Poslední míle: rychle, levně, ale ekologicky

Ekologické doručení i vyzvednutí zboží zákazníkem z boxu jsou dva odlišné ale stejně významné trendy, jak dostat zboží k zákazníkovi.

Současný razantní nárůst obchodování přes internet je hnacím motorem inovací v segmentu lehkých užitkových vozidel (LCV). Díky tomu brzy vstoupí na trh úplně nová generace elektrických dodávek. Konstatuje to analýza společnosti LeasePlan What’s Next in LCVs.

Od začátku pandemie covid-19 uplynul jeden rok. Ten zásadně ovlivnil a změnil nejen spotřebitelské chování lidí. Výrazná změna je patrná také v balíkové dopravě.

Podle společnosti Zaslat.cz narostl počet odeslaných zásilek 1,6krát a počet lidí, kteří začali zásilky nově posílat o 120 %. Zájem o balíkovou dopravu nejen vzrostl, ale změnil se také obsah a cíl zásilek. Podle ředitele společnosti Zaslat.cz, Miroslava Michalka vzrostl zájem o zásilky do zahraničí: „Naši zákazníci nejvíce posílali balíky na Slovensko, Německo, do Británie a Francie. Největší procentuální nárůst v počtu poslaných balíků oproti předešlému období, jsme pak zaznamenali u Nizozemska a Británie, kde se poptávka zvedla o téměř jednou tolik (92 %).“ Největší nárůst v počtu zásilek v Česku zaznamenalo Zaslat.cz v oblasti firem, u kterých se poptávka zvedla o 160 %: „Ve firmách v loňském roce došlo k velkému nárůstu zejména kvůli zavřeným prodejnám a nutnosti přeorientovat se na prodej přes internet. Mezi naše klienty patří například i pivovary, které prostřednictvím nás posílaly svým zákazníkům v Česku tolik žádaný nápoj,” doplňuje Michalko. Běžní zákazníci poslali o 155 % více balíčků než v předešlém období. U zásilek do zahraničí byl počet zásilek u běžných zákazníků vyšší o 230 %, u firem o 120 %.

Nejvíce zásilek importovaných do ČR ze zahraničí přišlo dle statistik Zaslat.cz ze Slovenska, Británie a Rakouska. Počet zásilek zaslaných ze Slovenska do Česka narostl dokonce až o 160 %, z Británie přišlo o 50 % více zásilek, z Rakouska o 111 %. Lidé v pandemickém roce také více poptávali přepravu atypických zásilek. Jednalo se zejména o sezónní předměty jako jízdní kola, nábytek, kočárky, lyže. Častěji se ale objevily i bizarnější předměty: „Mezi netypické zásilky bych zařadil například přepravu motocyklů. Řešíme i různé veselé historky, v poslední době například zásilku, kdy zákazník bez jakékoliv výplně poslal akvárium, ve kterém byly volně naházeny kameny. Pravidelně se setkáváme s dotazy na přepravu živých zvířat v balících, od hmyzu a plazů až po kočky. Ty samozřejmě do balíku nepatří,“ dodává pobaveně Michalko. Počet podobných dotazů a poptávky po přepravě atypických zásilek se podle Zaslat.cz zvýšil zejména v souvislosti s uzávěrou okresů.

Rozmach online nákupů urychlí nástup elektrických dodávek

Podle studie evidovali v loňském roce provozovatelé e-shopů na celém světě každý měsíc v průměru přibližně 22 miliard návštěv. Předpokládá se, že letos vzrostou tržby elektronických obchodů na 6,54 bilionu dolarů. Tak ohromné objemy vedou k zásadnímu navýšení počtu vozidel rozvážejících objednané zboží. Řada z nich už nyní automobilovou dopravu výrazně reguluje a do svých center zakazuje vjezd vozům s konvenčními motory. Tato tendence bude posilovat. Pro rozvážkové společnosti to představuje zásadní problém – s konvenčními vozidly nebudou moci zakázky doručit. Řešením jsou dodávky na elektrický pohon. Vedle ekologického přístupu jsou dalšími trendy zvyšující se nároky na technologickou i bezpečnostní výbavu vozidel, zahrnující pokročilé asistenty pro nouzové brzdění, na ochranu před bočním větrem, na detekci případné ospalosti řidiče a podobně.

„Chytřejší a čistší dodávkové automobily se stanou novou normou. V budoucnu už neobstojí žádná výmluva, proč by se bílá LCV vozidla neměla vyměnit za zelená, tedy ekologická. Dobrou zprávou je, že na trh hodlá vstoupit celá řada dodávek s nulovými emisemi, které mají potenciál zásadně přeměnit logistiku na takzvané poslední míli,“ komentuje závěry analýzy Tex Gunning, generální ředitel nadnárodní leasingové společnosti LeasePlan.

Stoupající zájem o LCV vozidla s alternativními pohony potvrzuje také česká pobočka LeasePlanu. Jejich uživatele lze podle firmy rozdělit do dvou skupin. První tvoří velké společnosti, často nadnárodní korporace, které pořizováním elektrických LCV vozidel demonstrují svou odpovědnost za životní prostředí. Do druhé skupiny patří firmy a organizace, pro které mohou být elektrické dodávky už dnes i ekonomickým řešením. „Jde především o rozvážkové subjekty působící na malém území, typicky v rámci jednoho města. V poslední době takových klientů přibývá. Rozšíření nabídky o nové modely elektrických dodávkových vozidel zájem o tento pohon ještě zvýší,“ míní Jan Petráň, manažer společnosti LeasePlan Česká republika pro oblast LCV vozidel.

Centrum města může zásobovat nákladní elektrokolo

Mezinárodní logistický provider Dachser Czech Republic odstartoval v loňském roce pilotní projekt zásobování centra Prahy pomocí nákladních elektrokol. Společnost navazuje na bohaté zkušenosti s alternativním způsobem doručování na poslední míli v centrech velkých evropských metropolí, jako jsou Paříž, Malaga či Stuttgart a další. Od pilotního projektu si slibuje otestování využití nákladních elektrokol v reálném pražském provozu s ohledem do budoucna, kdy by mohlo dojít k regulaci vjezdu nákladních vozidel do centra Prahy. „Centrální oddělení výzkumu a vývoje celé naší skupiny Dachser mimo jiné testuje vozidla na alternativní pohon a navrhuje nové koncepty pro bezemisní doručování v oblasti městské logistiky,“ uvedl při zahájení projektu Jan Pihar, generální ředitel Dachser Czech Republic. Díky tomu má firma s používáním nákladních elektrokol již řadu zkušeností z mnoha evropských měst. „Postupné nahrazení menších rozvozových aut na konvenční pohon, je jediná udržitelná cesta, jak centru Prahy odlehčit a napomoci ke zlepšení smogové situace, a my k tomu v souladu s naší firemní strategií udržitelného rozvoje chceme aktivně přispívat,” uvedl dále Jan Pihar.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 5.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.