Značení venku i v prodejně je v retailu klíčové

Design maloobchodní prodejny je pro úspěch podnikání stejně důležitý jako design webu. Nedílnou součástí je v obou případech přehlednost, která v případě prodejny znamená v první řadě přehledné značení.

Tři čtvrtiny zákazníků se rozhodly vstoupit do obchodu, který dosud nenavštívili, čistě kvůli tomu, že je zaujalo vnější značení, pozvánky a upoutávky, zjistil průzkum společnosti MedallionRetail.com. Zároveň jsou více než dvě třetiny oslovených přesvědčeny, že schopnost prodejce komunikovat prostřednictvím těchto sdělení koresponduje s kvalitou nabízených produktů a služeb.

Kvalitní značení v obchodech zvyšuje komfort zákazníků, omezuje dotazy na personál, čímž se zrychluje proces nákupu a zvyšuje efektivita prodeje. Podobně jako prodejce stanovuje určitá pravidla a standardy ve vztahu k zákazníkům, například reklamace či vracení zboží, nebo k zaměstnancům (požadované chování, vzhled…), konzistentní by mělo být i značení – ať už jde o formu nebo vlastní obsah informací.

Pět sekund je moc

Existuje řada osvědčených a doporučených postupů používaných při značení v sektoru maloobchodu. Sdělení by podle společnosti SmartSign mělo být co nejkonkrétnější. Mělo by například obsahovat informaci o daném produktu, dále být přizpůsobeno místu, kde se vyskytuje (jinou podobu má nabídka za výlohou, jiná je vedle příslušného regálu). Současně se vyžaduje stručnost – i když je potřeba poskytnout všechny hlavní informace, tak pokud jejich zpracování trvá více než 5 sekund, mají zákazníci tendenci sdělení ignorovat. Delší sdělení je třeba rozdělit na více pokud možno na sobě nezávislých. Například lze oddělit informaci o konkrétním produktu a propagaci určité kategorie produktů (prémiové nebo cenově výhodné značky).

Sdělení by mělo mít jasný oddělený nadpis, následovaný vysvětlujícím textem a končící tím, co lze nazvat „výzvou k akci“ (opět v podobě jediného kroku). Informační sdělení představují speciální typ práce s textem. Výzva k akci by neměla chybět, protože prodejce předává informaci za určitým účelem. U každého návrhu sdělení stojí za to pokusit se o jeho maximální zestručnění.

Značení v širším kontextu

Tvorba značení by měla ideálně i samotného prodejce přimět k tomu, aby se zamyslel, jak vhodné jsou jeho další postupy a procesy. Venkovní značení, jehož cílem je přivést zákazníka do obchodu, souvisí s dalšími způsoby marketingu. Při tvorbě orientačního značení prodejce zase zvažuje, zda je obchod uvnitř optimálně uspořádán a zda by nebylo vhodné i zde provést změny.

Kromě samotného usnadnění orientace představuje značení i marketingový kanál pro komunikaci se zákazníky. Nemusí to znamenat pouze nabídky mimo prodejny (billboardy, plakáty, A stojany) nebo představení výhod pro zákazníky (slevové akce, věrnostní programy…), ale také způsob, jak prodejce může inzerovat zboží, které jinak nejde na odbyt, nebo jehož prodej je pro něj výhodný z hlediska marže.

V současné době zvyšuje význam přehledného značení také pandemie. Lidé se snaží trávit v uzavřených prostorách co nejméně času a co nejrychleji se dostat ke svému zboží. V důsledku používání respirátorů, zamlžených brýlí, obav a stresu mohou mít omezený přehled o svém okolí. Kvalitní značení by v tomto případě mělo také poskytnout potřebné informace o požadovaných rozestupech nebo dostupnosti dezinfekčních prostředků. Podle nedávné studie z Velké Británie se zhruba 4/5 respondentů cítí lépe při nákupech v obchodech s vyznačenými jasnými pokyny ohledně sociálního odstupu. 40 % oslovených dokonce přestalo nakupovat v prodejnách, kde podobné informace scházely nebo byly nejasné, případně působily, že prodejce nevěnuje bezpečnosti při nakupování dostatečnou pozornost.

Rychlost s estetikou

Značení v prodejnách by mělo být pochopitelně estetické. Vždy ale platí, že se nemá proměnit v „umělecké dílo“, které je působivé, ale upoutává pozornost samo o sobě, případně dokonce vyvolává silné kontroverzní emoce. Cílem zůstává jasné předání příslušné informace, respektive vyvolání očekávané akce.

„Pro firmy je klíčové mít vždy prostředky, s nimiž je možné materiály potřebné pro oslovení zákazníků vyrobit – co nejrychleji, v požadované formě i kvalitě. Zařízení nabízející potřebné technologie by mělo být součástí každé prodejny, není například vhodné, když výroba běžných označení musí být řešena přes centrálu. Takové řešení se sice může zdát nákladově efektivní, ale není dost operativní.“ uvádí Lenka Niemiecová, Trade Marketing Manager ze společnosti OKI. Tiskárny značky OKI formátu A3 určené pro maloobchod navzdory malým rozměrům umožňují vytvářet tisková značení na média různých velikostí, formátů a gramáží. „Jsou tak ideální volbou pro maloobchodní provozovny s nedostatkem prostoru. Kromě běžných dokumentů jednoduše vytisknou i visací směrová značení a nálepky na okna, bannery s výškou až 1,3 m a značení v policích včetně wobblerů. Poradí si i s voděodolnými médii pro použití uvnitř i vně prodejny,“ přibližuje manažerka s letitými zkušenostmi z maloobchodu. Profesionální a cenově dostupná tiskárna pro maloobchod dokáže přímo na místě vyřešit problematiku tištěné komunikace.

Nejobtížnější je, jako v mnoha jiných případech, změna uvažování například při zabezpečování komunikace v síti prodejen. V tomto případě jde o změnu distribuce materiálů z tradičního „vytisknout centrálně, rozeslat a umístit“ na „rozeslat podklady, vytisknout v prodejně a umístit“. Druhý způsob je jednoznačně efektivnější, při zachování jednotně komunikovaných sdělení.

http://www.tiskarny-ok.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.