Po čem zaměstnanci touží? Inovujte benefity!

Pracovat v kanceláři, kde si mohu otevřít okno, vyvětrat a dýchat čerstvý vzduch – i to je jeden ze snů zaměstnanců o návratu do práce.

Pandemie otřásla řadou tradičních benefitů a nastolila nové trendy v oblasti zdraví, bezpečnosti, flexibility i pracoviště budoucnosti, na které musí firmy reagovat.

Podle průzkumu HR Pulse, který koncem loňského roku organizovaly společnosti Profesia a People Management Forum, vznikla nová očekávání zaměstnanců, kteří již téměř rok pracují z domova. Dotazují se zaměstnavatele, jak a za co si mají vybavit doma svou kancelář.

Někteří zaměstnavatelé na to slyší a začali lidem finančně kompenzovat náklady na vybavení home office, ať už jde o počítače, zdravé sezení, ergonomické pomůcky, nebo o náklady spojené s čerpáním energií, vody či využíváním internetu. Kromě toho firmy zařazují do online vzdělávacích programů rozvojové aktivity, v nichž si zaměstnanci osvojují digitální dovednosti s obsluhou technologií a různých programů pro práci a setkávání na dálku.

Zaměstnavatelé sledují trend racionalizace

„Oblast benefitů byla jednou z prvních oblastí, v níž firmy hledaly při nástupu koronavirové pandemie rezervy. Nyní se přístup společností k nabídce benefitů odvíjí dvěma hlavními směry – úsporami či rozšířením, v závislosti na obchodních výsledcích společnosti. Oba směry spojuje společný trend, a to racionalizace. Cílem je nabízet takové benefity, které korespondují s aktuální situací.

„Méně časté cestování do kanceláře a nemožnost využívat řadu služeb vedlo firmy k omezování běžných benefitů, jako je příspěvek na sport či dopravu, občerstvení v kanceláři, dočasně vymizely i různé celofiremní aktivity typu výjezdních teambuildingů,“ komentuje situaci Sándor Bodnár, Managing Director společnosti Hays Czech Republic, která v únoru představila mezinárodní studii o trendech v odměňování a benefitech.

Úspěch firmy závisí na zdraví a bezpečnosti práce

Většina zaměstnavatelů se snaží zajišťovat bezpečnost a zdraví na pracovištích poskytováním ochranných pomůcek, nařizováním home office a plánováním směn tak, aby se týmy nepotkávaly. „Všechny naše zaměstnance podporujeme v tom, aby zůstali doma, pokud se necítí dobře. Navýšili jsme intenzitu svozové dopravy, aby mohli pracovníci při dojíždění na pracoviště udržovat bezpečnou vzdálenost. Upravili jsme prostor kantýny tak, aby mohli zaměstnanci dodržovat minimálně dvoumetrové rozestupy. Naši skladníci, pickeři, ale i jejich manažeři, musí být v distribučním centru fyzicky přítomni, zavedením více než 150 bezpečnostních opatření jim zajišťujeme maximálně bezpečné pracovní podmínky,“ říká Miroslava Jozová, PR manažerka společnosti Amazon v ČR.

Od počátku pandemie jsou v první linii zaměstnanci obchodních řetězců, které stále více investují do ochrany a bezpečnosti lidí a hradí plošné testování. Aktuálně budou muset personál vybavovat respirátory FFP2. „Všichni zaměstnanci obdrželi roušky, k dispozici je jim dezinfekce, v prodejnách jsou pokladny vybaveny bezpečnostními plexiskly. Pokud se vyskytne riziko nákazy či nákaza na pracovišti, zaměstnance aktivně trasujeme a testujeme, v případě potřeby organizujeme plošné testování i přímo v daných prodejnách a skladech, testy jako zaměstnavatel hradíme,“ vysvětluje Tomáš Myler, tiskový mluvčí společnosti Lidl. „V době pandemie doplácíme zaměstnancům, kteří se ocitnou v preventivní karanténě, po dobu prvních 14dnů nemocenskou dávku do 100 % jejich mzdy,“ říká Tomáš Myler.

