Kamery nejen hlídají, ale pomáhají i s chodem prodejny

V oblasti kamerových systémů panuje v současnosti jasný trend: odklon od analogových systémů a přechod k digitálním. Trend digitalizace se netýká jen kamer, ale i záznamových zařízení a nahrávání do cloudu. Vývoj dále směřuje k bezdrátovým kamerám, které lze snadno instalovat a operativně přemísťovat.

Překotný vývoj je v současnosti možné zaznamenat zejména v oblasti autonomních kamer, které umožňují nahrávání dat přímo do kamery s možností vzdáleného přehrávání, například v mobilní aplikaci v telefonu. Velmi významným prvkem jsou pak data, která kamery dokáží poskytovat a která je možné následně výhodně využít.

Pokročil především software

Kromě kamer samotných dochází k vývoji na poli softwaru, respektive software se dále zpřesňuje a nabízí další možnosti digitalizace, ať už se jedná o přesnou identifikaci podle obličeje, nebo podle pohybu osoby, a umožňuje čtení znaků, čísel a nápisů. „Možností rozsáhlých kamerových systémů bude přesné trasování pohybu konkrétní osoby či osob. Další vhodnou aplikací pro kamerové systémy bude detekce a počítání kvantity, a to ať už osob, vozidel nebo zboží,“ naznačuje Bohumil Bořecký, jednatel společnosti Amedeo.

Zajímavý fakt v této souvislosti odhalilo povinné nošení roušek. Přestože se objevily zprávy o vývoji softwaru, který dokáže zakrytou část obličeje „dopočítat“, spolehnout se na takový výstup zatím stoprocentně nelze. „Kamerové systémy v době rouškové nemají snadný život. Detekce osob podle obličeje je ztížena, neboť správná identifikace podle obličeje počítá s několika desítkami charakteristických rysů obličeje a při jejich zakrytí je identifikace omezena,“ vysvětluje Bohumil Bořecký.

Kamera do mrazáku?

Pro nasazení kamerového systému hovoří hned několik argumentů. Je to například nutnost dohledu nad zbožím, kontrola pokladního místa z hlediska správného markování na pokladně, dohled nad samoobslužnými pokladnami, kontrola zázemí prodejny a pohyb zaměstnanců nebo nežádoucích osob či monitoring zásobování. Svůj význam má při expedici zboží, například pro zákazníky e-shopu, kde je možná kontrola správnosti expedice, zabalení a označení. Pokročilé infračervené kamerové systémy mohou dokonce kontrolovat chladící či mrazící zařízení a správnost skladování chlazeného či mraženého zboží. V oblasti průmyslové výroby mohou sloužit ke kontrole kvality výroby, synchronizaci výrobních pracovišť, detekci pohybu výrobku a k dalším aplikacím pro zvýšení efektivity výroby. „K zajímavým retailovým aplikacím může posloužit i ‚kamerový systém‘ sestavený z několika mobilních telefonů s digitálními kamerami či fotoaparáty. S ním je možné provádění průběžných inventur, kontrol cen nebo operativních objednávek,“ popisuje Bohumil Bořecký.

Hlídají vyprodanost

Zvýšený zájem o je možné pozorovat o některé analytické úlohy. „Jde například o software, který odhaluje prodej spřízněným osobám, kdy pokladní při nákupech zvýhodňují rodinné příslušníky nebo známé, kterým účtují levnější zboží, méně kusů nebo zboží neúčtují vůbec. Toto řešení je možné nasadit také u samoobslužných pokladen. Pomocí kamerových systémů je možné monitorovat také zaplnění regálů a v případě potřeby upozornit na nutnost doplnění. Nastavit upozornění je možné také pro případ, že zákazník odebere větší počet položek, třeba drahého alkoholu,“ popisuje Aleš Petelík, Business Development Manager společnosti Johnson Controls.

IP kamery mohou být také součástí celého zabezpečovacího sytému. „Toto propojení společně s ukládáním záznamu z kamer na cloudové úložiště poskytuje efektivnější využití celého systému a připojení na pult centralizované ochrany,“ naznačuje Petr Němeček, vedoucí marketingu společnosti Jablotron. Ta jako novinku nabízí retailerům službu Videotíseň, která kombinuje alarm s tísňovým tlačítkem a kamerovým systémem. V případě, že se zaměstnanci, byť jen nepozdává návštěvník, stiskne tlačítko a o nic dalšího se nemusí starat. „V případě, že nedojde k mimořádné události, náš operátor se telefonicky ujistí, že je vše v pořádku, a tím to končí. Pokud ale dojde k napadení, zaměstnanec již nemusí nic dělat. V tomto případě předává operátor online náhled policii a vysílá na místo zásahovou jednotku. Dochází tak k výraznému zrychlení záchranné akce, což bývá často klíčový faktor k záchraně zaměstnanců a zadržení pachatele,“ podotýká Petr Němeček.

Rozšířilo se počítání zákazníků

Nutnost dodržování pandemických opatření uvedla v život systémy, které počítají zákazníky na prodejní ploše. Jedním z řešení pro dodržování kapacitního limitu v prodejnách je například softwarová aplikace Store Occupancy Manager společnosti CamStreamer, která se instaluje přímo do kamery Axis. Aplikace se spojí se softwarem pro počítání osob, následně z něj agreguje data o počtu lidí v prodejně a prostřednictvím infografiky je spolu s živým záběrem z prodejny zobrazuje příchozím zákazníkům na připojené LCD obrazovce. „Zákazníci tak mají okamžitý přehled o tom, kolik lidí se na prodejně nachází a kolik jich ještě může vstoupit. V případě naplnění maximální kapacity pak aplikace další příchozí požádá, aby se vstupem do obchodu počkali. Mezitím jim nabídne novinky, informuje o slevách nebo změněné otevírací době. Grafiku lze jednoduše personalizovat a zobrazit jakékoliv informace, bannery i obrázky, včetně například animovaných gifů. Praktická je také možnost manuální korekce v případě nepřesnosti. Tu může personál prodejny jednoduše provést přes mobilní aplikaci,“ vysvětluje Richard Malíř.

Velkým technologickým trendem je také IP audio, tedy možnost vytvořit si vlastní systém ozvučení, včetně režimů a programu vysílání s pomocí reproduktorů na stejné síti, na jaké jsou instalované kamery. „Ideální je samozřejmě integrace kamery s reproduktorem, která umožňuje například to, že se při průchodu zákazníka přehraje uvítací hlášení. Nebo při překročení kapacitního limitu prodejny, který hlídají počítací kamery, zazní zvukové znamení. Možností je mnoho,“ dodává Richard Malíř.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.