Virtuální realita pomáhá budovat prodejny a zlepšuje zákaznický zážitek

Virtuální i rozšířená realita pomáhají spotřebitelům zlepšovat zážitek z nakupování a obchodníkům eliminovat chyby, které vyjdou najevo dřív, než se stanou skutečnými.

Pandemie posunula digitalizaci o mílový krok vpřed. Digitální technologie už nejsou jen konkurenční výhodou, ale nutností. To, co se ještě před několika měsíci zdálo jako vize, se stává realitou. A platí to i pro virtuální a rozšířenou realitu, které nachází uplatnění čím dál častěji ve světě retailu.

Individualizace nabídky pro jednotlivé zákazníky, výroba na míru, přechod od jednotné nabídky globálních gigantů ke specializovaným shopům dodávajícím na zakázku. Tak může vypadat budoucnost prodeje využívající umělou inteligenci, virtuální i rozšířenou realitu, případně další technologie.

Technologie pro blízkou budoucnost

Nástup postdigitální éry, ve které bude úspěch firem záviset na jejich schopnosti zvládnout řadu nových technologií, které umožňují nabízet zákazníkům a obchodním partnerům personalizované zkušenosti a přizpůsobenou realitu předznamenala zpráva Accenture Technology Vision. Jde o technologickou vizi 2021 společnosti Accenture, která popisuje vznikající technologické trendy, které firmám pomůžou vrátit se na správnou cestu a vybudovat si budoucnost po době kovidové. Mimo jiné říká, že pochopit reálné potřeby a přání zákazníků a uspokojit jejich individuálních požadavky pomohou nejmodernější technologie, jako je umělá inteligence, strojové učení, analýza velkých objemů dat a virtuální a rozšířená realita.

Předchází se chybám

Poslední dvě zmíněné technologie do běžného života pronikly zejména díky počítačovým hrám, ve kterých zúčastněným přinášejí unikátní a ojedinělé zážitky. A odtud je to již jen kousek do světa obchodu, kde jde v současnosti o zákaznický zážitek především. Pomáhají jak při prodeji samotném, tak také při vzniku prodejen, jejichž provoz je možné otestovat ještě dříve, než ve skutečnosti vzniknou. Jedním z takových zatím ojedinělých řešení je to od společnosti Wellen, díky němuž může zadavatel vidět interiér své nové prodejny, aniž by opustil svou kancelář. Toto řešení je výhodné mimo jiné i z hlediska úspory času, protože odpadá náročné cestování.

Zadavatel tak může být prakticky kdekoli na světě, protože prostřednictvím brýlí pro virtuální realitu vstoupí do projektu odkudkoli, kde je dostupné připojení k internetu. Tuto skutečnost ocení také obchodníci, jejichž mateřské společnosti sídlí v zahraničí. „Využíváme vlastní nástroj Wellen Virtual Lab, kde je možné představovat prvky v interiéru prodejny na dálku. Klient má svůj vlastní set a vidí je ze své kanceláře ve virtuální realitě,“ popisuje Petr Šimek, Managing Director společnosti Wellen. Virtuální realita je podle jeho slov skvělý pomocník při vytváření nového prostoru. V rámci ní je možné vyladit mnoho problematických míst, které by vyvstaly až při realizaci. Současně je možné vidět nově navržené prvky v kontextu celé prodejny.

Zlepšují zákaznický zážitek

Virtuální i rozšířenou realitu je možné využít všude, kde pomůže ke zlepšení zákaznického zážitku nebo usnadní provoz obchodu. „V on-line světě mají obě platformy velký potenciál, protože dokážou kvalitně simulovat fyzickou zkušenost s produktem, což je dnes slabou stránkou e-commerce. V kamenném retailu přinášejí obě platformy nadstavbu k fyzickému světu – pomáhají lépe a levněji simulovat novou realitu či přenést do jiného prostoru. V obou případech tak můžeme usnadnit rozhodování nakupujících v místě prodeje a zlepšit tím jejich nákupní zážitek,“ podotýká Jan Šolta, Sales Marketing Consultant firmy Shop4Experience. Všechny uvedené skutečnosti mají také přímý vliv na příjmovou stránku obchodníků. „Plus obchodům i jejich dodavatelům mohou snížit náklady, například v oblasti pilotování inovací a pomoci předcházet chybám,“ dodává Jan Šolta. „Potenciál virtuální reality v retailu vidím hlavně v sales marketingu. Jako příklad je možné uvést využití pro cestovní kanceláře, kdy si zákazník spíše zaplatí pobyt v drahém hotelu, pokud se bude moci v prostorech pobočky posadit do křesla, nasadit si brýle a projít se po pláži a prohlídnout si pokoj. Také prodejci aut nejsou schopni mít všechny barevné a technické konfigurace vozů v salonech na vyzkoušení. Co takhle mít jen kokpit s volantem, do kterého si zákazník sedne, nasadí brýle a sám si nakonfiguruje vše, co potřebuje? Pak jen zadá tisk a prodejci vyjede požadovaná konfigurace,“ naznačuje Dan Broulík, CEO ve společnosti Avatar Media.

Investice šetří náklady

Je třeba přiznat, že virtuální realita je v oblasti obchodu stále relativně nová technologie a každá nová technologie si pro začátek žádá vynaložené finanční prostředky, které by se někomu mohly zdát vysoké. Na náklady je ale zapotřebí podívat se z několika úhlů.  Vždy záleží na konkrétním případu a dodavateli. Je potřeba se nedívat jen na okamžitou návratnost investice, ale i jako investice do kapability a možnostech se učit a posouvat ve využívání digitálních technologií a porozumění toho, jak je nejlépe a smysluplně využívat pro svůj obchod. „Toto je obecná věc pro všechny technologie. Apeloval bych na jasný důvod pro tu konkrétní aplikaci nebo technologii a její měření. Pak je investice odůvodněná,“ vysvětluje Petr Šimek.

„Osobní zkušenost mám především s pilotováním nových nákupních řešení ve virtuální realitě, kde si ve virtuálně vytvořeném obchodu testujete varianty vystavení produktů a nové komunikační nástroje. Velkou výhodou je reálnost vizualizace v třírozměrném světě, možnost otestování s reálnými uživateli a maximálně realistická prezentace řešení klientům. Úskalím je prvotní finanční investice do samotného VR řešení, nalezení šikovného 3D operátora, příprava a správa celého prostředí. Každopádně u finančně náročných projektů může tato prvotní investice pomoci odstranit chyby, které by později v reálném světě stály mnohem víc peněz,“ přidává se Jan Šolta.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 11.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.