Do podlah na prodejních plochách stále více promlouvá design. Podlahy v retailu však musí být především funkční, aby zvládaly splnit vysoké nároky na jejich zátěž.
Kromě designu se v požadavcích na nové podlahy projevují také ekologické požadavky. Výrobci proto přicházejí s materiály, které umožňují vytvářet vysoce kreativní design ohleduplný k přírodě.
Na podlahy jsou v retailu kladeny nároky především funkční, protože bývají vystavovány vysokému zatížení. Nicméně stejně důležitá je také jejich estetická stránka, protože nakupující se musí v prodejně cítit příjemně. Jejich design může být originální a moderní, nesmí však zákazníka při nakupování rušit.
Musí vydržet zátěž
Nároky na podlahy v prodejně jsou kombinací technických parametrů, které se odvíjejí od provozu marketu, estetiky a provozních nákladů, v tomto případě nákladů na údržbu. Pokud jde o technické parametry, na podlahách v prodejnách je většinou velký provoz a dochází také k přesunu zboží. Manipulace se provádí většinou manipulačními nebo paletovými vozíky, které vytvářejí vyšší bodové zatížení. „Toto zatížení velmi dobře zvládají teracové dlažby coby kompaktní betonový prvek. Pokud je dlažba správně položena, tyto vlivy dokáže snadno a efektivně přenést do podloží. To se potvrdilo na mnoho milionech metrů čtverečních podlahových ploch v celé Evropě, které jsme realizovali,“ popisuje Radek Hlavinka, jednatel společnosti Cidemat Hranice.
Podlaha ovlivňuje i osvětlení
Z estetického hlediska musí mít zákazník pocit, že se nachází v prodejně, kde je čisto, pořádek a má z pobytu dobrý pocit. Podlaha by měla být, pokud možno světlá, protože tím provozovatel šetří také na osvětlení. Jako možnosti položení terakotové podlahy uvádí Radek Hlavinka různé barevné kombinace dlaždic nebo dělení ploch, které je možné přizpůsobit aktuálním módním trendům. Terakotové podlahy jsou výhodné také z hlediska údržby, která je v tomto případě velmi jednoduchá. „Údržba a náklady na údržbu jsou pro provozovatele jedním z hlavních nákladů na provoz. Teracová dlažba je pro úklid velmi nenáročná. Používají se prostředky na neutrálním základu, tedy pH =7, což je velmi ekologické. Existují také již systémy, kdy se používá speciální PAD a voda bez jakékoliv chemie. Podlahu z teracové dlažby lze také za velmi nízké náklady renovovat. Stačí ji jemně přebrousit, kdy dojde k obnovení kresby a zvýšení jasu. Provozovatel má tak novou, absolutně rovnou podlahu. Při modernizaci prodejen takto postupují všechny řetězce, které pro konstrukci podlahy teracovou dlažbu použily,“ říká Radek Hlavinka.
Materiály uspokojí každého
Mnoho možností nabízejí také lité podlahy. Vývoj materiálů pro lité podlahy jde neustále kupředu a retaileři si můžou vybrat podlahy mnoha výrobců. Jak upozorňuje Josef Nacko, jednatel společnosti Nacko Group, oproti předešlým letům je kladen větší důraz na normy, které je nutné dodržovat jak při výrobě materiálu, tak i při aplikaci podlah. Velký důraz je kladen také na ekologii a uhlíkovou stopu, kterou případná podlaha zanechává. „Výrobci se neustále snaží inovovat materiály pro pokládku litých podlah tak, aby byly co nejvíce ekologické a zdravotně nezávadné, šetrné k životnímu prostředí. Z toho důvodu se materiály běžně používají ve zdravotnických a potravinářských provozech,“ konstatuje Josef Nacko. V současné době se jak výrobci, tak i firmy, které podlahy provádějí, snaží jít s dobou a být trendy. Díky nepřebernému množství barevných kombinací závislých pouze na fantazii uživatele a řemeslníka, lze do finálního vzhledu lité podlahy vnést originalitu a jedinečnost.
Požadavky se mění
Pro výstavbu podlah se v obchodních centrech v minulosti často používala teracová dlažba o rozměru 300 × 300 mm, protože se jednalo o nejlepší poměr mezi cenou, systémem pokládky a využitím v provozu. Jedná se o přirozený materiál a použité kamenivo má vysokou odolnost, pevnost a povrchovou houževnatost. Také široká škála barevnosti, frakcí a možných kombinací dokáže splnit estetické požadavky i požadavky na barevné provedení v ploše za velmi zajímavé náklady. „Nyní již projektanti pro stavbu podlah v prodejnách využívají také větší rozměry této dlažby, tedy formáty 400 × 400 nebo 600 × 600 milimetrů. Záleží na požadavcích projektanta nebo investora. Možnosti provedení je opravdu spousta,“ podotýká Radek Hlavinka. „V poslední době se klade důraz hlavně na estetiku, mnoho zákazníků proto požaduje podlahu, které má takzvaný betonový vzhled. Je to však individuální, protože existují zákazníci, kteří chtějí pravý opak. Těm nabízíme například epoxidové stěrky v metalickém provedení. Taková podlaha je vždy originální. Záleží na nápaditosti řemeslníka, který podlahu zhotovuje,“ přidává se Josef Nacko.
Nechte si poradit
Před rekonstrukcí nebo při pořizování nové podlahy by se měli budoucí provozovatelé obrátit na odbornou firmu, která disponuje letitými zkušenostmi a dokáže poradit i se specifickými problémy. Kromě toho, že se tak vyvarují mnoha chyb, v konečném důsledku můžou i ušetřit. „Odborná firma s dlouholetou praxí má velké zkušenosti jak s materiály, tak i s jejich zpracováním. U těchto podlah jsou důležité také podmínky, jako je například teplota, vlhkost a vhodnost podmínek pro realizaci podlahy v daném prostoru. Dále je nutné mít k realizaci podlah speciální vybavení, s kterým se každý nenaučí pracovat bez dlouholeté praxe. Nejčastější chyby provozovatelů je podcenění výběru podlahy pro dané prostory. Provozovatel hledá nejlevnější řešení, což není vždy nejvhodnější varianta,“ upozorňuje Josef Nacko. V supermarketech a přilehlých prostorách proto doporučuje kvalitní hlazenou betonovou desku s povrchovou úpravou vsyp nebo „wet to wet“ s povrchovou úpravou aplikace pryskyřice, která má bezprašnou a nenasákavou funkci. Tato podlaha může být použita i v malých prodejnách nebo buticích, pokud provozovatel požaduje betonový vzhled, nicméně právě v těchto prostorách je možné použít také epoxidové a polyuretanové stěrky, které nabízejí další barevné a kreativní možnosti.
Napsat komentář