Slané snacky zdravěji

Zájem o slané snacky je stabilní, zatímco kategorie ořechů a suchých plodů roste meziročně o desítky procent.

Nějaký slaný snack si v období od června 2020 do května 2021 zakoupila téměř každá domácnost. Na nákupy, ve kterých jsou tyto produkty zakoupeny, v tomto období vyrazila průměrná česká domácnost 26krát. Z hlediska počtu kupujících jsou nejdůležitějším nákupním místem pro nakupování slaných snacků diskontní prodejny.

Jak uvádí Monika Pikhartová, konzultantka, GfK Consumer Panel & Services, nejintenzivnějšími nakupujícími slaných snacků byly rodiny s nejmladším dítětem ve věku mezi 6-14 lety. Polovina výdajů českých domácností na slané snacky jde na chipsy, které kupuje 8 z 10 domácností.

Domácnosti nakupují chipsy 16krát ročně. 8 z 10 českých domácností si koupí nějakou slanou směs pečiva, jako tyčinky, krekry apod. alespoň jedenkrát za rok. V průměru ale jedna česká domácnost jde nakoupit nějakou slanou směs 11krát ročně. Slané směsi zabírají něco přes jednu čtvrtinu výdajů domácností na slané snacky. Slané extrudované výrobky si koupí 7 z 10 domácností. V průměru jsou tyto produkty nakupovány 8krát za rok. Nakupovány jsou hlavně arašídové a podobné křupky. Slaný popkorn si koupí jedna třetina českých domácností. Domácnosti za ně také utratí jednu třetinu svých celkových výdajů na slané snacky. Popkorn domácnosti nakupují průměrně 5krát ročně.

Oříšky si v nějaké formě koupí 9 z 10 českých domácností, a to 14krát ročně. Domácnosti nakoupily meziročně o půl kila oříšků na nakupujícího více než v předchozím období. Nejdůležitějším nákupním místem pro nákup oříšků jsou diskontní prodejny.

Slaný segment bez výraznějších změn

„V případě slaných chipsů, krekrů a podobného sortimentu jsme v uplynulých měsících nezaznamenali výraznější změny. V rámci naší nabídky chipsů je nejpopulárnější solená příchuť, po solené variantě zákazníci častěji sáhnou i u ořechů. Velmi dobře se prodávají také arašídy v těstíčku,“ uvádí Tomáš Myler, mluvčí společnosti Lidl. V Lidlu však evidují také trend „zdravějších“ chipsů, s čímž souvisí i změna receptur. Kromě zeleninových chipsů roste také poptávka po proteinových chipsech. „Tam, kde je to možné, dbáme na to, aby suroviny byly certifikované a snažíme se využívat například certifikovaný palmový olej. Nejen v souvislosti se slanými snacky a chipsy navíc prosazujeme strategii snižování obsahu soli ve výrobcích našich privátních značek. Stanovili jsme si závazek, že do roku 2025 snížíme průměrný obsah přidávané soli o 20 %. To stejné platí i u cukru, přičemž se soustředíme především na potraviny, které konzumují děti,“ vysvětluje T. Myler.

„Chceme motivovat zákazníky, aby jedli lépe a vařili z kvalitních a zdravých potravin. Což je mimochodem také motto Alberta – Stojí za to jíst lépe. V rámci zdravých trendů ve stravování kontinuálně pracujeme s dodavateli na reformulaci výrobků, a také zařazování zcela nových produktů,“ říká Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert. U vlastních značek Albert postupně snižuje obsah cukru či soli a přídatných látek. V rámci vyváženého zdravého životního stylu najdou zákazníci v oddělení Zdravě s Albertem alternativy slaných snacků, které jsou bez lepku, laktózy, bez přidané soli nebo v biokvalitě. Mezi takové produkty patří například bezlepkové bio tyčinky natur či bezlepkové křupky z kukuřičné krupice privátní značky Nature’s Promise.

Prodeje ořechů a suchých plodů rostou o desítky procent

„Co se týče ořechů a suchých plodů, zákazníci mohou v našich prodejnách vybírat ze široké nabídky, a to jak slaných, pražených, tak přírodních. Většinu sortimentu balených ořechů nabízíme s vlastní značkou Albert. Na několika vybraných prodejnách mohou zákazníci zakoupit ořechy v biokvalitě z bezobalových násypníků,“ uvádí J. Mareček. „Pozorujeme nárůst poptávky, a to nejen v přírodních ořeších. Nejoblíbenější položkou jsou mandle, následně kešu, arašídy či lískové ořechy. Rostoucí zájem pozorujeme i u para či pekanových ořechů. V rámci bezobalového sortimentu v násypnících se na prvním místě v oblíbenosti umístily opět mandle a vlašské ořechy,“ doplňuje.