Jaké benefity lidé milují

Společnosti oslovené redakcí Retail News se shodly na tom, že velký zájem zaměstnanců byl vždy o sportovní a volnočasové aktivity, zaměstnanci měli například v oblibě kartu MultiSport. Bohužel vzhledem k vládním nařízením a uzavřeným sportovištím a fitness center musely být tyto aktivity a užívání karty MultiSport pozastaveny. Někteří zaměstnavatelé tak nabízejí lidem na home office alespoň videa s lektory jógy, rehabilitačních a sportovních aktivit, aby si lidé mohli podomácku zacvičit a udržet kondičku. Mezi žádané výhody patří podle průzkumů stejně jako v předchozích letech profesní a osobní rozvoj.

Ve společnosti Rohlik Group patří podle Daniely Razimové, Head of Group HR, k oblíbeným benefitům rozvojové a vzdělávací aktivity jako příspěvek na výuku cizích jazyků, přednášky RohlikTalks či zaměstnanecká knihovna. „Zaměstnanci často využívají aktivity spojené s work life balance, např. free days nad rámec dovolené, hlídání dětí v rámci Hravých dnů na centrále, výhodný mobilní tarif pro členy rodiny. Oblíbené jsou benefity spojené se zdravím a sportem, které ale nyní nelze prezenčně organizovat. Přesto se nám na podzim podařilo uspořádat Den zdraví v podobě online workshopů a přednášek a na dálku vedených lekcí s instruktorem,“ říká Daniela Razimová.

Pro první linii finanční odměny

Pandemie změnila i finanční benefity v obchodním segmentu, který během pandemie fungoval bez uzavření. Zaměstnancům obchodních řetězců, kteří byli a jsou v první linii, poskytli loni jejich zaměstnavatelé benefity finanční povahy a také různé formy poděkování a pochval. „V průběhu loňského roku přibyly benefity pro zaměstnance v prodejnách a skladech jako poděkování za obdivuhodné nasazení. Zaměstnanci obdrželi v uplynulém roce odměny v celkové částce přesahující 64 milionů korun. Mimořádná prémie byla přitom vyplácena hned dvakrát. V průběhu jara obdrželi zaměstnanci v prodejnách a logistických centrech dle konkrétního úvazku odměnu ve výši až 4000 Kč, mimořádná odměna až ve výši 2000 Kč byla vyplácena před koncem roku pro zvládnutí náročného předvánočního a novoročního období,“ vypočítává za společnost Lidl Tomáš Myler.

Ale lidé neslyší jen na finance. „Loni jsme pozorovali zvýšený nárůst zájmu o očkování proti chřipce, což je jeden z bezplatných benefitů, které zaměstnancům každoročně bezplatně poskytujeme,“ říká Miroslava Jozová, PR manažerka společnosti Amazon. Podle ní roste zájem o speciální vzdělávací program Career Choice. „V tomto programu poskytujeme zaměstnancům distribučního centra možnost dál se vzdělávat a hradíme 95 procent ceny i dalších poplatků za studium celonárodně uznávaných kurzů. Nabízíme vzdělávací kurzy v oblastech jako zdravotní pomoc, řízení nákladních vozidel, globální specialista helpdesku, strojírenství nebo například účetnictví,“ říká Jozová.

Zdraví v prvé řadě

„Firmy, které až tak pandemií zasaženy nebyly, nabídku benefitů rozšiřovaly a upravovaly na míru potřebám svých lidí. Častěji se tak objevují výhody zdravotního směru – hrazené testování na C-19, vitaminové balíčky, zdravotní či psychologické online konzultace nebo hrazená zdravotní péče,“ vysvětluje nové trendy Sándor Bodnár. A jak to vypadá konkrétně v praxi? Péče o zdraví lidí ve firmách, které nemají všechny zaměstnance na home office, se výrazně promítá do nabídky zdravého stravování. „V distribučním centru v Dobrovízi zajišťujeme zaměstnancům dotované jídlo, a to jak na denních, tak nočních směnách. Snažíme se také individuálně vyjít vstříc potřebám zaměstnanců, kteří mají například potravinové omezení,“ říká Miroslova Jozová. Obchodní řetězce jako Albert nebo Lidl poskytují zaměstnancům pravidelně čerstvé ovoce či vitaminové balíčky. V Lidlu dostávají zaměstnanci stravenky v hodnotě 100 Kč a vzrostl příspěvek na stravování, který byl připsán na kartu Naše stravenka.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 3.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.