného „okamžiku pravdy“. Správný produkt na správném místě ve správný čas a se správným zážitkem ze značky. Naše řešení zahrnují celou cestu od výroby k nákupu, zajišťují jednotný zákaznický prožitek,“ uvedla Kateřina Klosová, Retail Sales Manager, Eastern Europe, společnosti Sensormatic Solutions, která je největším dodavatelem vlastních bezpečnostních řešení pro retail. Řešení jsou navržena tak, aby přeměnila data na poznatky a poznatky do strategických a účinných akcí. Ve svém vystoupení také poukázala na přínos využití RFID pro retail. RFID poskytuje přesné informace o stavu zásob, pomáhá obchodníkům být efektivnější v jejich nákupním chování tím, že přináší lepší návratnost a odstraňuje nutnost další bezpečnostní zásoby v dodavatelském řetězci. RFID dovoluje obchodníkům sčítat zboží na prodejnách až o 94 % rychleji v ročním porovnání a dosáhnout až 99,9 % přesnosti stavu zásob. To vše vede k nárůstu obratu a zákaznické spokojenosti, růstu marží a snížení provozních nákladů. Klíčové pojmy pro budoucnost retailu jsou automatizace, chytré senzory, analytika, unifikovaná a spolehlivá zákaznická zkušenost, individuální zákaznická zkušenost.
Napsat komentář