Do jara ve zdraví a s novou energií!

Roste obliba luštěnin a pokrmů z nich, čerstvých potravin, produktů s vysokým obsahem proteinů a bezlepkových, bezlaktózových a veganských potravin a surovin.

Čím rychleji se blíží jaro, tím větší mají lidé odhodlání ke změnám v životním stylu a odlehčení jídelníčku. Jak se dostat zpět do formy, ulevit trávení, začít jíst lépe a kvalitněji a shodit nějaké to kilo?

Podobné otázky si klade čím dál více spotřebitelů. A výrobci i obchodníci jim vycházejí vstříc.

„Z důvodu situace kolem covidu došlo ke změně nákupního chování. Lidé chodí nakupovat méně často, ale realizují větší nákupy. Po období, kdy docházelo k odlivu zájmu od velkých prodejen, momentálně spotřebitelé opět více nakupují ve velkých hypermarketech, kde je větší prostor a menší osobní kontakt. Na prodejnách zákazníci ale tráví méně času než dříve. Nevybírají tolik až na místě, mají většinou už dopředu rozmyšleno, co jdou kupovat. Častěji nakupují podle připraveného seznamu, těžší to tak mají v současné době impulsní výrobky a novinky,“ přibližuje Veronika Krajníková, marketingová manažerka společnosti Accom.

Rostou prodeje ovoce i zeleniny

Češi stále více propadají zdravé stravě, ukázaly výsledky loňského výzkumu společnosti Nielsen, podle kterých kupujeme častěji biopotraviny, ovoce i zeleninu. Češi loni ve vybraných hypermarketech a supermarketech (zahrnuty byly Albert, Billa, dm drogerie, Globus, Kaufland, Penny, Rossmann, Tesco, Teta, Top drogerie a Trefa) nakoupili ve srovnání s rokem 2019 o 8 % více ovoce. Prodeje zeleniny meziročně vzrostly přibližně 4 % procenta. Nejvýraznější nárůst prodejů obchodníci podle agentury Nielsen zaznamenaly u citrónů a jablek, které si v meziročním srovnání polepšily o třetinu. Podle zkušeností obchodníků kopírují prodeje „zdravých“ potravin vývoj koronavirové pandemie.

Až desetina tuzemských spotřebitelů aktuálně preferuje stravu s vyloučením či omezením masa a vyhledávají ve vyšší míře spíše rostlinné produkty. Úplně bez masa se stravují 4 % populace, mezi nimiž převládají lidé do 44 let. Veganskou stravu nejvíce vyhledávají mladí lidé do 35 let. Vyplývá to z aktuálního výzkumu o veganství v Česku, který loni v květnu realizovala společnost Ipsos ve spolupráci s Asociací společenské odpovědnosti. Vedle veganství a vegetariánství je novým trendem flexitariánství. Lidé, kteří se takhle stravují, konzumují maso nebo ryby pouze příležitostně, v populaci jsou jich 4 %.

Více rostlinných produktů

Podle zjištění průzkumu Ipsos chce do budoucna zařadit do svého jídelníčku více rostlinných produktů na úkor živočišných 28 % Čechů. Ačkoli většina nepředpokládá, že by v letošním roce celkově snížila konzumaci živočišných výrobků, plánují alespoň omezovat masné výrobky jako jsou uzeniny, a naopak chtějí častěji jíst ryby a luštěniny. Pokud jde o dodržování zdravého životního stylu, podle výzkumu Ipsosu ho až dvě třetiny populace nijak významně neřeší. Nejčastějšími důvody, které vedou lidi ke změně jídelníčku, jsou snaha zhubnout nebo obavy o zdraví. Výzkum také ukázal, že se lidé sice domnívají, že se zvýšila nabídka rostlinných produktů v obchodech (68 %), ale často jim tyto alternativy živočišných pokrmů nechutnají a již se k nim nevracejí.

Méně tuku a cukru

„V posledních letech část konzumentů mléčných výrobků preferuje ty s nižším obsahem tuku, jako jsou například také naše produkty Skyr, Skyr Drink a Protein tvaroh z Bohušovické mlékárny. Kromě toho se snažíme vyhovět těm zákazníkům, kteří mají rádi méně sladké produkty, a proto jsme škálu příchutí Skyr rozšířili také o vanilku se sníženým obsahem cukru,“ uvádí Veronika Krajníková.

V loňském roce spojila Bohušovická mlékárna síly se sesterskou Choceňskou mlékárnou a společně uvedly do prodeje Choceňské pomazánkové & Skyr. Oproti běžnému pomazánkovému najde spotřebitel v novém kelímku méně tuku a více bílkovin. „Samozřejmě pracujeme na vývoji nových výrobků. Připravujeme je zejména na období, až dojde ke zklidnění covidové situace, a život se vrátí do normálních kolejí. Pak bude jistě příznivější doba pro uvádění novinek na trh. Určitě to budou nové limitované edice Skyru či Choceňských smetanových výrobků,“ dodává Veronika Krajníková.

Cereálie ve znamení celých zrn

„V segmentu cereálií se zákazníci zajímají o složení potravin, chtějí přehlednost a jasná sdělení. Také reagují na současné trendy, jako jsou netradiční suroviny, nutričně vyvážené potraviny s nízkým obsahem cukru a soli a vysokým obsahem vlákniny. Češi se snaží stravovat zdravěji, dbají také na to, aby jedli menší porce a vícekrát denně. To potvrzují i vysoké prodeje jednoporcových balení,“ prozradila Sylva Dolejšová, marketingová manažerka společnosti Bonavita.

Mezi poslední novinky firmy patří celozrnné ovesné vločky v půlkilovém balení: ovesné vločky, ovesné vločky s vlákninou a ovesné vločky jemné, dále cereální kukuřičné lupínky s quinoou Corn Flakes Quinoa a Obilné polštářky s kakaem a banánovou náplní. Připravuje se rovněž uvedení nových příchutí snídaňových kaší a zcela nová produktová řada s vylepšeným složením, která bude více odlehčená. Široký sortiment cereálních výrobků dodává na trh firma Semix Pluso. Celozrnné lupínky špaldové s čokoládou jsou nepřislazované, bez přidaného tuku a s vysokým obsahem vlákniny. Zaujmou rovněž Bio ovesné lupínky celozrnné nebo Pohankové müsli s amarantem bez lepku.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 1-2.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.