Covid-19 čísly obchodníka

Jak se do životů Čechů promítly změny způsobené Covid-19 optikou maloobchodu? Řetězec hypermarketů Globus uveřejnil tvrdá data ze svých prodejen.

Koronavirus přinesl nové trendy v chování spotřebitelů. Průměrná útrata se zvyšuje, klesla frekvence nákupů, lidé se při nakupování chovají zodpovědně, zároveň se obávají budoucnosti a šetří. Obchodní řetězce investují miliardy do protikoronavirových opatření.

V březnu je to rok, co Česká republika bojuje s koronavirem. Počáteční úspěch vystřídaly další vlny epidemie, které z premianta udělaly outsidera boje s epidemií.

Současná doba Čechy oblékla do tepláků, donutila koupit šicí stroje a šít roušky. Více se doma rekonstruovalo, ženy se méně líčily a všeobecně jsme potřebovali o hodně méně deodorantů než běžně. V tu samou dobu obchody spotřebovávaly hektolitry dezinfekce a přípravy na otevření další den často připomínalo vojenské cvičení.

„Úkolem číslo jedna bylo pro nás postarat se o hygienickou bezpečnost našich zákazníků a kolegů. Spotřebovali jsme hektolitry dezinfekce, ustanovili týmy pracovníků, co hlídají rozestupy i počty zákazníků na ploše. Zvykli jsme si na každodenní změny, aby byla splněna nová vládní opatření platná už další den. Na druhou stranu máme radost z toho, že zákazníci objevili kouzlo bezkontaktních nákupních technologií a upřednostňují bezpečné nákupy bez front. Během roku 2020 se počet nákupů se skenery Scan&Go a aplikací Můj Globus rekordně zvýšil, a jen mobilem to bylo o rekordních 400 %. Aktualizace a novinky v těchto technologiích jsme dělali v časech sprinterských závodníků,“ říká Lutfia Volfová, mluvčí hypermarketů Globus.

Covid-19 změnil běžný život

Pandemie změnila náš každodenní život, to se projevilo i v nákupech českých zákazníků. Podívejme se spolu s řetězcem Globus jak.

Děti i dospělí museli začít pracovat z domova. Zatímco si doba distanční a home office vyžádala okamžité technologické vybavení, školní batohy a aktovky „letěly do kouta“ a čtvrtina nových zůstala v obchodech, protože je nikdo nepotřeboval. Doba nás donutila doma víc vařit a péct. Renesanci zažily některé domácí spotřebiče. Objevili jsme znovu šicí stroje. Například v měsíci dubnu minulého roku se zdvojnásobil prodej sáčků do vysavačů. Lidé si z nich vyráběli tehdy kriticky nedostupné roušky.

Pandemie změnila domovy v kanceláře, a tak nebylo potřeba byznys a společenského oblečení. Lodičky, kabelky, společenské oblečení zůstaly ladem v regálech obchodů. „Dress codem“ se staly legíny a mikiny. Sportovat jsme se snažili venku i doma. Víc jsme myli nádobí a nezbytností se staly dezinfekční gely. Byli jsme opět nuceni, jako kdysi, k domácímu barvení vlasů, protože kadeřnictví se uzavřela. Bez potíží jsme na druhou stranu postrádali parfémy a deodoranty.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 3.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *