Obrat veškerého ruského maloobchodu loni po tříletém období růstu podle Rosstatu meziročně klesl o 4,1 % na 33,55 bil. rublů (v přepočtu mírně přes bilion korun). Nejhorší byl duben, kdy se prodej propadl o 22,6 %.
Ruský maloobchod s potravinami a nápoji je podle dolarové hodnoty osmý největší na světě. Jeho přitažlivost je dána nejenom velikostí, ale hlavně značnými možnostmi dalšího růstu zejména mimo velkoměsta.
Bude pokračovat konsolidace trhu, z níž už nyní profitují největší a finančně silné řetězce.
Maloobchodní prodej potravin, včetně všech nápojů a tabákových výrobků, se snížil méně, a to o 2,6 % na 16,4 bil. rublů, prodej nepotravinářského zboží klesl o 5,2 % na 17,2 bil. rublů.
Dynamiku prodeje rozhodujícím způsobem ovlivňují velké řetězce s celostátním záběrem, které navíc svoji pozici posilují prostřednictvím akvizic. Jsou to hlavně dva největší hráči – X5 Group se sídlem v Moskvě a jeho konkurent Magnit z jihoruského Krasnodaru, na které připadá skoro 22 % maloobchodního prodeje potravin.
Stále vede X5 Group
X5 Retail Group vznikla v roce 2006, a to spojením maloobchodních řetězců Pjaťoročka (síť menších „sousedských“ obchodů) a řetězce supermarketů Pěrekrjostok (Křižovatka). V roce 2008 přikoupila řetězec hypermarketů Karusel (Kolotoč). Ve druhé polovině letošního května začala s přejmenováním na X5 Group, které by mělo trvat do konce letošního roku.
Kromě toho nabízí své produkty prostřednictvím několik svých internetových portálů (mj. Vprok.ru. 5Post).
Zásluhou převzetí četných lokálních a regionálních řetězců zvýšila svůj podíl na ruském potravinářském maloobchodu z 5,5 % v roce 2013 na 8 % v roce 2016 a na loňských skoro 13 %. Hlavním akcionářem (přibližně 48 %) akcií je CTF Holding ovládaný několika ruskými oligarchy.
Celkové čisté tržby X5 Group loni meziročně stouply skoro o sedminu a přiblížily se (v běžných cenách) dvěma bilionům rublů (v přepočtu zhruba 600 mld. Kč). Během letošního prvního pololetí vykázaly podle zprávy společnosti růst o 9,4 % na 1,03 bil. rublů. Z toho kamenné prodejny jej zvýšily o 8,1 % na 1,05 bil. rublů. Digitální byznys, jak zpráva označuje prodej online, vzrostl ze 7,4 mld. za loňský leden–červen na více než 21 mld. rublů za letošní první pololetí.
K celkovým čistým tržbám nejvíce (854,3 mld. rublů) v prvním pololetí přispěl řetězec Pjaťoročka. X5 Group v souladu se svojí strategií uzavírá nebo prodává hypermarkety Karusel, jejichž tržby meziročně klesly o více než dvě pětiny na 18,2 mld. rublů.
X5 Group koncem letošního června spravovala 18 295 prodejen, meziročně o 7,5 % více. Zmíněný řetězec Pjaťoročka nedávno spojil své síly s ruskou filiálkou Coca-Coly a ve spolupráci s ní uvedl na trh omezenou kolekci pouličního oblečení vyrobeného z recyklovaných lahví a dalších recyklovaných materiálů. „Naše nabídka trendového a nápadného oblečení cílí v prvé řadě na mladší zákazníky. Současně se snažíme přimět každého, aby se více zapojil do ochrany životního prostředí,“ prohlásil Oleg Mamajev, marketingový ředitel nápojové společnosti v Rusku. Marketingová kampaň s účastí Coca-Coly má trvat do konce letošního října.
Přibývá tvrdých diskontů
Součástí X5 Group je také 29 „tvrdých“ diskontů pod značkou Čižik (Čížek). Do konce letošního roku jich podle plánu bude až 70 a během tří let vznikne rozsáhlá síť zahrnující kolem 3 000 prodejen. V pětiletém výhledu by měla mít prodejny ve všech ruských městech s více než milionem obyvatel.
Bude-li tento záměr splněn, pak se Čižik v Rusku pravděpodobně stane druhým největším diskontním řetězcem hned za společností Svetofor ze sibiřského Krasnojarska. Ta během letošního ledna až srpna otevřela 824 nových prodejen, jejichž počet tak stoupl na 2 465, vyplývá z propočtů analytické firmy Infoline. Čižik stejně jako další diskontní řetězce v Rusku sází na privátní značky.
X5 Group ohlásila nástup diskontu Čižik loni na podzim. S plány přicházejí i další ruské maloobchodní společnosti. Konkurenční Magnit v červenci sdělil, že počet diskontních prodejen pod značkou „Moje cena“ do konce letošního roku stoupne ze 76 na 200. Společnost Lenta, čtvrtá v žebříčku ruského potravinářského maloobchodu, letos v lednu otevřela dvě první diskontní prodejny pod značkou „365+“.
„Segment hypermarketů se v Rusku zužuje, lidé dávají přednost diskontům, specializovaným prodejnám a obchodům v blízkosti svého bydliště,“ komentoval v listu Vědomosti Vladimir Sorokin, generální ředitel Lenty.
Velká letošní akvizice
Konsolidace potravinářského obchodu postupuje. Důkazem toho je významná akvizice dokončená během letošního června. Společnost Magnit, největší v Rusku podle počtu prodejen, (podle obratu vede X5 Retail Group), od DKBR Mega Retail Group za 87,6 mld. rublů (v přepočtu zhruba 26 mld. Kč) koupila řetězec Dixi s jeho 2 477 prodejnami. Jde převážně o takzvané sousedské obchody (proximity stores), z nichž většina (1 319) se nachází v Moskvě a Moskevské oblasti, dále v Petrohradě a přilehlé Leningradské oblasti (438 jednotek). Ostatní jsou v Uralském federálním okruhu.
„Dohoda svědčí o tom, že v ruském potravinářském maloobchodě probíhají důležité strukturální změny,“ komentoval na firemním webu předseda představenstva Charles Ryan. Magnit během letošního prvního pololetí zvedl meziročně tržby skoro o 8 % na 822,2 mld. rublů (v běžných cenách) a jeho čistý zisk přesáhl 22 mld. rublů proti 14,5 mld. za srovnatelné loňské období. Celkový počet prodejen Magnitu koncem letošního června činil 22 344 s úhrnnou prodejní plochou 7 748 tis. m2. Magnit tak upevnil svoji vedoucí pozici na ruském trhu podle počtu prodejen (X5 Group jich měl 18 925). Ale je druhý podle tržeb i prodejní plochy. Podíl Magnitu na obratu potravinářského maloobchodu stoupl na 10,8 %. Magnit rovněž vlastní zelinářské farmy, skleníky a pěstírny hub, vlastní několik potravinářských závodů, včetně výroby cukrovinek.
Napsat komentář