Stoupá zájem o chléb a pečivo se zdravotními benefity

Chleba za třicet nebo za padesát korun? Pro zákazníka je důležitá hlavně chuť.

Řada zákazníků si i tuto superfresh kategorii uloží doma do mrazáku. Ideální ale je koupit si voňavé měkoučké pečivo a takto ho i zkonzumovat. Jen tak si na něm lze totiž opravdu pochutnat a ohodnotit jeho kvalitu.

Chléb a pečivo je nejobrátkovější kategorií v rámci čerstvého sortimentu. Z hlediska výdajů domácností i spotřeby se jedná o stabilní trh. Více než poloviční podíl na výdajích má klasické čerstvé pečivo. Výrazně, víc jak o 10 %, se podle průzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu v období 1. pololetí 2020 vs 1. pololetí 2019 zvýšily výdaje do pečiva baleného, které má více jak čtvrtinový podíl na trhu. Zbylých zhruba 15 % tvořily v tomto období výdaje do tzv. rozpékaného pečiva.

Z hlediska subkategorií pečiva má největší podíl na výdajích, skoro pětinový, světlé pečivo. Domácnosti ho nakupují v rozmezí 4-5 dnů. Z hlediska výdajů domácností je na druhé pozici běžný chléb s více jak 15procentním podílem. Pokud bychom se drželi objemu, tak je na místě prvním se skoro 30 % podílu na trhu. Při započítání výdajů do speciálních druhů chleba, je subkategorie chléb (všechny druhy) z hlediska výdajů v košících českých domácností největší, stejně tak v objemu. Chléb běžný si během prvního pololetí 2020 nakoupilo skoro 90 % českých domácností a chléb speciální skoro 60 %. Kaiserky si do košíku vložily dvě třetiny domácností.

Odborníci vybrali nejlepší Chléb roku 2021

Na největší pekařské akci v České republice „Dny chleba Pardubice“ se v září už po sedmadvacáté sešli pekařští odborníci, aby společně vybrali vítěze prestižní celonárodní soutěže Chléb roku. V pěti kategoriích soutěžily desítky pekařských výrobců z celé republiky. Mezi posuzované parametry patřily vzhled, tvar a objem, kůrka, střídka, vůně a samozřejmě chuť chleba. Mezi vítězi jednotlivých kategorií jsou pekárny z Choustníkova Hradiště, Přerova, Prahy a Židlochovic.

O tom, že titul Chléb roku je prestižní záležitostí, svědčí také fakt, že pekaři do letošního ročníku přihlásili 80 soutěžních vzorků. „Je potřeba si uvědomit, že díky českým pekařům si spotřebitelé vybírají z velmi bohaté nabídky sortimentu, co do tvarů, hmotnosti i surovinového složení. Mají v prodejnách vysoký podíl nebaleného čerstvého chleba, kvalitní zákaznický servis a 5. nejlevnější chléb v EU, říká Jaromír Dřízal, výkonný ředitel Svazu pekařů a cukrářů v České republice.

Součástí akce Dny chleba byl také odborný seminář o nových trendech v oboru a na trhu. Aktuální trendy na chlebovém trhu potvrzují, že zákazníci nakupují chléb hlavně v marketech (63 % dle průzkumu Ipsos), v období koronavirové epidemie vzrostl online prodej a zájem o domácí pečení chleba. „Zákaznické chování se v době pandemie proměnilo, chodí nakupovat méně zákazníků, ale vzrostl jejich nákupní koš. Jedním z trendů, které jsme také zaznamenali, je posílení vnímání zdraví jako jedné z nejdůležitějších hodnot. V případě sortimentu pekárny proto pozorujeme, že stoupá zájem o chlebové speciály se zdravotními benefity a kvalitní kvasový chléb,“ uvedla Katarína Navrátilová, generální ředitelka Tesco pro ČR.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.