Nealkoholické nápoje patří k velmi populárním produktům, i proto lze u nich zaznamenat hned celou řadu trendů či proměn, které následně často ovlivňují i balení.
Většina trendů v kategorii nealkoholických nápojů je spojena s akcentem na zdravější životní styl ve spojení s udržitelností jak produktu, tak i obalu, ekonomikou a proměnou obchodního trhu, včetně růstu segmentu e-commerce.
Společnost je stále více zaměřena na zdravý životní styl, a to se odráží i v nápojovém průmyslu. V souvislosti se zdravým životním stylem, spotřebitelé produkty vnímají lépe, pokud jsou kategorizovány jako natural, přírodní, bez umělých přísad, bio apod. A velmi podobně vnímají i obaly. Zatímco u tradičních nápojových obalů, které jsou dlouhodobě vnímány jako environmentální, tedy především u skleněných láhví a nápojových plechovek, dochází spíše jen k designovým proměnám, u plastových obalů jsou proměny, nebo alespoň snahy o ně mnohem důraznější.
Dlouhodobějším tlakem jsou iniciativy, které vedou k většímu používání recyklátu ve výrobě. Trvají i tendence na nižší spotřebu materiálu při výrobě obalu, ty už však nejsou zdaleka tak silné, protože většina obalů tohoto typu je více méně v rovnováze s materiálovou optimalizací a potřebnými mechanicko-fyzikálními vlastnostmi. Dalšími trendy je nabídka produkce v jiných typech obalů. Trendem je i vedle spotřebitelských obalů typických objemů (0,25 -2 l), stále častěji i v oblasti retailu využívat velkoobjemové obaly. Důkazem je častější pronikání obalů typu Bag In Box do oblasti džusů i přírodních šťáv.
Stoupá obliba nápojových plechovek pro nealko
I na našem trhu se projevuje vliv mladších spotřebitelů, kteří si nápojový plech oblíbili nejenom jako obal na energy drinky či pivo, ale vyžadují ho často i v případě nealko nápojů. Nápojovou plechovku totiž vnímají nejenom pozitivně z hlediska udržitelnosti či celkové cirkulární ekonomiky, ale oceňují i její další benefity z hlediska užitných vlastností pro spotřebitele. Mezi ně patří především nízká hmotnost, uživatelsky i logisticky výhodný tvar, atraktivní design či praktická velikost spotřebitelského balení.
Ale spotřebitel vnímá i další benefity, tedy výborné bariérové vlastnosti (zvláště vůči světlu), praktičnost (při pádu se plechovka nerozbije a nikoho nezraní) a v neposlední řadě i eliminaci nežádoucích dopadů na životní prostředí. I když je vlastní výroba hliníku energeticky náročným procesem, lze ho později recyklovat prakticky neomezeně, bez ztráty kvality jeho vlastností. Díky zvyšující se oblibě nápojových plechovek, je možné vysledovat i jejich vývoj ohledně zušlechťovacích technologií (pokročilý embossing/debossing, termochromatické barvy, efektní způsoby lakování, možnost propojení s AR (rozšířenou realitou) atd.
Za úspěšnými nealko case studies
Zdařilým počinem v kabátě z hliníkového plechu je řada nealkoholických nápojů AHA (Coca Cola), která se vyznačuje velmi hravým barevným designem, kdy každý typ plechovky je pozadím rozdělen na dva barevně různé úseky, Zatímco v horní polovině se prezentuje značka (AHA), v dolní polovině je na barevném podkladě odlišena příchuť, a to jak textem, tak i zjednodušenou pérovou kresbou. Spotřebitel u řady těchto nápojů oceňuje i nápaditost jejich chutě, která je vždy kombinována (a často i velmi originálně a netradičně) ze dvou různých příchutí. Odvážné aromatické látky, ve spojení s jednoduše zapamatovatelnou a zároveň designově výraznou plechovkou, pomáhají značce AHA vyniknout v konkurenčně přeplněné kategorii perlivé vody. Letošní novinkou jsou dvě nové příchutě bez kalorií, sodíku a sladidel – Raspberry + Acai a Mango + Black Tea.
Integrovaný typ marketingové kampaně staví na dynamice, nových příchutích a – jak také jinak, vždyť obal přece prodává, i na výrazné grafice celkového designu plechovky. V souvislosti s nápojovými plechovkami je však potřeba bohužel zmínit ještě jeden, pro řadu výrobců, nepříjemný fakt. Současná doba ve spojení globální pandemie Covid-19 a rostoucí poptávky po nápojových plechovkách, v řadě států světa vyvolala jejich nedostatek. Na tento nedostatek ostatně reaguje i brand AHA, který především z tohoto důvodu přestává nabízet dvě příchutě: Black Cherry + Coffee a Apple + Ginger. Celkový výsledek prodeje této úspěšné case study však mluví za vše. Obliba a tím i prodej AHA překonal i v době pandemie veškerá očekávání. Značka posílila v řadě měřitelných kategorií, jako je obliba brandu, preference chuti a opakovanost nákupů atd. Celkově pak vzrostl prodej ochucené perlivé vody od ledna 2020 do ledna 2021 o 24 %, přičemž podíl inovací představoval 52 % z celkového růstu kategorie (zdroj: Nielsen Scanning All Measured Channels).
Sázka na nápojové plechovky jako sázka na jistotu obliby spotřebitelů není charakteristická jen pro giganta typu Coca Cola, ale i pro další hráče na trhu. V nové řadě obalů z recyklovaného plechu od známého výrobce nápojových plechovek, společnosti Ball Corporation, se nově prezentuje prémiová voda Lofoten Artic Water. Zadání při vývoji nového obalu bylo zamezit znečištění vodních toků mikroplasty.
Konečný výběr hliníkové láhve jako nového typu obalu pro křišťálově průzračnou čistou vodu z Lofotských ostrovů byl realizován hned z několika důvodů, především chlazení vody a udržení teploty, či environmentálního důvodu recyklace hliníku, která umožňuje opakované využití materiálu k výrobě bez ztráty příslušných mechanických vlastností. Díky šroubovacímu opakovaně uzavíratelnému uzávěru mohou spotřebitelé láhev používat i opakovaně. Láhev, která zatím na českém trhu bohužel v prodeji není, získala i řadu ocenění „Best Natural Still“ a „Best Natural Sparkling“ na soutěži Zenith Global Water Drinks Awards 2020 společně s cenou „Best in Can“ za balení, či stříbrné ocenění světově známého Penta Awards.
Napsat komentář