V regionu je nejsilnější prodejní sítí řetězec Hruška, který má nejvíce prodejen hned ve čtyřech ze šesti okresů regionu Moravskoslezsko.
V regionu Moravskoslezsko dnes operuje celkem 899 řetězených prodejen potravin (včetně nadnárodních řetězců). Z tohoto počtu je 728 prodejen lokálních řetězců a aliancí.
Region (NUTS 2) Moravskoslezsko je totožný s územím Moravskoslezského kraje. Obsahuje celkem šest okresů, jádrem oblasti je krajské město Ostrava a Ostravská aglomerace, zahrnující průmyslovou oblast se středem v Ostravě a okolním územím s městy Frýdek-Místek, Havířov a Karviná.
Na území oblasti Moravskoslezsko žije v současné době 1 203 tisíc obyvatel, jedná se po Praze a Středočeském kraji třetí nejlidnatější kraj. Jednoznačnou metropolí oblasti je krajské město Ostrava s 288 tisíci obyvateli (2019).
V regionu Moravskoslezsko dnes operuje celkem 899 řetězených prodejen potravin (včetně nadnárodních řetězců). Z tohoto počtu je 728 prodejen lokálních řetězců a aliancí. Koncentrace potravinářských prodejen malých aliancí v regionu se pohybuje na celostátním průměru, činí 81 % z celkového počtu řetězených potravinářských prodejen. V rámci regionu existuje velký rozdíl v rámci regionu. V metropolitní oblasti (Ostravsko) je podíl nezávislých sítí výrazně nižší než v ostatních částech regionu.
Nejsilnější prodejní sítí řetězec Hruška
Prodejny malých lokálních aliancí a řetězců tvoří v obou krajích regionu Moravskoslezsko přibližně 81 % všech řetězených prodejen potravin. V regionu je nejsilnější prodejní sítí řetězec Hruška, který v regionu disponuje více než 260 prodejnami a v rámci lokálních prodejních sítí a aliancí má nejvíce prodejen hned ve čtyřech ze šesti okresů regionu Moravskoslezsko. Výjimku tvoří pouze okres Opava, kde jednoznačně dominuje družstevní řetězec Tempo a okres Nový Jičín, kde je nejaktivnější COOP Jednota Hodonín, i zde je však Hruška z hlediska počtu prodejen hned na druhém místě.
Lokálně silné jsou i družstevní řetězce (přes 170 prodejen) a také obchodní aliance Javor, nově zařazená do srovnání, která má v regionu 106 prodejen (především okres Karviná, ale obecně všechny okresy v regionu). Poměrně silné jsou v regionu i sítě Můj obchod (především okres Frýdek-Místek), Bala a CBA (především Bruntálsko) či obchodní aliance Partner (zejména v Ostravě) a Enapo (okresy Frýdek-Místek a Karviná).
Z družstevních řetězců je nejsilnější Tempo v Opavě
Také v regionu Moravskoslezsko jsou velmi aktivní družstevní řetězce. Z hlediska počtu prodejen je nejsilnější v regionu Obchodní družstvo Tempo se sídlem v Opavě, které s počtem 87 prodejen jednoznačně svým počtem vévodí ostatním družstevním prodejnám v regionu. OD Tempo však směřuje své aktivity výrazně lokálně, téměř 90 % svých prodejen má v opavském okresu.
Poněkud překvapivě je mezi družstevními řetězci na druhém místě v regionu Jednota SD Hodonín, která v rámci dotčeného regionu operuje výhradně v okresu Nový Jičín. Na Frýdeckomístecku a na Karvinsku je aktivní COOP Beskydy, v Ostravě družstvo Budoucnost, z východu do regionu na Bruntálsko zasahují aktivity Jednoty Zábřeh.
Nejvíce prodejen lokálních řetězců a aliancí je v Ostravě a okresu Opava
Nejvyšší počet prodejen lokálních řetězců a aliancí je v rámci regionu Moravskoslezsko lokalizován v Ostravě a okresu Opava, kde dosahuje téměř počtu 140. Nejméně prodejen sledovaných sítí a aliancí je lokalizováno na řídce osídleném Bruntálsku.
Nejvyšší hustotu sledovaných prodejen lze zaznamenat jednoznačně na Bruntálsku, které z hlediska osídlení (málo větších měst) není tak atraktivní pro nadnárodní potravinářské řetězce, vysoký plošný standard lze také zaznamenat v okresech Opava a Nový Jičín. Naopak nejnižší hustotu prodejen lokálních sítí a aliancí lze evidovat v metropoli regionu (Ostrava) a také v dalších částech Ostravské aglomerace (Karvinsko, částečně Frýdeckomístecko).
Napsat komentář