To, že trendy ve slaných pochutinách nepodléhají výrazným trendům a prodeje v segmentu chipsy/snacky / a slané ořechy jsou více méně konstantní, co se týká rozložení do kategorií a příchutí, potvrzuje i zkušenost Kauflandu. „Zákazníkům dnes nabízíme i pečené (nesmažené) formy snacků a snacky „zdravější“ – snacky cizrnové, hrachové, čočkové, z quinoy…,“ uvádí Ivana Dvořáková, z oddělení firemní komunikace Kauflandu. „Spotřeba slaných ořechů mírně roste. Ale u našich zákazníků mají stále největší oblibu chipsy, snacky. Pokud jde o ořechy jako takové (nesolené, natural), pak jde o velmi rychle rostoucí kategorii,“ vysvětluje.

To potvrzuje i Tomáš Kubík, mluvčí řetězce Penny Market: „Obecně se zákazníci v posledních letech více zajímají o zdravý životní styl, složení výrobků a roste zájem o biopotraviny a zdravou výživu. Díky tomu můžeme pozorovat i výrazně rostoucí popularitu ořechů, kterými zákazníci často nahrazují méně zdravé brambůrky či slané snacky. Zároveň zákazníci rádi nakupují ořechy také jako rychlou svačinu, do práce, nebo na cesty. Proto jsme v průběhu roku 2020 více než dvojnásobně rozšířili sortiment suchých plodů, které prodáváme pod naší značkou Naturalia. Nabízíme nejen standardní balení o hmotnosti 100-200 gramů, ale také menší balení, které poslouží jako rychlá a zdravá svačina. Zatímco v minulosti zákazníci v oblasti ořechů volili nejčastěji arašídy, aktuálně se nebojí zkoušet méně tradiční druhy, jako například para ořechy, nebo různé směsi,“ přibližuje trendy T. Kubík. Také Penny se dlouhodobě zabývá složením produktů svých privátních značek, u celé řady kategorií redukuje podíl soli, nahrazuje palmový tuk jinými druhy tuků a dbá na původ a certifikaci tuků. Rozšiřuje také nabídku „zdravějšího mlsání“. Pod privátní značkou Naturalia tak zákazník najde i celou řadu neochucených suchých plodů. „Segment ořechů a suchých plodů roste řádově o desítky procent ročně, a proto mu věnujeme mimořádnou pozornost, od výběru kalibru, přes zemi a místo původu až po správné balení, aby si produkty uchovaly svoji přirozenou chuť,“ říká T. Kubík.

Slané oříšky jako pochutina i dárek

Hlavním trendem jsou podle slov Jany Kremlové, generální ředitelky společnosti Alika, slané oříšky určené jako pochutina na večer, oslavu nebo k vínu. Často jsou větší balení používána také jako neutrální dárky, vhodné pro všechny obdarované včetně firemních dárků.

„Naše produkty měly vždy menší obsah soli než srovnatelné výrobky na trhu. Vždy jsme razili strategii, že zákazník si kupuje drahé ořechy, a ne levnou sůl. Firemní laboratoř jsme vybavili zařízením na měření obsahu soli se záznamovou schopností, tak můžeme k produktům vydávat i atesty na obsah soli. Jsme tím připraveni na možnost zavedení dodatečného zdanění slaných výrobků nebo export do zemích EU, kde je zdanění již zavedeno. Postupně rozvíjíme řady výrobků určené pro zdravou výživu a výrobky biokvality. Do portfolia jsme zařadili různé druhy ořechových bezlepkových mouk, kostiček a ořechových krémů. Ve druhém pololetí očekáváme dodávku technologie na výrobu za studena lisovaných olejů z ořechů a semen. Čeká nás období testování a vývoje úplně nové řady produktů, určené pro obohacení nabídky produktů zdravého životního stylu,“ představuje novinky J. Kremlová.

V brambůrkách se Češi drží osvědčené klasiky

Češi mají stále nejraději pár základních příchutí a osvědčenou slanou klasiku. „U nás jsou to hlavně Cyrilovy brambůrky solené a hořčicové. Přestože nové tvary a příchutě jsou lákadlem pro nové spotřebitele, spoustu zákazníků preferuje spíše tradiční produkt a jsou ochotni si připlatit za kvalitu. My se módními vlnami příliš nezabýváme. Naše Cyrilovy brambůrky vyrábíme pořád stejně, a to tradičním způsobem bez blanšírování, smažené pouze na povrchu kvalitního řepkového oleje. Základem je sehnat co nejkvalitnější brambory, které pak prostě očistíme, nakrájíme, usmažíme, posolíme a zabalíme. To je celé. Brambůrky s aroma kokosu a citronové trávy u nás ve Slavičíně prostě neděláme,“ komentuje některé trendy na trhu Tomáš Krajči, majitel firmy Krajči Plus, výrobce značky Cyrilovy brambůrky. „Snažíme se co nejvíc vyladit čas smažení a nepřehánět to se solí a kořením. Každopádně se držíme zdravého rozumu a chceme, aby brambůrky chutnaly tak, jak mají. Je jasné, že se nejedná o produkt, který by měl člověk pojídat ve velkém každý den. Ale když už si je dopřeje, musí to být to pravé,“ dodává.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 9.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *