E-commerce mění sklady i logistiku

Od jara roste zájem Čechů o nákupy na internetu. Tomu se přizpůsobují nejen e-shopy samotné, ale i logistické a skladové areály, které sází na nové technologie.

Růst e-commerce je i nadále dominantním faktorem nové poptávky po skladových plochách. Přichází jak přímo ze strany provozovatelů e-shopů, tak i prostřednictvím logistických operátorů, kteří zajišťují distribuci zásilek.

Pravidelná E-commerce Study Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ukazuje, že koronavirus změnil chování spotřebitelů. S růstem zájmu o nakupování na internetu souvisí také poptávka po skladových a logistických areálech, které e-shopy potřebují ke svému fungování.

To jsou podle realitní společnosti CBRE jedny z největších výzev, před kterými elektronické obchodování stojí. Lukáš Šaling, vedoucí transakcí a poradenství oddělení pro logistiku a průmyslové nemovitosti CBRE očekává v průmyslových a logistických areálech v budoucnu silný nárůst automatizace.

„Trh manipulační techniky se za třicet let naší existence na trhu nesmírně proměnil. V dnešní době dodáváme skutečně komplexní intralogistická řešení, která zahrnují nejenom manipulační techniku, ale i regálové systémy, automatizaci a řešení pro zvýšení bezpečnosti provozu ve skladech. Poskytujeme našim zákazníkům celou řadu dalších doprovodných služeb, jako jsou například návrhy na řešení energy managementu, kde pomáháme omezovat náklady na spotřebované pohonné hmoty a energie,“ vysvětluje David Čepek, jednatel Linde Material Handling Česká republika, která v prosinci oslavila 30 let působení na českém trhu.

Bezkontaktní potvrzení o doručení zásilky

Bezkontaktní potvrzení o doručení zásilky, které vyvinula společnost DB Schenker, zajišťuje bezpečné předání zásilek při dodržení potřebných rozestupů. Technologii, která umožňuje podpis zákazníka až na vzdálenost tří metrů, využívá firma – v Německu, Španělsku, Rakousku, Finsku nebo Švédsku. Od listopadu je tato technologie dostupná také v České republice. Systém funguje tak, že doručovatel příjemci předá QR kód na zásilce, který příjemce naskenuje svým chytrým telefonem ze vzdálenosti až 3 m. Systém následně identifikuje uživatele chytrého telefonu jako příjemce zásilky a na jeho zařízení otevře POD stránky společnosti DB Schenker. Příjemce následně zadá své osobní údaje do potvrzení o přijetí POD a podpisem přímo na obrazovce vlastního telefonu potvrdí doručení. Díky tomuto řešení se příjemce nemusí dotýkat cizích telefonů, skenerů, nebo elektronických i běžných per pro podpis dokumentů.

Obrázky výstižnější než slova

Jak vyřešit rozpor vyplývající z požadavku na schopnost činit správná rozhodnutí s potřebou zaměstnávat pracovníky, kteří v daném oboru postrádají kvalifikaci a nemají ani potřebné zkušenosti, navíc třeba mluví různými jazyky? Možným řešením je využití vizuální komunikace. Závod společnosti Škoda Auto v Kvasinách je ve velké míře odkázán na využívání zahraničních pracovníků. Proto zde jsou ideální podmínky pro zavedení projektu digitalizace montáže dProduction. Jeho základním prvkem jsou interaktivní a vizualizační panely. Díky nim má každý pracovník na montážní lince přístup k důležitým dokumentům a informacím s patřičnými pracovními postupy, montážními návody a pokyny. Informace jsou dostupné v několika jazykových mutacích.

Vizualizaci ve skladových procesech využila skupina Geis při řešení skladu e-shopu Babymarkt.de v Chomutově, které získalo ocenění Nejlepší projekt v kategorii Inovace roku 2019. Modulární kombinovatelná vizualizace logistických procesů zajišťuje, že obrázkový jazyk lze použít v různých oblastech a pro různé logistické procesy. Díky tomu mohou být noví zaměstnanci vyškoleni přesně a v co nejkratším čase, což zlepšuje kvalitu a efektivitu provozních procesů a zvyšuje konkurenceschopnost logistických společností. Obrázkový jazyk navíc přispívá i k integraci cizinců a pomáhá nekvalifikovaným uchazečům najít zajímavé zaměstnání.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.