Platit chceme rychle a bezpečně

Aktuálně je u nás každá čtvrtá platba realizována mobilem nebo jiným nositelným zařízením. Jak se budou vyvíjet trendy v oblasti plateb, přibližuje Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Bezkontaktní platby využívá v České republice 100 % obyvatel, všechny české banky již vydávají pouze bezkontaktní karty. 4 % karet, které nejsou bezkontaktní, představují především tankovací karty.

Jaké hlavní trendy, v posledním roce hýbaly světem plateb?

V posledních letech dominují světu plateb dva trendy. Prvním jsou bezhotovostní platby, jejichž popularita ve světě skokově narostla v období pandemie, a s tímto tématem velmi úzce souvisí i tokenizace karet do nositelných zařízení. Platební karty lze nyní vedle telefonů ukládat do stále menších zařízení. Druhým trendem jsou jednoznačně online platby, které jdou ruku v ruce se zvyšujícími se nároky na zabezpečení viz například implementace řešení v souladu s evropskou směrnicí PSD2 na začátku letošního roku.

Máme za sebou pandemický rok, který změnil naše hodnoty, ekonomiku, i chování zákazníků. Jaké změny jsou z Vašeho pohledu nejzásadnější?

Nejzásadněji vnímáme vysokou míru přechodu zákazníků do online prostředí. Podle našich dat z roku 2020 vidíme výrazný trend, online nákupy narostly v objemu o 29 % oproti roku předchozímu a za první kvartál letošního roku meziročně dokonce o 44 %. Růst se týká prakticky všech segmentů. Kromě nákupů online začali lidé více používat platební kartu i v kamenných obchodech, za čímž stojí především důraz spotřebitelů na rychlost odbavení.

Tomuto trendu se museli přizpůsobit i obchodníci – za poslední rok jsme zaznamenali nárůst počtu platebních terminálů i online platebních bran. Pro menší podnikatele jsme pak letos společně s Global Payments zavedli další technologickou novinku “terminál v mobilu” – jednoduchou aplikaci, díky níž se může každý mobilní telefon stát platebním terminálem.

Jak pokračuje státem podporovaný projekt Česko platí kartou, který má motivovat malé obchodníky, restaurace a služby k zavádění platebních terminálů?

Pro velký zájem ze strany obchodníků jsme spolu s partnery projekt Česko platí kartou prodloužili až do konce března 2022. Upravili jsme i jeho podmínky – kromě obchodníků a živnostníků se o terminál či platební bránu na půl roku zdarma mohou hlásit také samosprávy a příspěvkové organizace. Za posledního téměř půl roku od znovuspuštění projektu bylo vyčerpáno již 50 % z celkových 10 000 platebních terminálů a bran.

V červnu to bylo deset let, co mohou Češi platit bezkontaktně. Tento způsob placení využívá již 96 % obyvatel. Kam lze v tomto směru ještě růst?

Je zde samozřejmě stále prostor pro další digitalizaci a zmenšování nositelných zařízení a s tím spojeným zlepšováním uživatelské zkušenosti při placení. Ta je spojená s rychlostí, pohodlím a vyšší bezpečností především díky biometrické autentizaci plateb. Aktuálně je u nás každá čtvrtá platba realizována mobilem nebo jiným nositelným zařízením, tady si myslím ještě prostor pro růst určitě máme.

Kromě klasické karty lze využívat nositelná zařízení jako náramky, přívěsky či platební prsteny, které jste představili v červnu. Jaký je o tyto netradiční formy platebních zařízení zájem?

Češi jsou z hlediska přijímání novinek v oblasti plateb průkopníky a rozhodně se nebojí jakékoliv novinky vyzkoušet. Všechny předchozí způsoby, jako platby telefonem či hodinkami se velmi dobře ujaly. O tom svědčí i fakt, že v platbách hodinkami Garmin jsme na prvním místě na světě, a to v absolutních číslech. Platební prsteny jsme ve spolupráci s rakouskou značkou LAKS představili v Česku zatím ve zkušebním provozu a tato zařízení teprve testujeme. Jednáme dále s českými bankami o možnostech jejich dalšího rozšíření. Platební prsteny mají potenciál především díky své pořizovací ceně, oproti hodinkám si lze prsten zakoupit již zhruba za 1200 Kč, takže si ho bude moci dovolit více lidí.

Již polovina Čechů ověřuje platby v aplikaci své banky pomocí biometrických údajů. Jak jsme na tom ve srovnání s jinými zeměmi?

Dvoufaktorové ověřování využívající biometrické údaje se v Česku velmi dobře ujalo, za což patří velké díky také tuzemským bankám, které byly na novinku skvěle připravené. O připravenosti českého trhu svědčí například i to, že jen pár měsíců poté, co směrnice PSD2 vstoupila v platnost, byla míra úspěšně ověřených plateb v České republice 89 %, zatímco evropský průměr byl na 74 %. Očekáváme, že do konce letošního roku přesáhneme v České republice úroveň 92 % úspěšných ověření plateb online. Přispět k tomu má zejména postupné zavádění a nárůst poskytnutých výjimek ze silného ověření, tzv. neviditelné ověřování online plateb.

Jak se odrazil prudký nárůst e-commerce v posledním roce na platbách kartou při online nákupech?

Z našeho posledního průzkumu jsme zjistili, že kartou už platí 93 % Čechů, což je velmi vysoký podíl a pandemie koronaviru k dalšímu rozšiřování plateb kartou na internetu výrazně přispěla. Sám jsem zvědavý, jaká čísla ukáže náš každoroční průzkum letos. I při nakupování přes internet Češi upřednostňují platby kartou – naopak preference dobírky skokově klesá – zatímco v roce 2019 byl způsob platy hotovostí kurýrovi nejoblíbenějším způsobem platby pro 38 % populace v roce 2020 už to tak bylo pouze pro 22 % lidí. Potěšující také je vidět, že přechod na dvoufaktorové ověřování plateb nedělá držitelům karet potíže, a naopak už je po pár měsících považují za bezpečnostní standard.

Jak funguje tzv. neviditelné ověřování online plateb?

V takzvaném neviditelném ověření vidíme velkou budoucnost, protože opět výrazně zlepšuje uživatelskou zkušenost při platbě na internetu. Tento typ ověření nevyžaduje po majiteli karty žádnou interakci. Jedná se například o uplatnění výjimek z autentizace podle výsledků analýzy rizika transakce jak na straně bank, tak i obchodníků. Usnadnění přináší i použití metody tzv. behaviorální analýzy, která na základě informací o používání mobilního telefonu či počítače může zcela bezpečně ověřit klienta bez nutnosti jeho zásahu a představuje tak velmi zajímavou, pro klienta neviditelnou alternativu. Mastercard nabízí takové řešení pod názvem NuDetect.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 9.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.